کد خبر: ۱۳۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۷ - 06 July 2018
در حالیکه این روزها در برخی شهرهای ایران افزایش مصرف آب و برق به دلیل بالا رفتن دمای هوا مشکلاتی را برای صنعت برق ایجاد کرد، اما یزدی های قانع ، آینده نگر و سختکوش همانند نیاکان خود با توجه به روحیه قناعت و صرفه جویی در این 2 بخش، قناعت را پیشه خود کرده اند.
بانکداری ایرانی ـ  در حالیکه این روزها در برخی شهرهای ایران افزایش مصرف آب و برق به دلیل بالا رفتن دمای هوا مشکلاتی را برای صنعت برق ایجاد کرد، اما یزدی های قانع ، آینده نگر و سختکوش همانند نیاکان خود با توجه به روحیه قناعت و صرفه جویی در این 2 بخش، قناعت را پیشه خود کرده اند.

دومین شهر تاریخی و نخستین شهر خشتی جهان از گذشته های دور تا امروز با القاب بسیاری به شهرت رسید که هرکدام دارای بار معنایی بالایی است : شهر بادگیرها ، دارالعباده ، دارالعلم و دارالعمل ، حسینیه ایران ، شهر دوچرخه ها ، شهر شیرینی ، شهر قنات ، قنوت ، قناعت، شهر آتش و آفتاب . 
اما یکی از پربارترین این لقب ها قناعت پیشگی و همت و تلاش آنهاست به گونه ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر 12 دی ماه سال 1386 به یزد فرمودند: « خوی طبیعی یزدی قناعت است ؛ سختکوشی است.» 
معظم له در ادامه فرمودند که در کنار آن - آن هم با آن استعدادی که شرح دادم در زمینه‌های مختلف - علمش و هنرش است، این آثار معماری، همین مجموعه‌ی معماری بسیار زیبایی که الان در آنجا هستیم. 
در ادامه سخنان رهبر معظم انقلاب آمده است: این مجموعه‌ی امیر چخماق، مسجد جامع و سایر مراکزی که در این شهر و در این استان وجود دارد، نشان دهنده ذوق هنری است که در طول تاریخ ماندگار است، بومی است؛ میراثی بومی یک شهر و یک استان است. 
البته شهر یزد به دلیل نامگذاری آن توسط خواجه نظام الملک طوسی در قرن پنجم هجری به دارالعباده و در سفر رهبر معظم انقلاب به دارالعلم نیز معروف است ولی آنچه بیشتر در این دوره از مشکلات آب و برق و انرژی بیشتر مورد توجه است، اصل صرفه جویی و پرهیز از اسراف است. 
حضرت آیت الله خامنه ای در آن سفر تاریخی و خاطره انگیز به یزد فرمودند : ' یک یزدی چشمه‌ آبی اگر در گوشه‌ای پیدا می کند که ساعتی به قدر یک سطل کوچک از آن آب می‌آید، همین آب را قدردانی می کند، هدایت می کند؛ با آن یک کشتزار را، یک مزرعه را، یک باغ را به وجود می آورد و از برکات آن، خود و دیگران را برخوردار می کند. اینها خیلی قیمت دارد؛ سختکوشی. 
امروز آمار مصرف آب حاکی است که مردم استان یزد با وجودی که در رشد جمعیت به نسبت کشور و با توجه به میزان بالای مهاجرت، در صدر قرار دارد با این حال صرفه جویی پیشه کردند و با پرهیز از اسراف به مدیریت مصرف این 2 ماده حیاتی ارزشمند آب و برق کمک می کنند. 
برپایه سرشماری آبان ماه 1395، استان یزد یک میلیون و 138هزار نفر جمعیت دارد که 85درصد در 21شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها و مناطق عشایری سکونت دارند. 
هم اکنون 65درصد آب شرب مصرفی مردم استان از آب انتقالی خارج از حوزه یزد تامین می شود که به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری و کاهش ذخیره سد زاینده رود اصفهان ، سهمیه یزد تا 37 درصد کاهش یافت به همین دلیل مردم ، در فروردین و اردیبهشت امسال با وجود شوری آب مصرفی که عمدتا از چاه های درون شهری برداشت شد، 12 درصد صرفه جویی کردند. 
در برق نیز آمارها بیانگر ثبت رکورد جدید در مصرف است با این حال مردم یزد همچنان صرفه جو بوده و هستند هر چند که مصرف بالای کولرهای گازی و 400هزار دستگاه آبی مصارف را بالا برده و از سوی دیگر استان رشد 12 درصدی در میزان مصرف صنایع داشته است. 
مصرف برق در کشور در حالی از رقم 56 هزار و 532 مگاوات عبور کرد که حداکثر پیش بینی ها 57 هزار مگاوات بوده این در حالی است که در یزد پیک بار مصرف برق با میزان پیش بینی ها فاصله دارد. 
