کد خبر: ۱۳۲۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 05 May 2018
میان مناطق آزاد کشور و مرکز آمار ایران تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که به موجب آن اطلاعات دقیق مربوط به مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منتشر خواهد شد. به گفته نوبخت این موضوع می‌تواند وضعیت شفافی را از اقتصاد مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران ارائه داد.

 بانكداري ايراني  ـ میان مناطق آزاد کشور و مرکز آمار ایران تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که به موجب آن اطلاعات دقیق مربوط به مناطق آزاد برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منتشر خواهد شد. به گفته نوبخت این موضوع می‌تواند وضعیت شفافی را از اقتصاد مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران ارائه داد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت در نشست امضای تفاهم نامه مناطق آزاد با مرکز آمار ایران اظهار کرد: در شرایط فعلی تلاش ما در سال ۱۳۹۷ این است که بتوانیم به نحوی برنامه‌ریزی کنیم که از کالاهای ایرانی حمایت شود.

او ادامه داد: آمارهای اقتصادی چه آنهایی که در داخل پیش بینی شده و چه آنهایی که در خارج از کشور تهیه و بررسی شده حکایت از این دارد که اقتصاد ما رشد کرده و در آینده نیز مسیر رشد می‌پیماید.

نوبخت همچنین اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶، ۷۹۷ هزار نفر فرد به دنبال شغل به بازار کار ما اضافه شده است که از این میزان ۷۹۰ هزار نفر مشغول به کار شده و ۶۷۰۰ نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده‌اند.

وی این را هم گفت که اکنون ظرفیت مناطق آزاد مورد تاکید ما قرار گرفته است. مناطق آزاد سالانه ۱۷ میلیون نفر گردشگر دارند و در صادرات ما به کشورهای دیگر ۲۲ میلیارد دلار سهم دارند. لذا برنامه ما بر این است که بتوانیم اطلاعات دقیقی از مناطق آزاد به دست بیاوریم و بتوانیم آن اطلاعات را در اختیار سرمایه‌گذاران و افراد و فعالان اقتصادی قرار دهیم.

نوبخت بیان کرد: اکنون مرکز آمار ایران در گزارش‌های آماری خود آمارهای منظمی نسبت به وضعیت مناطق آزاد ارائه نمی‌کند، ولی با توجه به اینکه مرکز آمار مرجع رسمی اعلام آمار در کشور است، تصمیم گرفته‌ایم که با امضای توافقنامه‌ای بین مرکز آمار ایران و مناطق آزاد اطلاعات مربوط به مناطق آزاد را به صورت منظم منتشر کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: امیدواریم این موضوع زمینه همکاری متقابل بین دو نهاد باشد و رخدادهای مالی مناطق ویژه هم در اختیار مرکز آمار قرار گیرد و این مرکز بتواند نسبت به روزرسانی اطلاعات اقدام کند.  

در ادامه این نشست مرتضی بانک - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی - اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مناطق آزاد این است که بتواند ارتباط مناسبی با اقتصاد بین‌الملل داشته باشد. یکی از راه‌های ایجاد ارتباط با اقتصاد بین‌الملل ایجاد شرایط لازم برای ارائه اطلاعات است. به نحوی که برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی قابل اتکا باشد.

وی ادامه داد: با توجه به این هدف بنا بر این شده که اطلاعات مربوط به مناطق آزاد در اختیار مرکز آمار ایران قرار بگیرد تا بتوانیم اطلاعات شفافی را به مردم ارائه کنیم.

او این را هم گفت که با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های مربوط به حمایت از کالای ایرانی توسعه اطلاع‌رسانی در زمینه مناطق آزاد موضوعی حائز اهمیت است.

بانک بیان کرد: در سال ۱۳۹۶، ۲۸۰ هزار نفر در مناطق آزاد شغل داشته‌اند که نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد کرده‌اند. بنابراین مناطق آزاد از لحاظ اشتغالزایی اهمیت فراوانی دارد. البته باید بگویم که مناطق ویژه هم ۱۷۶ هزار نفر شغل دارند و در مجموع حدود نیم میلیون نفر در این حوزه شغل پیدا کرده‌اند.

در ادامه این نشست امیدعلی پارسا- رئیس مرکز آمار ایران- اظهار کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه کشور باید برنامه ملی آمار داشته باشد.

در سال گذشته شورای عالی آمار تصویب کرد که از نظر نظام آماری باید از نظام سنتی به نظام ترک مبنا برویم. در نظام جدید باید آمارهای کشور در سطح ملی، محلی، شهری و روستایی ارائه شود تا برنامه امضای تفاهم‌نامه بین مرکز آمار ایران و مناطق آزاد در همین راستاست که بتوانیم اطلاعات و آمارهای مورد نیاز به مناطق مختلف اقتصادی کشور را ارائه کنیم. مناطق آزاد و مناطق ویژه به ویژه اهمیت بسیاری دارند از حیث نقشی که می‌توانند در مبادلات بین‌المللی بازی کنند. متاسفانه تاکنون اعداد رسمی از مناطق آزاد کشور نداشته‌ایم ولی از این پس این امکان فراهم شده است.

پارسا این را هم اضافه کرد که در سال ۱۳۹۷ نظام آماری کشور بر مبنای نظام مدرن ثبتی مبنا ریل گذاری می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: