کد خبر: ۱۳۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - 03 June 2018
وزیر اقتصاد روسیه گفت: برخی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به دنبال ایجاد مکانیزمی هستند که از حق وتوی آمریکا جلوگیری می‌کند.
بانکداری ایرانی ـ وزیر اقتصاد روسیه گفت: برخی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی به دنبال ایجاد مکانیزمی هستند که از حق وتوی آمریکا جلوگیری می‌کند.
به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، ماکسیم اورشکین، وزیر اقتصاد روسیه، اعلام کرد: برخی اعضای سازمان تجارت جهانی به دنبال ایجاد یک مکانیزم اعتراض علیه حق وتوی آمریکا هستند. این کشورها می‌خواهند از وتوی آمریکا در تصمیمات این سازمان که به مذاق کاخ سفید خوش نمی‌آید، جلوگیری کنند. 

تا ماه سپتامبر ۴ صندلی از ۷ صندلی شورای استیفای سازمان تجارت جهانی که اتاق اعتراضات این سازمان محسوب می‌شود، خالی خواهد شد که بر همین اساس ۳ قاضی از حدنصاب ۷ قاضی این شورا کم خواهد شد و این شورا برای رسیدگی به اعتراضات به حدنصاب نخواهد رسید.

واشنگتن با هدف مهندسی کردن ایجاد بحران در نظام مصالحه مناقشات تجاری بین‌المللی از انتصاب قضات به این شورا جلوگیری می‌کند.

به گفته اورشکین، بدون انتصاب این قضات سال آینده میلادی فعالیت اتاق رسیدگی به اعتراضات سازمان تجارت جهانی متوقف خواهد شد. 

وزیر اقتصاد روسیه طی روزهای گذشته با وزرای تجاری برخی کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی دیدار کرده و درباره ایجاد یک مکانیزم برای رد حق وتوی آمریکا گفت‌وگو کرد.  این مکانیزم به شورای استیفای سازمان تجارت جهانی این امکان را می‌دهد که بدون چراغ سبز آمریکا به فعالیت خود ادامه دهد. 

اورشکین به خبرنگاران گفت: چیزی که ما درباره آن صحبت کردیم پیشنهاد ایجاد یک مکانیزم جدید بدون احتساب مواضع کاخ سفید است که به ما این امکان را می‌دهد تا برخلاف نظر آمریکا برخی مناقشات را مصالحه کنیم.

از سال ۱۹۹۵ میلادی سازمان تجارت جهانی توانسته است حضور خود را گسترش داده و در حال حاضر ۹۵ درصد کل تجارت در جهان را تحت پوشش خود قرار دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه تهدید کرده بود در صورتی که سازمان تجارت جهانی علیه منافع آمریکا حکم دهد، این کشور از انتصاب قضات جلوگیری خواهد کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: