کد خبر: ۱۳۷۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۷ - 10 July 2018
بر اساس نقشه فرونشست دشت‌های ایران که از سوی سازمان زمین‌شناسی در بازه زمانی تنش آبی سال 95 تهیه شد، بیشتر دشت‌های ایران در نیمه غربی بیش از 7 سانتی‌متر فرونشست دارند.
به گزارش بحران نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مه‌آسا روستا، کارشناس‌ارشد گروه دورسنجی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، فرونشست را یکی از مهمترین رویدادها در اثر فعالیت‌های بشری دانست و گفت: رشد روزافزون جمعیت منجر به استفاده بی‌رویه از آب در مصارف صنعتی و کشاورزی می‌شود که ایجاد اثرات نامطلوب کمی و کیفی در منابع آب و ایجاد فرونشست در سطح زمین را در پی دارد.

وی بحران‌های زیست‌محیطی را موجب کاهش آب سفره‌های زیرزمینی دانست و ادامه داد: فرونشست زمین آخرین مرحله از نابودی خاک است که در این حالت احیای سفره‌های آب زیرزمینی نه تنها ممکن و مقدور نیست، بلکه با تغذیه مصنوعی نیز احیاء نخواهد شد.

روستا، با تاکید بر اینکه در ایران به دلیل تحمل خشکسالی‌های فراوان فرونشست در بیشتر دشت‌های کشور مشاهده می‌شود، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جهت پایش این پدیده از فناوری "تداخل‌سنجی راداری" استفاده شد؛ اما مطالعات بصورت پراکنده بوده و نتایج آن در قالب رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مقاله، گزارش و سمینار ارائه شده است.

و ی ادامه داد: بنابراین تهیه یک نگاشت کلی از دشت‌های ایران ضروری به‌نظر می‌رسید تا نگاهی اجمالی به نواحی فرونشست و الگوی آن صورت گیرد؛ از این رو از تصاویر ماهواره Sentinel-1A استفاده شد.

این محقق حوزه زمین‌شناسی نگاشت کلی فرونشست دشت‌های ایران را از دیدگاه میزان فرونشست به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد و گفت: بیشتر دشت‌های ایران در نیمه غربی بیش از 7 سانتی‌متر نشست دارند، ولی دشت‌های بخش شرقی مقادیر کمتری را بخود اختصاص می‌دهند.

کارشناس‌ارشد گروه دورسنجی سازمان زمین‌شناسی، هدف آژانس فضایی اروپا (ESA) از پرتاب ماهواره Sentinel-1A را پایش زمین و اقیانوس‌ها عنوان کرد که در محدوده باند C مایکروویو از سال 2014 با دوره بازگشت زمانی 12 روزه تصاویر مورد نظر را تهیه می‌کند.

به گفته وی، این ماهواره دو قطبی با فرکانس مرکزی 5.405 گیگا هرتز است که در طول روز و شب و بدون توجه به شرایط آب و هوایی تصاویری از سطح زمین ثبت می‌کند.

روستا یادآور شد: در این مطالعات، نگاشت فرونشست دشت‌های ایران در بازه زمانی تنش آبی سال 95 با استفاده از فناوری تداخل‌سنجی راداری و تصاویر ماهواره Sentinel-1A و نقشه مرتبط با آن در سال 1397 و با مقیاس یکصدهزارم منتشر شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: