کد خبر: ۱۲۵۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 02 February 2018
قائم مقام وزیر صنعت و تجارت عراق با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران و عارق در حوزه‌های اقتصادی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از فرایند بازسازی عراق مربوط به مصالح ساختمانی است. با سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک می‌توان به بهبود شرایط کمک کرد.

 بانكداري ايرانيقائم مقام وزیر صنعت و تجارت عراق با اشاره به زمینه‌های همکاری ایران و عارق در حوزه‌های اقتصادی تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از فرایند بازسازی عراق مربوط به مصالح ساختمانی است. با سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک می‌توان به بهبود شرایط کمک کرد.

به گزارش ایسنا، حبیب الولیه الموسوی امروز در میز کشوری توسعه همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق اظهار کرد: داعش همان خوارج دیروز است و هدف آن تنها ایران و عراق نبوده بلکه کلیه مناطق جهان را مورد هدف قرار داده بود. از تمامی کشورها، جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای برای کمک به کشور عراق داشته است. این در حالی است که همه روابط در کشورهای دنیا با روابط اقتصادی آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: همه مسئولان عراقی و ایرانی مسئولیت‌ها، توانمندی‌ها و توانایی‌های صنعت خود را می شناسند و با اینگونه همایش‌ها می توانند با یکدیگر بیشتر آشنا شوند. امیدوارم که امروز بتوانیم نتایج موثری در همه زمینه‌های مشترک بگیریم. مرز جغرافیایی بین کشور عراق و ایران بالغ بر ۱۲۰۰ کیلومتر است که ما با ایران ارتباطات اجتماعی و مشارکت در سلیقه‌ها داریم.

قائم مقام وزیر صنعت و تجارت عراق خاطرنشان کرد: قانون سرمایه‌گذاری شماره ۱۳ عراق در سال ۲۰۰۶ تصویب و در سال ۲۰۱۴ بازبینی و اصلاح شد. این قانون به عنوان برترین قانون در خلیج فارس و خاورمیانه شناخته شده است. 

الموسوی با اشاره به ظرفیت‌های عراق برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: عراق از لحاظ مادی بسیار ثروتمند است؛ سومین مخازن ذخایر نفتی جهان را دارد و دارای معادن فسفات و دو رودخانه مهم از لحاظ کشاورزی و... است. اولین نمایندگی‌های تجاری در منطقه کشور عراق به ویژه در استان بصره قرار دارد. در حوزه سیاحت و زیارت می‌توان فعالیت‌های خوبی را به اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه تبادل تجاری بین ما و کشور جمهوری اسلامی ایران سالیانه ۶ میلیارد دلار است، تصریح کرد: میزان تبادلات تجاری بین دو کشور در سه سال گذشته ثابت بوده است. تلاش می‌کنیم که اولین شریک اقتصادی ما در منطقه جمهوری اسلامی ایران باشد. به همین جهت برای سرمایه‌گذاری قوانینی را ایجاد کردیم تا فرایند سرمایه‌گذاری در عراق تسهیل و بهترین شکل انجام شود. 

قائم مقام وزیر صنعت و تجارت عراق با تاکید بر اینکه وضعیت امنیتی کشور عراق مناسب است، عنوان کرد: ما نیازمند بازسازی و عمران هستیم. یک سوم خاک عراق که توسط داعش ازبین رفته، در سه استان موصل، الانبار و صلاح‌الدین نیاز به آبادانی دارد. اگر حمایت‌های کشور جمهوری اسلامی ایران نبود، داعش پایان نمی‌یافت.

الموسوی خاطرنشان کرد: حدود ۷۰ درصد از فرایند بازسازی عراق مربوط به مصالح ساختمانی است. با سرمایه‌گذاری و پروژه‌های مشترک می‌توان به بهبود شرایط کمک کرد. با سرمایه‌گذاری، مشارکت‌های شرکت‌های خصوصی ایران و عراق و با ایجاد مناطق آزاد برای تجارت بین دو کشور می‌توان وضعیت کنونی را بهبود داد. مشکلات پرداخت‌های مالی نیز برطرف شده است.

وی افزود: با فعال‌سازی اتاق‌های مشترک بین ایران و عراق در زمینه بازرگانی می‌توان برای بهتر کردن شرایط مفید گام برداشت. امروز آماده‌ایم یادداشت‌های تفاهم در مورد صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی را با ایران امضا کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: