کد خبر: ۱۳۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 03 May 2018
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار 46 هزار هکتار تعهد مالچ پاشی در مناطق بیابانی غبارخیز را در دستور کار دارد.
بانكداري ايراني  ـ مدیر ملی مقابله با گرد و غبار و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار 46 هزار هکتار تعهد مالچ پاشی در مناطق بیابانی غبارخیز را در دستور کار دارد.

علی محمد طهماسبی بیرگانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تثبیت اراضی بیابانی برای جلوگیری از تولید ریزگرد یکی از اولویت های اصلی کمیته ملی مبارزه با گرد و غبار است. 
وی افزود: 25 تا 27 میلیون هکتار از اراضی کشور را عرصه های بیابانی و غبارخیز در معرض فرسایش بادی تشکیل داده اند و 22 استان درگیر پدیده گرد و غبار با منشا داخلی یا خارجی و یا 2 منشا هستند. 
طهماسبی بیرگانی یادآور شد: با عنایت مقام معظم رهبری 150 میلیون دلار در بودجه سال 97 برای مبارزه با پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده است که یک قسمت از این اعتبار برای استان های درگیر غبار و یک سهم دیگر نیز به مسائل برق و فنی اختصاص می یابد تا مشکلی نظیر مشکل خوزستان بروز پیدا نکند. 
وی گفت: برای تخصیص این اعتبار همه دستگاه های مرتبط برنامه ها و اقدام های خود در مورد گرد و غبار را به این کمیته ملی اعلام کرده اند و یک کمیته تخصصی هفته آینده بر اساس برنامه های اعلام شده دستگاه ها برای بحث چگونگی تفکیک این هزینه تشکیل می شود. 
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار کشور و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: اعتبارات صندوق ملی توسعه با توجه به ضرورت هایی که وجود دارد بین دستگاه های مرتبط با پدیده گرد و غبار توسط سازمان برنامه و بودجه تقسیم بندی می شود. 
طهماسبی بیرگانی اظهار کرد: همچنین سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در حال پیگیری اخذ اعتبارات ملی موضوع تثبیت اراضی بیابانی است که هنوز رقم این اعتبارات نهایی نشده چرا که تخصیص این اعتبار منوط به تدوین و ارائه برنامه از سوی استان های درگیر با گرد و غبار است که هنوز این استان ها برنامه های خود را ارائه نداده اند. 
وی یادآور شد: هم اکنون برنامه تثبیت خاک اراضی بیابانی در دستور کار است که این طرح تثبیت در گام اول در چند استان مهم غبارخیز شامل ایلام، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمان و خراسان های رضوی و جنوبی اجرا می شود. 
وی اظهار کرد: این استان ها علاوه بر اینکه از غبار دیگر مناطق داخلی و خارجی تاثیر می پذیرند، بیابان های آنها بر دیگر استان ها نیز تاثیر می گذارد و بیشترین فرایند گرد و غبار و فرسایش بادی را در اراضی خود دارند. 
طهماسبی بیرگانی یادآور شد: برنامه های عمل تثبیت که به صورت استانی و براساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی آن مناطق است که علاوه بر به کارگیری شیوه های نوین از تجربیات، اطلاعات و مطالعات موجود نیز برای فرایند تثبیت خاک استفاده و بکارگیری می شود. 
به گفته وی گام های بعدی بعد از تثبیت ارائه برنامه های فرهنگی و آموزشی برای وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رویکرد سلامت فردی و اجتماعی افراد جامعه و مدارس و توسعه تجهیزات پزشکی و نیز میزان تاثیرگذاری گرد و غبار بر خطوط ناوگان حمل و نقل زمینی و هوایی است. 
مدیر ملی مقابله با گرد و غبار کشور و معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه معاونان فنی ادارات کل منابع طبیعی کشور برای بازدید از جنگل های در دست کاشت و نهالستان های ایلام و نیز شرکت در همایش و کارگروه الگوهای موفق جنگل کاری به ایلام سفر کردند. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: