کد خبر: ۱۲۵۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۲ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - 04 February 2018
مدیرعامل هواپیمایی آسمان با بیان اینکه باید بدانیم مردم در رژیم گذشته مخالف چه مواردی بودند، گفت: ما امروز مسئول هستیم و باید خواسته های مردم را مد نظر قرار دهیم و بدانیم انقلاب یک مساله تمام شدنی نیست.
بانكداري ايراني- مدیرعامل هواپیمایی آسمان با بیان اینکه باید بدانیم مردم در رژیم گذشته مخالف چه مواردی بودند، گفت: ما امروز مسئول هستیم و باید خواسته های مردم را مد نظر قرار دهیم و بدانیم انقلاب یک مساله تمام شدنی نیست.

به گزارش ایرنا، «حسین علایی» روز یکشنبه در سومین نشست از سلسله نشست های انقلاب محرومین که با همکاری موسسه کار و تامین اجتماعی و موسسه فرهنگی هنری آهنگ آتیه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، افزود: نباید فکر کنیم یک رژیمی بود که مشخصات خاصی داشت و وقتی انقلاب شد مردم آن رژیم را کنار گذاشتند و همه چیز تمام شد؛ موضوع این است که باید بدانیم مردم دنبال چه خواسته هایی بودند.
وی که از مبارزان سیاسی پیش از انقلاب اسلامی است، دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را فرصت مناسبی برای بررسی چگونگی اوضاع در رژیم شاه و درس گرفتن از آن دانست و گفت: انقلاب ما بهترین انقلاب ممکن و با حضور آحاد مردم ایران و دست خالی بود و مهمترین مسأله این است که در این روزها نباید در گذشته بمانیم زیرا باید از آموخته های گذشته در آینده بهره ببریم. 
علایی نسبت به ایده «ماندن در گذشته و تنها افتخار کردن به آنچه پشت سر گذاشته ایم» انتقاد کرد و افزود: یکی از معضلاتی که ما داریم این است که بسیار علاقه داریم در گذشته باقی بمانیم؛ به عنوان مثال وقتی قرار است از ایران صحبت کنیم می گوییم که ایرانی ها در گذشته در حوزه های علمی پیشرو بوده اند و مواردی از این دست را بیان می کنیم. 
وی با اشاره به خاطراتی از دوران پیش از انقلاب گفت: من از ابتدا مخالف حکومت شاه بودم زیرا می دیدم امام (ره) را به خاطر برخی مسائل از ایران تبعید کرده بودند و اجازه پخش تصاویر، سخنرانی ها و حتی رساله ایشان را به عنوان یک عالم بزرگ دینی نمی دادند؛ حق زندگی را از ایشان گرفته بودند.
علایی با اشاره به دیدگاه های مختلف در آن دوران یاد آورشد: امام راحل در آن زمان اعتقاد داشتند که اصل سلطنت شاه غیرقانونی و غیر عقلانی بود. 
همچنین این نشست گفت و گو محور با پرسش و پاسخ همراه بود که علایی در پاسخ به چندین پرسش در زمینه اصلاح وضعیت موجود راه حل تمام مشکلات فعلی کشور را ساختارسازی دانست و گفت: همانگونه که در مبارزات ساختارها را برای ایجاد نظام مناسب به هم می ریزیم، این ساختارها را باید اصلاح کنیم.
وی ادامه داد: نیازمند بازتولید ساختارهای سیاسی و حاکمیتی هستیم و هرجایی که مشکلی ایجاد می شود باید بدانیم اشکال آن ریشه در ساختار دارد.
این مبارز سیاسی قبل از انقلاب، در پاسخ به پرسشی مبنی بر نماندن در گذشته ادامه داد : منظور از این بحث این است که باید از افتخارات گذشته در آینده بهره ببریم و از آن چه در گذشته به دست آورده ایم بتوانیم ایران را به حداکثر ها بازگردانیم. 
علایی در پاسخ به چند پرسش دیگر مبنی بر اینکه چرا انقلاب کردیم گفت: انقلاب کردیم که دیکتاتوری را از بین ببریم و ساختارهای امنیتی به اجتماعی تبدیل شوند و بنابراین باید با تکیه بر نقاط مثبت به سمت حل کردن نارسایی ها و کاستی ها گام برداریم.
این فعال سیاسی تاکید کرد: انقلاب ما بهترین انقلاب ممکن و با حضور آحاد مردم ایران و با دست خالی بود؛ اینکه امروز در شبکه های اجتماعی این طور تصویرسازی می شود که حکومت شاه حکومت خوبی بوده و تنها گزیده ای از آن چه را که بوده به مخاطب نشان می دهند حرف درستی نیست.
وی تصریح کرد: اینکه عده ای می گویند اگر شاه بیشتر می کشت، می ماند نیز سخن درستی نیست زیرا شاه با تمام قدرت خود برای ماندن تلاش کرد و حتی به روی مردم تانک آورد اما نتوانست دوام بیاورد و فرار کرد چرا که امام راحل بر دل ها تاثیر معنوی داشت و انقلاب ما انقلاب درست و کاری اساسی بود. 
این مبارز سیاسی انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره میزان امیدواری در جامعه کنونی و پیش از انقلاب تاکید کرد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی با آنکه پیشرفت های چندانی نداشتیم، در جامعه امیدواری تزریق می شد اما اکنون با تمام دستاوردهای انقلاب به ویژه در شبکه های اجتماعی به مردم یاس و نا امیدی تزریق می شود که کار درستی نیست.
وی در بخش های دیگری از سخنان خود به موضوعات مرتبط با قوه قضائیه و گفت: تعداد زیاد پرونده های قضایی به نفع کشور نیست.

** احمد توکلی: اگر به گذشته برگردم باز هم در انقلاب شرکت می کنم
سپس «احمد توکلی» نماینده ادوار مجلس یکی دیگر از سخنرانان در این نشست، با بیان اینکه شروع انقلاب اسلامی از امر به معروف و نهی از منکر بود،گفت: اگر یک بار دیگر برگردیم به گذشته من باز هم در انقلاب شرکت می‌کنم، چون اگر آدمی مثل شاه روی کار باشد که فاسد است و مال مردم را مال خودش می داند و با فضاحتی که در مورد دین و مذهب دارد باز هم همین کار را می کردم.
وی در پاسخ به اینکه چرا برخی رفتارهای ظالمانه پس از انقلاب هم وجود دارد، گفت: وقتی انقلاب می شود و قدرت به دست انقلابیون می افتد، رفتارها و اهداف برخی تغییر می کند و قدرت برایشان خوشایند می شود. 
توکلی با بیان اینکه وقتی انقلاب شد همه مردم به میدان آمدند و شاه هم زود از صحنه حذف شد خاطر نشان کرد: انقلاب که پیروز شد بعد از دولت موقت و گرایش‌های عدالت‌خواهانه آن، جهت‌گیری حکومت پس از آن جمع‌گرایانه شد.
این فعال سیاسی افزود: ما در توزیع درآمد موفق بودیم زیرا همگی معتقد بودیم که باید از مستضعفین حمایت کنیم اما در بخش تولید اختلاف نظر داشتیم.
وی با تاکید بر نقش اشخاص در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی گفت: ساختارها جای افراد را نمی گیرند. آدم ها مهمند و با هم فرق دارند و متفاوت از هم نتیجه می گیرند. 
توکلی با بیان اینکه کشورهای دیگر هم امر معروف و نهی از منکر دارند، گفت: این موضوع را در مبارزه با فساد بسیار اهمیت دارد و در کشورهای دیگر هم به نحو دیگری دنبال می شود. 
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که در 40 ساله بعد از انقلاب کدام مدل اقتصادی را دارا هستیم و آیا وقت آن نرسیده با یک رویکرد جدید به مسائل نگاه کنیم، گفت: کشورهایی که با فساد مبارزه می‌کنند امر به معروف می‌کنند، میدان می‌دهند تا مردم حرف بزنند؛ پول خرج می‌کنند مردم به میدان بیایند و مشارکت داشته باشند. حکومت وظیفه دارد که شرایط را فراهم کند تا امر به معروف صورت بگیرد.
وی بر ضرورت نقد منصفانه و همراه با اطلاعات صحیح تاکید کرد و افزود: برخی نقدها را غیر منصفانه می دانم چون از روی آگاهی نیست.
این نماینده سابق مجلس در پاسخ به این سوال که برخی پس از انقلاب نیز حقوق های بالا می گیرند، گفت: اگر فساد زیاد شود به ضرر همه است، حقوق های بالای بعضی از زیاده خواهی و ویژه خواری است. 
توکلی با اشاره به اینکه همین که بتوانیم حرف بزنیم و گفت و گو کنیم فی نفسه خوب است، خاطر نشان کرد: ما در جناح‌های سیاسی موجود نسبت به هم رحم و تحمل کمی داریم. بله باید نگاهمان را عوض کنیم و یک بازنگری داشته باشیم.
این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به اینکه چرا سیاسیون ایران کمتر عذرخواهی می کنند و یا استعفا می دهند، گفت: من از معدود سیاسیونی هستم که عذرخواهی کردم و استعفا را هم در کارنامه کاری خود دارم.
به گزارش ایرنا، سلسله نشست های انقلاب محرومان به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: