کد خبر: ۱۳۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 06 May 2018
مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: برای واگذاری بخش بهره‌برداری میدان‌های نفتی به شرکت‌های خارجی برنامه‌ای نداریم، این در حالی است که برای آزادگان شمالی هنوز در حال بررسی پیشنهادات مطرح شده هستیم.
 بانكداري ايراني  ـ مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: برای واگذاری بخش بهره‌برداری میدان‌های نفتی به شرکت‌های خارجی برنامه‌ای نداریم، این در حالی است که برای آزادگان شمالی هنوز در حال بررسی پیشنهادات مطرح شده هستیم.

به گزارش مهر، علی کاردر  در نخستین روز بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش با بیان اینکه توانسته ایم ظرفیت تولید نفت خود را با وجود فرسودگی تاسیسات به میزان چهار میلیون بشکه در روز حفظ کنیم، گفت: در برخی مواقع شاهد کاهش تولید بودیم که دلیل آن فرسودگی تجهیزات است. البته در این مدت نیز میزان تولید به ۳.۹ میلیون بشکه در روز می رسید.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۲۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه شد که این میزان متعلق به میادین غرب کارون و آذر بود. به این ترتیب که برای نخستین بار شاهد برداشت ۳۰ هزار بشکه نفت از میدان آذر بودیم و از سوی دیگر میدان آزادگان جنوبی میزان برداشت ۷۰ هزار بشکه ای در روز را تجربه کرد.

کاردر با اشاره به اینکه لایه نفتی پارس جنوبی برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی به مدار تولید آمد توضیح داد: پیش بینی می کنیم امسال شاهد افزایش تولید ۵۰ هزار بشکه ای از آزادگان جنوبی باشیم.

این مقام مسئول از تغییر سیاست تدریجی این شرکت در حوزه بالادستی خبر داد و اظهار داشت: به طور مثال شرکت ملی نفت در بخش بالادستی این صنعت خود خریداری کالا را انجام نمی دهد بلکه پیمانکاران صاحب صلاحیت در قالب  EPC کالا خریداری می کنند که این نمایشگاه می تواند فرصت مناسبی برای شناسایی شرکت های تولیدکننده تجهیزات توسط شرکت های صاحب صلاحیت EPC و E&P باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در حوزه بهره برداری در میدان هایی که به صورت IPC به مدت ۲۰ سال منعقد شده اند ما تنها ناظر هستیم، ادامه داد: کسانی که درخواست استخدام دارند باید به این نکته توجه کنند چرا که از این پس ما تنها ناظر بوده و در حال کوچک کردن خود هستیم و بر اموری چون میزان تولید، HSE و رفتار مخازن نظارت می کنیم و در حقیقت ما بهره بردار نخواهیم بود.

این مقام مسئول افزود: به دلیل اینکه هنوز شرکت های توانمندی در این حوزه وجود ندارند قراردادهای واگذاری را به صورت کوتاه مدت منعقد می کنیم که شامل بخشهای مختلفی از بهره برداری از پروژه ها می شود که برای اولین بار درباره آزادگان شمالی انجام خواهد شد.

کاردر با اعلام اینکه ظرفیت تولید گاز کشور در سال گذشته ۹۵۰ میلیون متر مکعب بوده است، گفت: در پارس جنوبی در بخش فراساحل امسال کار را تمام می کنیم که در مجموع منجر به صادرات حدود ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت از مذاکره ای در حال انجام برای سه قرارداد IPC خبر داد و اظهار داشت: طرف های خارجی امروز زبان ما را بهتر متوجه می شوند و با مدل های جدید قراردادی آشنایی کامل یافته اند در این بین بعضی شرکت ها که در آمریکا فعالیتی ندارند برای همکاری با ما بسیار قرص و محکم هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران  در پاسخ به سوال خبرنگار مهر گفت: برای واگذاری بخش بهره‌برداری میدان‌های نفتی به شرکت‌های خارجی برنامه‌ای نداریم، این در حالی است که برای آزادگان شمالی هنوز در حال بررسی پیشنهادات مطرح شده هستیم.

به گفته این مقام مسئول، شرکت ملی نفت ایران تصمیمی برای واگذاری بخش بهره‌برداری میدان‌های نفتی به شرکت‌های خارجی ندارد؛ برای میدان نفتی آزادگان شمالی هم هنوز قرارداد آن به شرکتی سپرده نشده و پیشنهادات شرکت‌های مختلف از نظر میزان و نحوه تولید از میدان‌ها در حال بررسی داریم.  درباره آزادگان جنوبی هم در حال ادامه روند توسعه‌ این میدان هستیم و تا سال ۹۸، با توسعه این میدان، ۳۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه می‌شود؛ به این ترتیب می‌توان گفت ایران تا سال ۱۴۰۰ نیازی به فناوری و تکنولوژی جدید در حوزه تولید نفت ندارد.

کاردر درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: این خروج در ابتدا تبعات روانی خواهد داشت اما ما فعالیت‌های خود را متوقف نمی‌کنیم. این در حالی است که از شرکت‌های خارجی برای انتقال فناوری به ویژه در حوزه افزایش ضریب بازیافت، انتظار همکاری داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه ایران قابل حذف شدن از بازار جهانی انرژی نیست، تصریح کرد: ایران یک کشور ارزان برای کار و سرمایه‌گذاری است و این ارزانی برای آن یک مزیت محسوب می‌شود.

وی همچنین از شکل‌گیری صندوق پروژه‌ در صنعت نفت خبر داد و اعلام کرد: مردم می‌توانند به صورت ارزی در این صندوق پروژه سرمایه‌گذاری کرده و بازپرداخت آن را نیز به صورت ارزی در زمان سررسید دریافت کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: