کد خبر: ۱۴۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۱ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - 03 September 2018
دومین نشست از سلسله نشست‌های حقوق بشری به همت کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با موضوع " حاکمیت قانون تنها راه مبارزه با فساد" عصر امروز در محل کانون وکلای مرکز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، دومین نشست از سلسله نشست‌های حقوق بشری به همت کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز با موضوع " حاکمیت قانون تنها راه مبارزه با فساد" عصر امروز در محل کانون وکلای مرکز برگزار شد.

در این مراسم سعید لیلاز، علی نجفی توانا و محمود کاشانی حضور داشتند.

محمود کاشانی در این نشست با اشاره به موضوع این نشست گفت: دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما به نارضایتی عمومی دامن می‌زنند. ما در یک صده گذشته دو قانون اساسی داشتیم اما هنوز حاکمیت قانون برقرار نشده است.

وی با اشاره به تجربه جهانی کشورهای پیشرفته گفت: حکومت قانون پیشینه‌ای سیصد ساله در جهان دارد.

این حقوقدان تاکید کرد: جان لاک می‌گوید بخشنامه‌های خلق‌الساعه نظرات اشخاص است. قدرت دولت و حاکمیت باید در خدمت اجرای قوانین کشور باشد نه اینکه دولت ها اراده اشخاص را عملیاتی کنند.

وی با اشاره به اعلامیه حقوق بشر در فرانسه در حدود بیش از ۲۰۰ سال پیش گفت: به عنوان دیباچه قانون اساسی فرانسه وارد قانون آن‌ها شد. آنها می‌گفتند خار شمردن و نادیدن حقوق مردم تنها دلیل سیه‌رویی جامعه و فنای دولت‌هاست در نتیجه آنها حقوق ذاتی مردم را تعریف کردند. در همین اعلامیه آزادی، مالکیت، امنیت و ایستادگی در برابر ستمگر را لحاظ کردند که هدف‌های جامعه سیاسی آنها بود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: قانون باید برای همه یکسان باشد چه در پشتیبانی از افراد چه برای به کیفر رساندن افراد. این‌ها باعت شد اولین دموکراسی‌ها در انگلستان و فرانسه شکل گرفت و برین‌ترین دولت‌ها از نظر فساد این‌ها هستند.

وی افزود: ما دو قانون اساسی داریم، چرا در این کشور فساد به این مرحله رسیده است و رتبه ما در قعر رتبه‌هایی است که فساد بالایی دارند. اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی پیشرفته است که اگر اجرایی می‌شد به این میزان مشکلات نداشتیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: