کد خبر: ۱۲۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۱ دی ۱۳۹۶ - 11 January 2018
بعد از انتشار پیام سال نوی میلادی رهبر کره شمالی، که در آن از وحدت میان مردم دو کره و تمایل برای شرکت ورزشکارانش در المپیک زمستانی سخن گفته‌بود، روند ازسرگیری روابط میان دو کشور بعد از دو سال قطع رابطه کامل سرعت گرفته‌بود.
  بانكداري ايراني - روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: بعد از انتشار پیام سال نوی میلادی رهبر کره شمالی، که در آن از وحدت میان مردم دو کره و تمایل برای شرکت ورزشکارانش در المپیک زمستانی سخن گفته‌بود، روند ازسرگیری روابط میان دو کشور بعد از دو سال قطع رابطه کامل سرعت گرفته‌بود.

در ادامه این گزارش آمده است: اولین نتیجه از دیدار و گفت‌وگوی مقام‌های سئول و پیونگ‌یانگ در منطقه غیرنظامی بین دوکره (DMZ) این بود که مقرر شد دو ورزشکار کره شمالی که در مسابقات مقدماتی برای رقابت‌های المپیک زمستانی پذیرفته‌شده‌اند، در المپیک زمستانی 2018 پیونگ‌چانگ که درست یک ماه دیگر در کره جنوبی برگزار می‌شود، شرکت کنند. بر اساس توافقی که در اولین دور گفت‌وگوهای دو کره بعد از دو سال توقف گفت‌وگوها به دست آمد به جز تیم کره شمالی، تعدادی از مشوقان هم از این کشور در المپیک زمستانی وارد می‌شوند.

30 سال پیش در هنگام برگزاری رقابت‌های المپیک تابستانی، کره شمالی حضور در رقابت‌های المپیک را تحریم کرده‌بود، این‌بار هم به نظر می‌رسید به دلیل فقدان رابطه و تنش‌های شدید میان دو کره، پیونگ‌یانگ در این رقابت‌ها شرکت نکند، به ویژه که کمیته المپیک کره شمالی در موعد مقرر نام این دو ورزشکار کره شمالی را برای شرکت در مسابقات به کمیته بین‌المللی المپیک ارسال نکرده‌بود. اما کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیام خود برای سال نوی میلادی، ضمن اظهار تمایل برای از سرگیری مذاکره با همسایه جنوبی، اعلام کرد علاقه‌مند است ورزشکاران کشورش در المپیک زمستانی شرکت کنند. این اشاره رهبر کره شمالی بلافاصله با واکنش مثبت کره جنوبی مواجه شد و روز گذشته مذاکرات میان دو کره در مرز غیرنظامی شده دو کشور برگزار شد.

چان هائه سونگ، معاون وزیر وحدت دو کره در کره جنوبی خبر شرکت ورزشکاران کره شمالی در المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ را بلافاصله بعد از پایان اولین جلسه مذاکرات میان دو کره اعلام کرد. این مقام کره جنوبی گفته است که کره جنوبی پیشنهاد رژه مشترک ورزشکاران دو کره در افتتاحیه المپیک زمستانی را مطرح کرده است که قرار است در ادامه مذاکرات در مورد آن گفت‌وگو شود. 

ورزشکاران کره شمالی و جنوبی از ابتدای قرن بیست و یکم تاکنون چندین بار سابقه رژه مشترک در افتتاحیه المپیک را داشته‌اند. در جشن افتتاحیه المپیک سیدنی سال 2000، المپیک آتن 2004 و المپیک زمستانی 2006 در تورین، ورزشکاران اعزامی دو کره در کنار یکدیگر رژه رفتند. دو سال پیش، انجام یک آزمایش موشک بالستیک میان‌برد در کره شمالی باعث شد تا روابط دو کره با یکدیگر کاملا قطع شد. هر چند 64 سال بعد از پایان جنگ کره، این دو کشور رسما پیمان صلحی با یکدیگر امضا نکرده‌اند و در شرایط آتش‌بس هستند، اما مذاکره‌هایی به صورت متناوب میان سئول و پیونگ‌یانگ برگزار می‌شد. 

طی یک سال گذشته، پیونگ‌یانگ با سه آزمایش هسته‌ای و شش آزمایش موشک بالستیک میان‌برد، باعث شده است تا میزان تنش‌ها در شبه جزیره کره بالا برود، به خصوص که دولت جدید ایالات متحده نیز حاضر نیست با پیونگ‌یانگ مصالحه کند و ادبیات تند و تحریک‌آمیز رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا، جهان را نگران وقوع یک جنگ اتمی میان کره شمالی و ایالات متحده امریکا کرده است.

به گزارش گاردین مذاکرات دیروز با حضور یک هیات پنج نفره از سوی کره شمالی برگزار شد، کاروان فرستادگان پیونگ‌یانگ ساعت 9:30 دقیقه صبح بعد از عبور از مرز دو کشور وارد دهکده پانمونجوم مشهور به دهکده صلح شد. این دهکده، منطقه‌ای مسکونی است که در زمان جنگ دو کره به دو بخش تقسیم شد و منطقه مشهور به «منطقه غیرنظامی» که یکی از مسلح‌ترین مناطق جهان است، از میان آن عبور می‌کند. 

آخرین باری که مقام‌ها دو کره با یکدیگر دیدار کرده ‌بودند، 23 ماه پیش، دسامبر 2015 انجام شده‌بود. همزمان با انجام این گفت‌وگو رسانه‌های رسمی در کره شمالی به‌شدت به موضع رییس‌جمهور امریکا که ادعا کرده‌بود مواضع قاطع و تند او باعث انجام این گفت‌وگوها شده است، انتقاد کرده‌اند. روزنامه حزب حاکم کارگر کره شمالی، رودونگ سینمون، می‌نویسد این ادعای دونالد ترامپ که تحریم‌های اعمال شده علیه کره شمالی باعث یک «موفقیت دیپلماتیک» در سال اول ریاست‌جمهوری شده، یک «توهم مضحک» است.

بر اساس گزارش رسانه‌ها مذاکرات صبح روز سه‌شنبه 2 ساعت و 50 دقیقه ادامه داشت و بعد از ظهر ادامه یافت. به گزارش رویترز، مذاکره‌کنندگان کره جنوبی پیشنهاد داده‌اند که مذاکره‌های نظامی بین دو طرف برگزار شود تا کمی از میزان تنش در دو سوی مرز کاسته شود و احتمال وقوع یک درگیری نظامی بر اساس سوء محاسبه یا جنگ تصادفی جلوگیری شود. 

با این دستور کار اصلی این مذاکرات، شرکت کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ بود، اما مسائل دیگر مذاکرات دو کره مانند ازسرگیری برنامه بازگشت خانواده‌هایی که بر اثر جنگ کره بین سال‌های 1950 تا 1953 از سوی یکدیگر جدا شده‌اند، از جمله دستورکارهای دیگر است. هیات کره جنوبی پیشنهاد داده است که همزمان با تعطیلات سال نوی قمری، یک ماه دیگر مذاکراتی با محوریت از سرگیری بازگشت خانواده‌های جدا شده، برگزار شود.

به گزارش گاردین، ری سون گوون، سرپرست کمیته وحدت مجدد سرزمین پدر، که از سوی کره شمالی به عنوان سرپرست هیات اعزامی به این مذاکرات اعزام شده‌بود، پیش از آغاز مذاکرات در جمع خبرنگاران گفته است: «امروز کره شمالی و جنوبی وارد گفت‌وگوهایی جدی و صریح خواهند شد. قطعا نتیجه این مذاکرات مثبت است.» وزیر وحدت کره جنوبی، چو یونگ گیون هم گفته‌بود: «ما تلاش می‌کنیم که بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ چانگ و پارالمپیک را به فستیوال صلح بدل کنیم و گام اول را برای بهبود مناسبات میان دو کره ‌برداریم. هیچ عجله‌ای نداریم و این گفت‌وگوها را در فضایی آرام برگزار می‌کنیم.»

بعد از انتشار پیام سال نوی میلادی رهبر کره شمالی، که در آن از وحدت میان مردم دو کره و تمایل برای شرکت ورزشکارانش در المپیک زمستانی سخن گفته‌بود، روند ازسرگیری روابط میان دو کشور بعد از دو سال قطع رابطه کامل سرعت گرفته‌بود. 

طی یک هفته گذشته اولین تماس روزانه تلفنی در خط تلفن ویژه دو سوی مرز برقرار شد و بعد از اینکه سئول و واشنگتن اعلام کردند که انجام رزمایش مشترک نظامی خود را تا بعد از انجام رقابت‌های پارالمپیک در ماه مارس به تعویق می‌اندازند، پیونگ‌یانگ هم با انجام مذاکرات رو در رو با کره جنوبی رضایت داد. پیونگ‌یانگ همواره برگزاری رزمایش مشترک کره جنوبی و امریکا را «تمرین برای تجاوز به خاک این کشور» و «مانعی برای گفت‌وگو» عنوان کرده است.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1396،10،20
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: