بانكداري ايراني ـ نبود بسته بندی مناسب و بی توجهی به بحث برندسازی در زمینه تولیدات کشاورزی بحث صادرات را با مشکلاتی روبرو میکند که به ضرر کشاورزان تمام میشود.
به گزارش میزان، ایران در زمینه تولید و کشت محصولات کشاورزی یکی از ۱۰ کشور بزرگ جهان محسوب میشود، اما در زمینه صادرات محصولات رتبه خوبی در دنیا ندارد.
در این مساله عوامل بسیاری دخیل است و به واسطه کشت سنتی محصولات کشاورزی هزینه تمام شده برای کشاورز بالا تمام میشود که این امر صرفه اقتصادی تولید را کاهش میدهد.
از طرفی بی توجهی به کشت نوین، مصرف آب را برای کشت محصولات کشاورزی نسبت به دیگر نقاط جهان بالا میبرد که با توجه به بحران کم آبی در کشور تولید را باچالشهای جدی روبرو میکند.
یکی دیگر از مهمترین ضعفها در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نداشتن برند و بسته بندی مناسب است که توجه به این مساله میتواند کشورمان را در صادرات محصولاتی، چون خرما، پسته، زعفران و محصولات دیگر به جهانیان معرفی کند.
در این زمینه ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران به کشورهای جهان محسوب میشود، اما به دلیل بی توجهی به برندسازی در کشورهای دیگر در بسته بندیهای مناسب و به نام همان کشور به دیگر نقاط جهان صادر میشود.
در مورد تولیدات دیگر هم قصه به همین روال ادامه دارد، اما توجه نکرد به موضوع برندسازی و بسته بندی مناسب، ارزش افزوده این بخش را نصیب کشورهای دیگر میکند.
در همین زمینه رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرگزاری میزان با انتقاد از نبود برنامه مناسب در بخش صادرات محصولات کشاورزی اظهار کرد: یکی از ضعفهای بزرگ در بخش صادرات محصولات کشاورزی نبود برنامه ریزی مناسب است به همین دلیل صادرکنندگان در این زمینه سردرگم هستند.
از نظر رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی تولید و بسته بندی سنتی در بحث صادرات محصولات کشاورزی در پیدا کردن بازارهای هدف صادراتی موثر بوده و معتقد است تا وقتی که تولید و بسته بندی به صورت سنتی انجام میشود هزینه تمام شده برای کشاورزان بالا میرود و این امر دلیلی بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی است.
وی عقیده دارد که زیرساختهای صادراتی اصلاح شود و برای تشویق تولیدکنندگان یارانه به سمت صادرات محصولات کشاورزی و باغی فرستاده شود و از طرفی همکاری دوجانبه با کشورهای همسایه در راستای صادرات محصولات کشاورزی توسعه یابد.
نورانی یکی دیگر از مشکلات در زمینه صادرات را نبود هیچ تضمینی برای تولیدکننده در جهت صادرات محصولات کشاورزی دانست و همین امر را دلیلی برای کاهش انگیزه کشاورز در تولید محصولات مطرح کرد.
با این تفاسیر سالهای سال است که محصولات کشاورزی بدون بسته بندی مناسب به کشورهای هدف صادر میشود و با بسته بندی مناسب به نام کشورهای دیگر صادر میشود که این امر تهدید جدی برای اقتصاد کشور است و باید مسئولان چارهای بیاندیشند.