کد خبر: ۱۲۲۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۹ دی ۱۳۹۶ - 30 December 2017
روز پنجشنبه هفتم دیماه 96 به عنوان یک روز به یادماندنی در تاریخ شهر قم به ثبت رسید.
بانكداري ايراني - روز پنجشنبه هفتم دیماه 96 به عنوان یک روز به یادماندنی در تاریخ شهر قم به ثبت رسید.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای، آورده است: در این روز، همایش بررسی شخصیت اندیشه اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سالن بزرگ اجتماعات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد و صاحبنظران با سخنرانی، ارائه مقالات و شرکت در میزگرد، مطالب مهم و مفیدی را در زمینه اندیشه‌ها و سیره اخلاقی آیت‌الله مطرح کردند و قبل از همه، فقیه، فیلسوف و عارف بزرگ معاصر حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی، در یک پیام تصویری 20 دقیقه‌ای ضمن تبیین جایگاه علم اخلاق، از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان عالم عامل به اصول اخلاقی یاد کردند و گفتند: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چون کوهی بود که نلغزید و نگذاشت جامعه بلغزد».

نکته مهم‌تر در بیانات مهم حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی این بود که تعریف جامعی از ابعاد شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ارائه دادند و ضمن آنکه تمام این ابعاد را فضیلت‌های وجود ایشان دانستند که اخلاق محور این فضائل بود، فرمودند: «مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فضائل فراوانی داشت که همه آنها زیرمجموعه خُلق عظیم ایشان جمع شدند».

هدف اصلی برگزار کنندگان همایش این بود که بخش مغفول مانده شخصیت ذوابعاد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را که اخلاق است به جامعه بنمایانند. خوشبختانه این هدف با سخنرانی‌های پرجاذبه دانشمند وارسته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، مقالات مطرح شده در همایش و میزگرد و سخنرانی پایانی به خوبی دنبال شد و با تعابیر پرمغز عارف بزرگ و فیلسوف متاله و فقیه زمان شناس و انقلابی حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی مهر تایید خورد.
همایش بررسی اندیشه‌های اخلاقی آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی ویژگی‌ها و نتایجی داشت که لازم است آنها را در چند نکته به اختصار ارائه نمائیم.

اول آنکه برگزاری این همایش در قم، اهمیت زیادی داشت. قم، محل تحصیل و نشو و نمای علمی و فکری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود. او فرزند حوزه علمیه قم بود و با کارنامه درخشان علمی، انقلابی، اجرائی، اخلاقی و سیاسی که برجای گذاشت به یکی از افتخارات بزرگ روحانیت شیعه تبدیل شد، کسی که امام خمینی او را با نهضت اسلامی هم نفس دانسته و درباره او فرمودند: هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

علاوه بر این، عده‌ای در دهه‌های اخیر تلاش کردند قم را به پایگاهی علیه هاشمی رفسنجانی تبدیل کنند. برای برهم زدن سخنرانی او در سالگرد 15 خرداد تلاش کردند، در مناسبت‌های مختلف شعارهای ضد هاشمی در خیابان‌ها سر دادند، ده‌ها رسانه مجازی و غیرمجازی برای تبلیغ علیه او به راه انداختند، جلساتی با عنوان بظاهر زیبای بصیرت افزائی با هدف بی‌بصیرت معرفی کردن او تشکیل دادند و پول ‌های کلانی از بودجه بیت المال برای پشتوانه مالی این اهداف باطل اختصاص دادند و خرج کردند. 

با اینحال، قم همواره در باطن خود با هاشمی رفسنجانی بود و او را یک روحانی متدین، اخلاق مدار، انقلابی و از با بصیرت ترین‌های زمان خود می‌دانست و برای آن همه تبلیغات مسموم و پرهزینه کمترین ارزشی قائل نبود. مهم‌ترین شاهد برای اثبات اینکه آغوش گرم قم همواره به روی هاشمی رفسنجانی باز بود و همچنان باز است اینکه بعد از رحلت وی بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین مراسم ترحیم تاریخ معاصر قم بعد از مراسم امام برای او برگزار شد. شرکت کم سابقه اقشار مختلف مردم در آن مراسم به روشنی نشان داد تمام تلاش‌ها و پول‌هائی که در طول سال‌ها برای تخریب چهره هاشمی در ذهن‌ها به هدر رفت و هاشمی در قلب مردم قم جا دارد. 

نمونه بارز دیگر، همین همایش روز هفتم دیماه قم بود که در آستانه سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد و اقشار مختلف مردم از علما و فضلا و طلاب و دانشگاهیان و کارمندان و پیشه وران چنان استقبال پرشوری از این همایش کردند که علاوه بر صندلی‌ها تمام راهروها و زوایای محلس برگزاری همایش پر از جمعیت بود و متصدیان امر بارها آرزو کردند عده‌ای از شرکت کنندگان جلسه را ترک کنند تا جا برای دیگران که مرتباً می‌آمدند باز شود. این، یعنی قم با تمام وجود هاشمی رفسنجانی را در آغوش گرم خود گرفت و حوزه علمیه قم از این فرزند برجسته و کم نظیر خود استقبال شایانی کرد.

دوم آنکه اندک معاندانی که فریب تبلیغات مسموم ضد هاشمی را خورده بودند، در روزهای قبل از برگزاری همایش و در روز همایش تلاش زیادی برای جلوگیری از آن به عمل آوردند ولی نتوانستند کوچک‌ترین خللی در این اقدام ایجاد کنند. نوشتن نامه، انتشار بیانیه، تهدید و تبلیغات منفی از جمله تلاش‌های این افراد بود که البته به جائی نرسید و برگزار کنندگان همایش با قدرت و قوت برگرفته از توکل به خدای قادر منّان و با رعایت تمام موازین قانونی آن را برگزار کردند، همایشی که از بهترین، مفیدترین و بی‌مشکل‌ترین همایش ها بود.

سوم آنکه حضور اعضاء خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در همایش، از نقاط قوت آن بود. این حضور و استقبال گرم شرکت کنندگان در همایش، از برادر و فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نشان داد قم و حوزه علمیه آن منسوبین آیت‌الله را نیز به گرمی در آغوش می‌گیرند و بر تمام تبلیغات سوء معاندان خط بطلان می‌کشند.

چهارم آنکه این همایش از حمایت معنوی 13 موسسه علمی – پژوهشی صاحب نام که در قم فعال هستند برخودار بود. این حمایت به معنای همراهی بدنه علمی حوزه علمیه با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و اینکه روحانیت قدردان فرزند برومند خود می‌باشد.
پنجم آنکه حمایت‌های موسسات از همایش صرفاً معنوی بود و هیچیک از آنها حتی یک ریال کمک مادی به همایش نکردند. هزینه همایش را علاقمندان به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از جیب شخصی خود تامین کردند بطوری که نه از اموال دولتی و نه از اموال بیت المال به هیچ وجه پولی به برگزاری این همایش اختصاص نیافت. ضمناً در هزینه‌ها نهایت صرفه جوئی به عمل آمد و ثابت شد که می‌توان بهترین همایش‌ها را با بالاترین بازدهی و کمترین هزینه آنهم از جیب اشخاص نه بیت المال برگزار کرد.

و ششمین و آخرین نکته اینکه با برگزاری همایش بررسی شخصیت اندیشه‌های اخلاقی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در قم، علاوه بر آنکه دیوار تهدید و ارعاب ساخته شده توسط معاندان علیه این استوانه نظام جمهوری اسلامی در این شهر فرو ریخت، ناشناخته‌ترین بُعد شخصیت وی نیز تبیین شد. امید آنکه افراد فریب خورده‌ای که تحت تاثیر تبلیغات دشمنان انقلاب نگاه نادرستی به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دارند با مطالعه مطالب این همایش در نگاه خود تجدیدنظر کنند. 

*منبع:روزنامه جمهوری اسلامی،1396،10،9
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: