صادرات از بنادر کشور در چهار ماهه امسال 10 درصد افزایش یافت. محمدعلی حسنزاده روز گذشته در نشست خبری در محل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: تغییر نرخ برابری دلار و ریال در ماههای گذشته سبب شده ارزش صادرات کشور افزایش یابد به گونهای که امروز رویههای صادراتی در بسیاری بنادر مثبت شده است.
وی گفت: بررسی از بندر عسلویه در این مدت نشان میدهد دو میلیون و 700 هزار تن صادرات انجام شده که در همسنجی با پارسال 200 هزار تن افزایش دارد.
به گفته این مقام مسوول، همچنین صادرات مواد نفتی از پایانه خارک در این مدت به 35 میلیون و 600 هزار تن رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال دو میلیون و 600 هزار تن افزایش یافت.
حسنزاده اضافه کرد: کاهش این واردات بیش از آنکه متاثر از مساله تحریمها باشد، به سیاستهای تجاری کشور به ویژه محدودیت یک هزار و 339 قلم کالایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین کرده یا محدودیت تخصیص ارز به کالاها مربوط میشود.
وی خاطرنشان کرد: پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، با هدف کاهش تاثیر آن در مقوله تجارت در بنادر و تخلیه و بارگیری کالاها، بستههای تشویقی و حمایتی متعددی آماده شده است.
معاون سازمان بنادر اظهار داشت: یک بسته حمایتی برای سرمایهگذاران و فعالان اقتصادی که در بنادر کار میکنند، آماده شده که از مواردی مانند تعلیق بدهی این افراد و شرکتها تا تمدید دورههای ساخت آنها و نیز بازنگری در میزان اجارههای ثابت و متغیر آنها را شامل میشود.
وی افزود: یک مصوبه گمرکی برای کالاها در مناطق ویژه بندری آماده شده که مطابق آن کالا بیش از دو ماه در این مناطق باقی نماند و قابل تمدید تا سه ماه است؛ همچنین به صاحبان کالاهایی که در کمتر از 45 روز کالاهایشان را ترخیص کنند، تخفیف داده میشود.
وی گفت: بستههای تشویقی برای شرکتهای کشتیرانی نیز آماده شده و در موضوع ناوگان حملونقل نیز دولت به دنبال حمایت است. این مقام مسوول اضافه کرد: بسته جدید تشویقی برای خطوط کشتیرانی لاینری و فیدری آماده شده و بسته جدید برای کسانی که در حوزههای ترانزیت و تجارت بینالملل کار میکنند، مهیا شده تا استفاده از بنادر مطلوبیت بیشتری داشته باشد.
وی، معافیت مالیاتی شرکتهای فعال در مناطق ویژه اقتصادی را اطلاعرسانی کرد و گفت: بزرگترین بنادر تجاری کشور از جمله بندر شهید رجایی، بندر بوشهر و بندر امیرآباد در مناطق ویژه اقتصادی واقع شده و 95 درصد از تجارت کشور در این بنادر انجام میشود و اقدامات اسنادی مربوط به معافیتهای مالیاتی در این سازمان آغاز شده است.
حضور شناورهای صیادی چینی در آبهای ایران طبق قرارداد با شیلات
این عضو هیات عامل سازمان بنادر درباره حضور شناورهای چینی در آبهای عمان و صیادی در این آبها نیز توضیح داد: قراردادی در قالب اجاره بلندمدت با شیلات در این حوزه منعقد شده است؛ ظاهرا فناوری این شناورها در ایران وجود ندارد. آنها میتوانند ماهی را در عمق 200 متری صید کنند و این شرایط در ایران وجود ندارد.
افزایش حملونقل ریلی در بنادر
وی بیان داشت: اکنون سهم حملونقل ریلی از مجموع عملکرد بنادر کشور و ورود و خروج بار به 12 درصد افزایش یافته است.
این مسوول تاکید کرد: در یک افق پنجساله، افزایش 30 درصد سهم حملونقل ریلی برنامهریزی شده است.
ادامه فعالیت شرکتهای بیمهای
معاون سازمان بنادر درخصوص بیرون رفتن شرکتهای بیمهای از ایران با توجه به خروج آمریکا از برجام افزود: فقط دو شرکت بیمهای خارج شده که در آمریکا بازار داشتهاند، اما سایر بیمهها همچنان با شرکتهای کشتیرانی ایرانی کار میکنند.
وی خاطرنشان کرد: شرکتهای ردهبندی اروپایی و آسیایی نیز جز یکی دو مورد، با شرکتهای ایرانی مشغول فعالیت هستند.
بندر چابهار و تحریمها
حسنزاده درباره بندر چابهار نیز گفت: این بندر از جنبه راهبردی برای هندوستان و افغانستان اهمیت زیادی دارد، به ویژه برای افغانها که صادرات و واردات خود را از طریق این بندر انجام میدهند.
وزیر حملونقل افغانستان نیز هفته گذشته از چابهار بازدیدی داشت.
وی یادآورشد: قرارداد مربوط به این بندر، 10ساله است و مقرر شده هندیها 85 میلیون دلار تجهیزات در آن مستقر کنند.
پسته و فرش ایرانی
به گفته حسنزاده، پارسال 400 کانتینر پسته و فرش ایرانی از بنادر ایرانی به اقصی نقاط جهان بهویژه آمریکا صادر شد که البته در مقایسه با رقم سه میلیون کانتینر صادراتی رقم قابل توجهی نیست.
معاون سازمان بنادر درخصوص تاثیر تحریمها بر واردات و صادرات فلزات اساسی و گرانبها نیز گفت: در سالهای گذشته گاهی تا 5/4 میلیون تن رول آهن از روسیه و قزاقستان وارد کشور میشد، اما با توجه به اقدامهای انجام شده در خودکفایی فولاد، بنادر جنوبی کشور به صادرکننده تبدیل شده و واردات به حداقل رسیده است.