میزان پیک بار مصرف برق استان با وجود پیش بینی 885 مگاوات در پیک بار، تاکنون آن هم فقط در یک روز 844 مگاوات ثبت شد هر چند که روزهای گرم و سختی در انتظار صنعت برق و آب استان است. 
امروز دیگر صرفه جویی به معنای کم مصرف کردن نیست بلکه منظور درست مصرف کردن هر چیز ولو آب و برق باشد و به تعبیری صرفه جویی یعنی پیدا کردن روش های نوآوری و خلاق برای استفاده بهتر از منابع محدود و به خصوص منابع تجدید ناپذیر. 
پس اگر اندکی قناعت، چاشنی زندگی هر ایرانی شود زندگی امروز و فردا برای تمام فرزندان این سرزمین طعم شیرینی خواهد یافت . 
با تمام این موارد اگر 10 تا 20 درصد صرفه جویی آب و برق سرلوحه مصرف هر خانوار ایرانی و یزدی قرار گیرد حرکت از روی هر میدان مین و خطرناکی به راحتی انجام می شود و دیگر نباید دغدغه جیره بندی آب در ماه های پیش رو و قطعی برق را در سه ماهه فصل تابستان داشته باشیم. 
با وجودی که در چند روز اخیر صنعت برق کشور شاهد ثبت رکورد جدید در مصرف و زمان پیک بار بود با توجه به همکاری مشترکان صنعتی و مردم بیانگر آرامش نسبی در مصرف انرژی الکتریکی این صنعت در استان یزد هستیم. 
پیشتر مسئولان شرکت توانیر وزارت نیرو اعلام کرده بودند، اگر مصرف برق از مرز 57 هزار مگاوات عبور کند، احتمال خاموشی در مناطقی چون تهران، مازندران، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان وجود خواهد داشت. 
با این حال کارشناسان و مسئولان شرکت های برق استان امیدوارند تابستان 97 هم با همکاری بخش های مختلف بویژه حوزه صنعت بدون خاموشی سپری شود. 
هم اکنون این استان 645 هزار مشترک دارد که 81.2 درصد آنها خانگی، 2.3 درصد عمومی، 1.4 درصد کشاورزی، 1.7 درصد صنعتی و 13.4 درصد تجاری است. 
53 درصد فروش انرژی شرکت توزیع برق استان مربوط به بخش صنعتی، 15 درصد کشاورزی، 21 درصد خانگی، 6 درصد عمومی و پنج درصد تجاری است. 
در برق منطقه ای هم 73درصد برق مصرفی مربوط به بخش صنعت است که از این لحاظ یزد جزو استان های پیشتاز کشور محسوب می شود. 
در این ارتباط مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد به ایرنا گفته بود: امسال شاهد رشد 11 درصدی مصرف برق خواهیم بود و حدود 73 درصد مصرف انرژی الکتریکی مربوط به صنعت است. 
محمدحسن صباغ زادگان افزود: پیک‌ مصرف برق استان در تابستان ، یکهزار و 632 مگاوات پیش بینی شد، امیدواریم با همکاری صنایع بزرگ این میزان برق مدیریت شود. 
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع برق استان میزان انرژی الکتریکی مصرفی صنایع فولاد در سال 97 ، بیش از 50 مگاوات بود که با تکمیل فرم تفاهم نامه همکاری مشارکت آنان نسبت به سال گذشته هشت مگاوات بیشتر شده است. 
محمدرضا صحتی افزود: سال 96 در قالب طرح همکاری صنایع ، 2.5 میلیارد ریال پاداش به پنج واحد فولاد فعال استان پرداخت شد و امسال نیز با مشارکت آنها افزون بر 38 مگاوات انرژی برق در طرح ذخیره عملیاتی زمان پیک بار کاهش خواهد یافت. 
وی در ادامه با اشاره به کاهش بازدهی نیروگاه های کشور و کاهش تولید نیروگاه های برق آبی در نتیجه کمبود بارندگی هم اظهار کرد : با توجه به این مشکلات از یکسو و افزایش دما در نیمه دوم تیرماه تا پایان مرداد ماه نیازمند مدیریت مصرف به خصوص در ساعت های اوج مصرف روز و شب هستیم . 
مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان گفت : امسال 210 واحد صنعتی برای برنامه ذخیره عملیاتی ، 70 واحد برای مشارکت در طرح تعمیر و تعطیلات و 30 واحد برای بکارگیری دیزل ژنراتورهای خود اعلام آمادگی کرده‌اند. 
محمدمیرشمس افزود: میانگین میزان مصرف برق در کشور 34 درصد و در استان یزد 53 درصد است ، این در حالی است که در کشور میانگین میزان مصرف برق خانگی 31 و در استان یزد 21 درصد است. 
وی با بیان اینکه سال گذشته حداکثر بار مصرف شبکه سراسری برق 55 هزار مگاوات و کمترین میزان آن 37 هزار مگاوات بود، بیان کرد: 85 درصد تامین انرژی الکتریکی کشور توسط نیروگاه‌هایی با سوخت‌های فسیلی تامین می ‌شود. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: