کد خبر: ۱۳۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 13 May 2018
بارش های بهاری گرچه بخش کوچکی از کمبودها را در منابع آبی جبران کرد اما این تصور که نزولات اخیر کشور را از حرکت به سمت خشکسالی نجات داده، نوعی توهم گذر از کم آبی محسوب می شود.
 بانكداري ايراني  ـ  بارش های بهاری گرچه بخش کوچکی از کمبودها را در منابع آبی جبران کرد اما این تصور که نزولات اخیر کشور را از حرکت به سمت خشکسالی نجات داده، نوعی توهم گذر از کم آبی محسوب می شود.

تداوم خشکسالی و فقر منابع آبی در بیشتر نقاط کشور در سال های اخیر تشدید شده که کارشناسان این اتفاق معلول عواملی نظیر تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات آسمانی و مصرف بی رویه منابع آبی می دانند. 
گرچه همواره تاکید شده که ایران در منطقه خشک و کم آب قرار گرفته اما بر اساس اعلام مسئولان علاوه بر این بارش ها نیز طی سال ها کاهش قابل ملاحظه ای داشته و در سال آبی جاری نیز گفته می شود که بیش از 40 درصد کاهش یافته که این خود زنگ خطر وقوع خشکسالی است. 
اکنون 27 استان کشور با رشد منفی بارش ها مواجه بوده و تنها 4 استان با افزایش محدود بارش مواجه بوده اند و بر این اساس تاکید بر باقی بودن مشکل کم آبی و اطلاع رسانی درباره آن ضرورتی انکارناپذیر محسوب می شود، گرچه هنوز درک درستی از تبعات و ابعاد این معضل و اقدامی متناسب با آن وجود ندارد. 
بر اساس آمار اعلام شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر لغایت 22 اردیبهشت سال آبی 97 - 96 بالغ بر 147 میلیمتر بوده که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره های مشابه درازمدت (217 میلیمتر) 32 درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (220 میلیمتر) 33 درصد کاهش نشان می دهد. 
از سویی مصرف بی رویه منابع آبی که روند افزایشی هم دارد، مزید بر علت شده و فقر 
شدید منابع آبی کشور را دامن زده است. 
معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو با اشاره به وجود این مشکل در کشور و با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ صحیح استفاده از منابع آبی کشور اظهار داشت که ایرانی ها 3 برابر متوسط مصرف مردم جهان آب مصرف می کنند. 
علی اکبر مهاجری چندی پیش در نشست بررسی وضعیت منابع نیروی انسانی صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار داشت: فرهنگ مصرف بهینه آب باید در سطح کشور نهادینه شود تا مشکلات و کمبودهای کمتری داشته باشیم زیرا تنها راه عبور از مشکلات و کمبود منابع آبی، بهینه‌سازی مصرف و ترویج فرهنگ استفاده صحیح است. 
رضا اردکانیان وزیر نیرو نیز با اشاره به بارش های بهار 97، گفت که اگر بارش‌ها به میزان نرمال هم برسد، کماکان مشکل داریم زیرا تا زمانی که سه میلیارد مترمکعب فاضلاب خام جمع آوری و تصفیه نشده در پهنه آب های سطحی و زیرزمینی رها می‌شود، این مشکل باقی خواهد ماند. 
وی تصریح کرد: به طور متوسط 25 درصد آب شیرین در شبکه‌های توزیع به حساب نمی‌آید و هدر می‌ رود‌‌ و کشت های ممنوعه را در برخی نقاط کشور رو به توسعه می‌بینیم، پس با این شرایط مشکل باقی است. 
وزیر نیرو با تاکید بر دستیابی به بهره وری مناسب از منابع آبی در بخش های مختلف به ویژه بخش کشاورزی، اظهار داشت: مشکل تنها کم بارشی نیست زیرا تا زمانی که بهره وری از آب در بخش کشاورزی نداشته و طرح آمایش سرزمینی نداریم و توجهی به این معضل نمی کنیم، مشکل کماکان باقی است. 
برای گذر از حرکت در مسیر خشکسالی وظیفه ای عمومی بر دوش همه مسئولان و مردم است و تا به طور کامل گام های مورد نیاز از همه سو برداشته نشود، نه تنها این حرکت متوقف نمی شود بلکه شدت نیز خواهد گرفت. 
همه ما علاوه بر مسئولیت هایی که در قبال شرایط کنونی و گذر از مشکل کم آبی داریم، وظیفه ای بالاتر در قبال نسل های آتی داریم. فرزندان ما عملکرد ما را به قضاوت خواهند نشست و پیامی که امروز باید به نسل فردا منتقل کنیم، استفاده مسئولانه از منابع کشور به ویژه منابع محدود آبی است. 
هر برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب بدون همکاری مردم به نتیجه مطلوب نخواهد رسید، پس اطلاع رسانی مستمر و دقیق و همراه کردن مردم ضرورتی اجتناب ناپذیر است که در این بین رسانه ها نقش ویژه ای بر عهده دارند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: