کد خبر: ۱۲۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - 28 January 2018
فصل سرد سال، بالاخره در میانه فصل زمستان، بارش را بست تا فصل جدید بارش باران و برف در ایران را آغاز کند. وعده سرمای هوا همراه بارش‌ها را از چند روز پیش، می‌شد در اخبار و هشدارهای سازمان هواشناسی کشوری دید. حتی اپلیکیشن های هواشناسی تلفن‌های همراه هم نوید دانه‌های کریستالی برف را می‌دادند.
بانكداري ايراني-روزنامه صبح نو با درج گزارشی نوشت: فصل سرد سال، بالاخره در میانه فصل زمستان، بارش را بست تا فصل جدید بارش باران و برف در ایران را آغاز کند. وعده سرمای هوا همراه بارش‌ها را از چند روز پیش، می‌شد در اخبار و هشدارهای سازمان هواشناسی کشوری دید. حتی اپلیکیشن های هواشناسی تلفن‌های همراه هم نوید دانه‌های کریستالی برف را می‌دادند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: اتفاقی که بالاخره افتاد تا سرمای زمستانی بالاخره در تمام کشور احساس شود. موج سرمای شدید در کشور، از دیروز صبح آغاز شد و به تدریج، همه استان‌های کشورمان را درگیر کرد. کاهش قابل توجه دما، در حالی اتفاق افتاد که از عصر دیروز، اطلاعیه ‌های پیاپی مربوط به تعطیلی مدارس، زمین گیر شدن هواپیماها به دلیل کاهش دید افقی و توفان، منتشر می‌شد.

موج تعطیلی ‌ها، ابتدا با دامنه ‌های رشته کوه البرز آغاز شد و بارش برف مدارس البرز را به تعطیلی کشاند. مهدهای کودک، پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی همه شهرستان ‌های استان البرز امروز در شیفت صبح و عصر تعطیل اعلام شد. همه مقاطع تحصیلی شهرستان‌های آسارا و طالقان هم امروز تعطیل است.

راه ‌های زمینی و هوایی هم وضعیت مشابهی داشت. جاده چالوس به دلیل بارش سنگین برف و توفان و آزاد راه قزوین - رشت و قزوین - زنجان هم به دلیل بارش سنگین برف، کولاک و کاهش دید افقی تا اطلاع ثانوی مسدود شد. ماجرا در جاده هراز هم درست شبیه این بود و این جاده را هم به تعطیلی کشاند. درست مثل محور ساوه - بوئین زهرا که به علت بارش برف شدید و نبود ایمنی کافی تا اطلاع بعدی مسدود شد.

اوضاع راه‌ ها در آسمان هم کم از زمین نداشت. چرا که به دلیل شرایط نامساعد جوی، هواپیمای مسافران مشهد - همدان در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست. اوضاع در فرودگاه‌های دیگر هم بهتر از این نیست و تا لحظه‌ای که این گزارش آماده انتشار می‌شود، بارش شدید برف وضعیت پروازهای چند فرودگاه دیگر کشور را هم در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

در همین حال، اوضاع پایتخت نیز سفید و برفی بود. اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور اخطاریه‌ای نسبت به یخ زدگی معابر در نتیجه بارش برف، تگرگ و وزش باد شدید هشدار داد.

در اخطاریه اداره کل هواشناسی تهران آمده است: با شدت گرفتن فعالیت سامانه بارشی در اکثر مناطق استان تهران بارش برف و مه گاهی همراه با وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ پیش بینی می‌شود که در ارتفاعات با مه غلیظ و کولاک برف همراه خواهد بود. همچنین در بخش‌های جنوبی و غربی استان وزش باد از شدت بیشتری برخوردار است.

امروز (یکشنبه) کاهش شدید دما حدود 8 درجه سانتیگراد پیش بینی می‌شود که منجز به یخ زدگی معابر عمومی در صبح روز دوشنبه خواهد شد. در این اطلاعیه به شهروندان توصیه شده که در توزیع و مصرف حامل‌های انرژی مدیریت کنند و همچنین نکات ایمنی تردد در مناطق کوستانی و برفگیر و مناطق شهری به دلیل یخ زدگی سطح معابر رعایت شود.

هواشناسی از کاهش محسوس دمای هوا (کاهش 7 درجه‌ای) همراه با بارش برف طی 2 روز آینده در استان تهران خبر داده است.
این در حالی است که مطابق آخرین آمار اعلام شده، از میان 177 سد بزرگ در 6 حوضه آبریز اصلی کشور، 95 سد از جمله سدهای دز، بانه، سفیدرود، لار، زاینده‌رود، ساوه و ملاصدرا ‌اکنون کمتر از 40 درصد آب ذخیره شده دارند.

حالا و با آمدن فصل سرما، به نظر می‌رسد باید امیدوار بود تا دست کم مقداری از خشکسالی کم سابقه و کاهش حیرت انگیز بارش باران و برف در کشور با موج جدید سرما جبران شود. اتفاقی که البته حتی در صورت وقوع هم نمی‌تواند پاسخگوی حجم عظیم بی آبی و از بین رفتن منابع آبی زیر زمینی باشد. به هرحال آن طور که گفته شده است، زمستان واقعی، هرچند خیلی دیر آمده است، اما چند روزی مهمان ‌شهرهای مختلف ایران خواهد بود.

*منبع: روزنامه صبح نو؛ 1396،11،8
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: