کد خبر: ۱۲۵۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - 01 February 2018
ترامپ تفکر اقتصادی دارد و از سیاست به ‌عنوان ابزاری در راستای اهداف اقتصادی خود بهره می‌گیرد.
 علی بیگدلی استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: ترامپ تفکر اقتصادی دارد و از سیاست به ‌عنوان ابزاری در راستای اهداف اقتصادی خود بهره می‌گیرد.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: رئیس‌جمهور آمریکا در اولین نطق سالانه‌اش به موضوعاتی اشاره کرد که تغییر جزئی در سیاست‌های آمریکا را نشان داد و از سوی دیگر نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل، سفرای کشورهای عضور شورای امنیت سازمان ملل را به ضیافتی در کاخ سفید دعوت کرد تا در نمایشی ایران را به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت متهم سازد.

طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت که در رابطه با توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 صادر شده، ایران از فروش تسلیحات به سایر کشور‌ها منع شده است. از زمان روی کار آمدن ترامپ دولت آمریکا با اتهامات بی‌اساس همواره سعی در به چالش‌کشیدن برجام داشته و تلاش فراوانی کرد تا متحدان اروپایی خود را نیز با خود همراه سازد. هرچند کشورهای اروپایی همیشه سعی در حفظ استقلال سیاسی خود داشته و در اظهارنظرهای مختلف با سیاست‌های دولت آمریکا مخالفت داشته‌اند، اما روند رو به رشد سیاست‌های ایران هراسانه توسط کاخ سفید و متحدان منطقه‌اش، تا چه میزان می‌تواند بر تغییر نگرش اروپا نسبت به ایران تاثیرگذار باشد؟ 

در این راستا «آرمان» با دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین‌الملل به گفت ‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانیم.

**هدف آمریکا در راه‌اندازی جنگ روانی جدید علیه ایران چیست و نمایش اخیر چه تاثیری می‌تواند بر کشورهای عضو شورای امنیت داشته باشد؟ 
آمریکایی‌ها در سیاست خارجی خود، ابتدا سعی می‌کنند یک موضوع را به یک پدیده منطقه‌ای تبدیل کنند و بعد به یک پدیده جهانی مانند همان ‌کاری که در مورد کره‌شمالی انجام دادند اکنون در مورد ایران پیگیری می‌کنند. بیشترین هدف کاخ سفید این است که موضوع ایران را تبدیل به یک پدیده بین‌المللی کرده و اذهان جهانی را جذب و جلب این موضوع بکند و القا کند که ایران در خاورمیانه مشکل ساز است و سیاست این کشور در تضاد منافع تمام کشورهای جهان است. شخص خانم نیکی هیلی هم می‌دانست این موضع نمی‌توانست صحت پیدا کند.

بنابراین نمایندگان و سفرای 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل به سادگی از کنار این موضوع گذشتند بدون اینکه رأی مثبتی به‌نظر خانم نیکی هیلی بدهند و تنها به این موضوع که ایران باعث برخی آشفتگی‌هایی در منطقه شده، اکتفا کردند. البته این هیات 15 نفره هم در سطح عالی نبودند و برخی کشورها معاون سفیر را به کاخ سفید فرستادند که خود این مساله حکایت از بی‌فایده و بی‌اساس‌بودن اقدامات کاخ سفید است. درعین حال هدف اصلی این است که آنها (آمریکایی‌ها) سعی دارند از هر موضوع و مساله‌ای برای تهدید تخریب وجه سیاسی ایران استفاده کنند.

**با توجه به این واقعیت که عربستان کشوری بدنام در عرصه حقوق بشر است، هدف دولت آمریکا از بازی در زمین عربستان علیه ایران چیست؟ 
دلیل اینکه چرا ترامپ در زمین عربستان بازی می‌کند، این است که آقای ترامپ تفکر اقتصادی دارد و از سیاست به‌عنوان ابزاری در راستای اهداف اقتصادی خود بهره می‌گیرد. به همین دلیل قرار است تا چند روز آینده گزارشی را به کنگره ارائه بدهد و تمام ادعا و سندسازی‌اش بر این اساس است که توانسته سطح مشاغل را افزایش دهد، سطح سهام را بالا ببرد، مالیات‌های صاحبان صنایع و صاحبان ثروت را افزایش داده تا اشتغال به‌وجود بیاید.

این رفتار بیشتر در فاز اقتصادی است. بنابراین از ابزارهای نظامی و سیاسی استفاده می‌کند تا به اهداف اقتصادی خود برسد و بهترین هدف برای او، عربستان و شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس است.

**اقدامات ضد برجامی دولت ترامپ تا چه‌اندازه توانسته بر اتحادیه اروپا تاثیرگذار باشد و تا چه ‌اندازه ما می‌توانیم به پایبندی اتحادیه اروپا به برجام امیدوار باشیم؟
وزیر خارجه آلمان هفته گذشته در مصاحبه‌ای با اشپیگل داشت که این مصاحبه تا حدی جنجال برانگیز بود. او در این مصاحبه اعلام کرده بود ما برجام را حفظ می‌کنیم و به فشارهای آمریکا تن نمی‌دهیم اما از طرف دیگر ایران باید به موازات برجام دست به 3 اقدام بزند که شامل متوقف کردن آزمایش‌های موشکی، عدم دخالت در امور کشورهای منطقه و رعایت حقوق بشر است و تاکید کرده بود این دو یعنی برجام و اقدامات ایران باید به موازات یکدیگر حرکت کنند؛ یعنی یکی بدون دیگری امکان اجرا ندارد. این موضوع به‌خوبی نشان‌دهنده سیاست دوپهلوست که هم آمریکایی‌ها را خوشحال می‌کند و هم ما را به این نظر می‌رساند که اتحادیه اروپا هنوز با ماست.

در واقع اتحادیه اروپا نمی‌خواهد ما را از دست بدهد. پیش از این هم گفته بودم ما به هیچ ‌قیمتی نباید اتحادیه اروپا را از دست بدهیم که در این صورت به‌نفع آمریکا خواهد بود. در حال حاضر ما رابطه خوبی با اتحادیه اروپا داریم ولی باید سطح تعامل و توافق خود را بالا ببریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

*منبع: روزنامه آرمان، 1396.11.12
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: