بانكداري ايراني ـ طرح احیاء جاده ابریشم و تاثیر این مسیر بازرگانی بر تمامی کشورهای حاضر در این منطقه، حضور بیش از پیش تولید کنندگان محصولات غذایی در ایران را در بازارهای مصرف این کشورها الزامی می سازد.
به گزارش ایرنا، راه ابریشم قرن ها به عنوان مهمترین مسیر بازرگانی با عبور از کشورهای چین، هند، ایران، مصر، عربستان و شرق اروپا دو سوی این کره خاکی را به یکدیگر پیوند داده است.
چین در مسیر چشم انداز رشد و توسعه اقتصادی بیشتر، یافتن بازارهای صادراتی جدید و همچنین تهیه و توزیع کالاهای صادراتی ارزان تر، طرح احیای جاده ابریشم را در سال 2013 توسط رئیس جمهوری این کشور شی جین پینگ با نام 'یک کمربند - یک جاده' مطرح کرد که مورد استقبال نیز قرار گرفت ایران یکی از کشورهای منطقه است که به دلیل ویژگی های متعدد و منحصر به فرد مورد توجه مقامات چینی قرار گرفته است.
در همین راستا، نشست سران رسانه های آسیا در چهار محور 'یک جاده یک کمربند و فرصت های اطلاع رسانی بین المللی'،' 40 سال اصلاحات و درهای باز'، 'توسعه چین و فرصت های جهانی' و 'یاری به جامعه به کمک رسانه ها' ماه گذشته در شهر سانیای استان هاینان در جنوب چین برگزار شد.
هدف اولیه تشکیل این نشست توسعه مبادلات اقتصادی، همکاری های علمی، فنی و اقتصادی بین کشورهای حوزه آسیا - پاسفیک و نهایتا تنظیم مناسبات عادلانه این منطقه از آسیا با دنیا است.
در همین رابطه، با توجه به قرار گرفتن دو کشور ایران و چین در مسیر جاده ابریشم و تلاش هر دو کشور برای احیاء این راه آسیایی، شایسته است صادرکنندگان ایرانی برای توسعه مبادلات تجاری، نگاهی دقیقتر به استان های مسلمان نشین در این کشور داشته باشند.
استان خودمختار 'شین جیانگ' به مرکزیت ارومچی با 4 میلیون نفر جمعیت در شمال غربی چین واقع شده و 17 درصد یعنی معادل یک ششم سرزمین پهناور چین را به خود اختصاص داده است.
شهرهای تورپان (turpan) و کاشغر (kashgar ) شهرهای مهم این استان هستند که در مسیر جاده ابریشم قرار دارند.
اویغورها که مسلمانان اهل سنت هستند تا 150 سال پیش کل این منطقه را در اختیار داشتند و از نظر نژادی به قرقیزها، قزاق ها و مردمان شمال شرق ایران نزدیک هستند.
در حال حاضر به دلیل توجه مناطق مسلمان نشین در تمام دنیا از جمله این بخش از چین به موضوع غذای حلال و اقبال بسیاری از افراد به این مبحث، نبود محصولات غذایی تولید ایران در فروشگاه های عرضه مواد غذایی و بازار این منطقه توجیه ناپذیر است.
به دلیل مسلمان بودن مردم این منطقه، تولید کنندگان مواد غذایی آماده مصرف در ایران می توانند برای حضور در بازار این بخش برنامه ریزی کنند همچنین با توجه به قیمت بالای گوشت مرغ در این استان، صادرات گوشت پرندگان به صورت خام و یا آماده مصرف به این ناحیه می تواند موجب افزایش صدور مواد غذایی شود و چشم انداز جدیدی در راه توسعه صادرات باشد.
این در حالی است که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در سومین همایش فرصت های بازرگانی و سرمایه گذاری ایران و چین در اواخر سال گذشته ( 1396) با اشاره به نقش سرمایه گذاری های مشترک در پایداری روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور، خواستار تداوم روش فعلی و افزایش مشارکت های سرمایه گذاری بخش های خصوصی ایران و چین در این حوزه شده بود.