برنامه «حالا خورشید» ساعت 17 و 40 دقیقه روی آنتن رفت؛ این برنامه که دستکمی از «رپرتاژ آگهی» نداشت، دقیقا یک ساعت طول کشید. سوالی که اذهان عمومی را با آن روبهرو کرده این است که هزینه این برنامه طبق جدول تعرفههای تبلیغات تلویزیونی که توسط اداره بازرگانی صداوسیما منتشر میشود، چقدر است؟
و نکته اساسی دیگر اینکه صداوسیما اگر فرصت دفاع را به یکی از مجریان و تولیدکنندگان خود داده، چرا این فرصت را به افرادی که در طول سالهای متمادی تضییع حق شدهاند، نداده است. صداوسیما نهتنها به این سوال پاسخی نداده، بلکه خبرها حاکی از آن است که فرصت دفاع دیگری برای وی در یکی از برنامههای این سازمان تدارک دیده شده است.
پاسخگویی علیخانی برای مردم چقدر آب خورد؟
اگر بخواهیم با یک حساب سرانگشتی میانگین هزینه این «آگهی» را محاسبه کنیم، باید سراغ جدول تعرفههای تبلیغات تلویزیونی سال 97 که توسط اداره بازرگانی صداوسیما منتشر شده، برویم. در این جدول 6 گونه آگهی وجود دارد که براساس زمان پخش به 35 «طبقه» مشخص شده که از طبقه یک تا 35 افزایش قیمت دارد.
قیمت میانگین این 35 طبقه، بیش از 24میلیون تومان برای هر ثانیه است. اگر برنامه حالا خورشید را رپرتاژ آگهی صداوسیما برای خودش و سلبریتی محبوبش قلمداد کنیم، هزینه این آگهی به 86میلیارد و 455میلیون و 800هزار تومان میرسد!
علیخانی چه پرسشهایی را بیپاسخ گذاشت؟
نخستین و شاید مهمترین پرسشی که یکی از کاربران توییتر مطرح کرده بود و رشیدپور از علیخانی پرسید، این بود که «مگر دادگاه و قانون برای اعاده حیثیت نداریم؟ فرضا اتهامات مطرحشده صحیح نباشد، چرا صداوسیما باید برایش رپرتاژ برود؟» اما بخش دوم پرسش که بخشی از افکار عمومی را مشغول خود کرده، هم بیپاسخ ماند: «چرا (مسئولان صداوسیما) فرصت دفاع در برابر تهمت را برای دیگران محفوظ نمیدانند؟»
در سالهای اخیر -از دوران ضرغامی گرفته تا سرافراز و حالا علی عسگری- نمونههای زیادی از این دست وجود داشته که اصول بیطرفی، انصاف و صحت مطالب صداوسیما را کاملا زیرسوال برده است. از ادعاهایی که در طول مناظرههای انتخابات سال 88 مطرح شد، تا اتهامات فعالان محیطزیست در ماههای اخیر نمونههایی است که صداوسیما هرگز حاضر نشد پاسخ یا اعاده حیثیت طرف مقابل را پخش کند.