کد خبر: ۱۲۸۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - 09 March 2018
بارش‌های اخیر موجب شد تا وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های قبل بهبود یابد اگرچه هنوز این دریاچه نتوانسته وضعیت مطلوب را تجربه کند اما روال نسبت به قبل معقول‌تر شده است.

بانكداري ايراني  ـ بارش‌های اخیر موجب شد تا وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سال‌های قبل بهبود یابد اگرچه هنوز این دریاچه نتوانسته وضعیت مطلوب را تجربه کند اما روال نسبت به قبل معقول‌تر شده است.
دریاچه ارومیه
به گزارش ایسنا، در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲۱۱۶.۳۰ کیلومتر مربع تخمین زده شده و این در شرایطی است که این عدد در سال گذشته ۲۱۷۳.۶۴ کیلومتر  بوده یعنی وسعت دریاچه ارومیه نسبت به میانگین درازمدت ۵۷.۳۴ کیلومتر مربع منفی بوده است. علاوه بر این حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در حال حاضر ۱.۶۹ میلیارد مترمکعب بوده که این عدد نسبت به سال قبل ۱۰ میلیون متر مکعب و نسبت به میانگین درازمدت ۱۴.۵۸ میلیارد متر مکعب منفی است.

از سوی دیگر تراز سطح آب دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۰ متر برای سال ۱۳۹۶ و ۱۲۷۰.۶۵ متر برای سال ۱۳۹۵ تخمین زده شده و باید گفت که این عدد نسبت به میانگین درازمدت ۴.۰۷ متر منفی است.

علاوه بر این بر اساس آمار باران سنجی در سیزدهم اسفند ماه شاهد افزایش ۳۹ درصدی بارش‌های این حوضه نسبت به سال گذشته هستیم، هر چند اندک ولی قدری از نگرانی‌ها برای این دریاچه حیاتی کشور کاسته شده چرا که روند بی‌سابقه کاهش بارش‌ها از ابتدای سال آبی همراه با افزایش مصرف به ویژه در بخش کشاورزی در این منطقه موجب شده بود تا تراز سطح آب، وسعت و حجم آب موجود در دریاچه نسبت به سال گذشته روند کاهشی زیادی به خود بگیرد.

در همین راستا چندی پیش محمد حاج‌رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به ایسنا، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته با توجه به جریانات بارندگی باید ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار در اطراف دریاچه ارومیه که به عنوان اضافه سطوح از آن یاد می‌شود، تغییر کاربری داده و تبدیل به گلخانه شوند.

وی با بیان اینکه وضعیت بارندگی‌ها در حوزه دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته بهبود یافته است، اظهار کرد: مهم‌ترین مسئله در حال حاضر این است که باید در این حوزه مدیریت مصرف در منابع آب زیرزمینی سرلوحه کار قرار بگیرد چرا که در سال‌های قبل مدیریت جریانات سطحی به خوبی انجام شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حدودا در سال هشت درصد میزان مصرف از جریانات سطحی کاهش می‌یابد.

با توجه به آمار و ارقام موجود وضعیت فعلی دریاچه ارومیه نسبت به قبل مطلوب ارزیابی می‌شود اما این مساله به معنای حل تمام مشکلات این حوزه نیست و کماکان دریاچه ارومیه نیازمند تدابیر مدیریتی درست است که باید به آن توجه شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: