بانكداري ايراني - دریافت فهرست مکالمات، صورتحساب، قبوض المثنی و نیز پرداخت وجوه از خدماتی است که میتوان بدون مراجعه به مراکز مخابراتی انجام داد.
به گزارش ایسنا، در حالی که یکی از مهمترین اهداف گسترش فناوری، جلوگیری از رفتوآمدهای غیرضروری و تسهیل زندگی افراد بوده است، بعضا یکی از مهمترین علل تردد مشترکان تلفن ثابت به مراکز مخابراتی و بانکها همواره دریافت خدماتی است که به صورت غیرحضوری هم قابلیت دریافت آنها وجود دارد.
یکی از خدماتی که شرکت مخابرات در راستای کاهش مراجعات حضوری انجام داده، راهاندازی سرویس پیامرسان (۱۸۱۸) است. این سرویس از سال ۱۳۸۴ برای مشترکان فراهم شده تا آنها علاوه بر پرداخت غیرحضوری هزینه قبوض از وضعیت ریزمکالمات و صورتحساب خود به شکل شنیداری یا به صورت نمابر آگاه شوند و بدینترتیب از مراجعه حضوری به مراکز مخابراتی کاسته شده است.
سرویس ۱۸۱۸ چه قابلیتهایی دارد؟
یکی از مهمترین نیازهای امروزی، پرداخت قبوض و صورتحسابهای متعدد است که از ابتدا روند پرداخت حضوری را طی کرده و با گذشت زمان و پرداخت از طریق خودپردازهای بانکی، اکنون میتوان این کار را از منزل و با گرفتن چند شماره انجام داد. در سرویس ۱۸۱۸، امکان پرداخت صورتحساب برای دارندگان کارتهای شبکه شتاب، با ارائه رمز دوم کارت و بدون نیاز به قبض و شناسه قبض و شناسه پرداخت فراهم است و همچنین بلافاصله پس از پرداخت بدهی توسط مشترک، موضوع عدم بدهی به وی اعلام میشود.
در صورتی که مشترکان تمایل داشته باشند ریزمکالمات ماهانهی خود را دریافت کنند، با شمارهگیری ۱۸۱۸ این امکان فراهم خواهد بود. بدینترتیب که اطلاعات مندرج بر صورتحساب و ریزمکالمات بین شهری، بینالملل و تماسهای انجامشده از تلفن ثابت به همراه را میتوان به صورت صوتی از این سامانه دریافت کرد. همچنین ریزمکالمات میان دوره و آخرین دوره مشترک با مراجعه به سامانه ۱۸۱۸، به نمابر وی ارسال میشود.
کارکرد و پرداخت مبلغ میاندوره نیز برای مشترکین پرمصرف از طریق این سامانه اعلام میشود و با توجه به اینکه رسیدن صورتحساب تلفن به یک سقف، موجب قطعی آن میشود، برای جلوگیری از قطع تلفن شدن، امکان پرداخت علیالحساب مبلغ قبض از طریق سامانه ۱۸۱۸ فراهم است. مشترکان همچنین با مراجعه به سامانه ۱۸۱۸ میتوانند صورتحساب آخرین دوره و همچنین تا شش دوره از دورههای قبلی خود را دریافت کنند.
در صورتی که مصرف مشترکان پیش از رسیدن به پایاندوره بیشتر از حد معمول باشد، از طریق این سامانه به این مشترکین پرمصرف اطلاعرسانی میشود تا نسبت به پرداخت قبوض میاندوره خود اقدام کنند. همچنین از طریق این سامانه میتوان بلافاصله پس از پرداخت صورتحساب تلفنهای قطع شده، اقدام به وصل آنها کرد و دیگری نیازی به مراجعه حضوری برای وصل کردن این تلفنها نیست.