کد خبر: ۱۲۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۶ - 14 January 2018
22 دی 1357، شورای انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) به طور علنی تشکیل شد. این شورا در گرما گرم مبارزات با ترکیبی از چهره‌های شاخص و برجسته نهضت و افراد مورد اعتماد امام(ره) شکل گرفت.
 بانكداري ايراني - 22 دی 1357، شورای انقلاب به فرمان امام خمینی(ره) به طور علنی تشکیل شد. این شورا در گرما گرم مبارزات با ترکیبی از چهره‌های شاخص و برجسته نهضت و افراد مورد اعتماد امام(ره) شکل گرفت.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی، آورده است: امام خمینی(ره) به گروهی پنج نفره متشکل از روحانیون به سرپرستی آیت‌ا... مطهری مسئولیت دادند که برای شناسایی افراد لازم برای اداره آینده مملکت تلاش کنند. این افراد عبارت بودند از: آیت‌ا... مرتضی مطهری، آیت‌ا... سید محمد حسینی بهشتی، آیت‌ا... سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام محمد جواد باهنر. سپس این افراد با آیت‌ا... مهدوی کنی درباره عضویت ایشان در شورای انقلاب صحبت کردند و ایشان پذیرفت و حضرت امام(ره) نیز با عضویت ایشان موافقت کردند. بنابراین هسته اولیه شورای انقلاب شش نفر از روحانیون بودند. بعداً آیت‌ا... سید محمود طالقانی و آیت‌ا... سید علی خامنه‌ای نیز به این شورا پیوستند و به تدریج مهندس مهدی بازرگان، دکتر یدا... سحابی، دکتر شیبانی هم با تأیید امام(ره) به شورا پیوستند. در واقع شورای انقلاب به عنوان اولین و بنیادی‌ترین ارکان قدرت سیاسی و عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری در کشور بعد از امام خمینی(ره)، به فاصله یک ماه مانده به پیروزی انقلاب اسلامی با پیام امام(ره)، رسماً اعلام شد.

صدور پیام امام(ره)، 22 دی ماه را به نقطه عطفی برای نهضت اسلامی تبدیل نمود. تا پیش از آن تاریخ نیروهای انقلاب نمی‌دانستند انتقال قدرت چگونه صورت می‌گیرد. همچنین بعضی فرصت‌طلبان تصور می‌کردند از حیث تشکیل حکومت و سازماندهی و اداره امور نارسایی‌هایی وجود دارد و درصدد برآمده بودند که طرح و نقشه ارائه نموده و خود عهده‌دار این مرحله باشند. اعلام رسمی موجودیت شورای انقلاب از سوی امام خمینی(ره) ، رژیم و رسانه‌های جمعی را به تکاپو انداخت تا از هویت اعضای آن اطلاع پیدا کنند. ولی پنهانکاری درست اعضای شورای انقلاب باعث شد تا نه عوامل رژیم موفق به شناسایی آنان شوند و نه رسانه‌های جمعی اطلاعی از آن به دست بیاورند. شورا در آغاز، هفته‌ای یک بار و سپس دوبار، به طور مخفی در منازل افراد تشکیل جلسه می‌داد. 

تصمیمات اتخاذ شده در این جلسات بلافاصله با امام(ره) در میان گذشته می‌شد و پس از کسب تکلیف، به مرحله اجرا در می‌آمد. ریاست این شورا در ابتدا بر عهده آیت‌ا... مرتضی مطهری بود اما با شهادت وی ریاست شورای انقلاب به آیت‌ا... طالقانی منتقل شد. در آستانه پیروی انقلاب اسلامی، شورای انقلاب مهندس مهدی بازرگان را به عنوان نخست وزیر دولت موقت پیشنهاد و امام خمینی(ره) نیز وی را به عنوان رئیس دولت موقت انقلاب منصوب کرد.

تشکیل این شورا اولین اقدام عملی در جهت اداره‌ی کشور به شمار می‌رود. چنان که در همان زمان پیش از پیروزی انقلاب بسیاری از مشکلات مردم را حل نمود. به علاوه زمینه‌ی انتقال حکومت از سلطنت به جمهوری اسلامی را فراهم نمود. سه هدف ساماندهی انقلاب، وارد آوردن آخرین ضربات به پیکر نیمه جان رژیم سفاک پهلوی و کمک به اداره کشور پس از پیروزی را می‌توان از اصلی‌ترین و کلی‌ترین اهداف تاسیس شورای انقلاب دانست. مطابق ماده یک اساس نامه شورای انقلاب، هدف کلی از تاسیس شورای انقلاب پاسداری از ثمرات مبارزات آزادی خواهانه و استقلال طلبانه و حق‌پرستی جنبش‌های مجاهدانه ملت ایران، اجرای اهداف انقلاب و ایجاد حکومت جمهوری اسلامی در ایران بود.

*منبع:روزنامه اطلاعات،1396،10،23
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: