کد خبر: ۱۲۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - 20 December 2017
بانكداري ايراني - حدود یک سال و نیم است که برخی از نمادهای بانکی در بازار سرمایه متوقف بوده و هزاران میلیارد تومان از دارایی مردم در حبس بورس مانده است اما مسئولین بورسی همچنان از بازگشایی نماد در 60 دقیقه و 90 دقیقه سخن می گویند.
 بانكداري ايراني - حدود یک سال و نیم است  که برخی از نمادهای بانکی در بازار سرمایه متوقف بوده و  هزاران میلیارد  تومان از دارایی مردم در حبس بورس مانده است اما مسئولین بورسی همچنان از  بازگشایی نماد در 60 دقیقه و  90 دقیقه سخن می گویند حال آنکه نماد بعضی بانک ها  بیش از 2 سال  متوقف مانده هنوز چاره ای برای بازگشایی نماد این بانکها اندیشیده نشده است . 

به گزارش بانکداری ایرانی ، در حال حاضر در بازار سرمایه نماد بانک های  صادرات از  تاریخ 29 تیر ماه 1395، تجارت  از تاریخ27 تیرماه 96،  پاسارگاد  1 آذر 95 ، پارسیان از تاریخ  12 آبان 95 ، حکمت  22 آذر 96 ، دی  29 تیر ماه 95  ، سینا   27 تیر 96،  اقتصاد نوین 27 تیر ماه 1396  ، پست بانک از تاریخ 27 تیرماه 96 ، کارآفرین 25 تیرماه 96 ، گردشگری 24 مرداد 95 ، سرمایه  3 آبان 95  ، بانک ایران زمین از تاریخ 23 اردیبهشت 1394 ،  موسسه ملل از 27 تیر ماه 1396  و موسسه اعتباری کوثر ازتاریخ 25 بهمن 95  متوقف بوده و تا کنون خبری بابت بازگشایی این نمادها مخابره نشده است . 

بر اساس این گزارش ، توقف این نمادهادر بازار سرمایه سبب حبس بیش از  267 هزار  میلیارد ریال پول مردم در بورس شده است حال آنکه بسیاری از سهامداران به دلیل مشکلات مالی به  پول خود نیاز داشته و اگر این میزان پول را در هر جایی سرمایه گذاری کرده بودند در  ظرف این مدت سود قابل توجهی دریافت می کردند اما دارایی آنها در بازار سرمایه حبس شده و قطعا بعد ازبازگشایی به دلیل این که ارزش سهام آنها افت می کند پول آنها به کمترین ارزش خود خواهد رسید کما اینکه در نماد بانک تجارت شاهد بودیم که ارزش قیمت هر سهم   حدود نصف قیمت  زمان توقف نماد آن شده بود . 

در حال حاضر ، ارزش سهام بانک صادارت 58 هزار میلیارد ریال ، بانک تجارت 27 هزار میلیارد ریال ، بانک پارسیان 27 هزار میلیارد ریال بانک پاسارگاد 50 هزار میلیارد ، بانک حکمت 6هزار میلیارد ریال ، بانک دی 9 هزار میلیارد ریال  ، بانک سینا 9 هزار میلیارد ریال ، بانک اقتصاد نوین 20 هزار میلیارد ریال   پست بانک 6 هزار میلیارد ریال ، کارآفرین 22 هزار میلیارد ریال  ، گردشگری 7 هزار میلیارد ریال ، سرمایه 5 هزار میلیارد ریال ، موسسه اعتباری کوثر 6 هزار میلیارد ریال ،  ایران زمین 8 هزار میلیارد ریال ، موسسه اعتباری ملل 7هزار میلیارد ریال  است . 

این اتفاقات در حالی می افتد که رئیس سازمان بورس اوراق بهاداردر نشست خبری  اخیر خود  به اجرایی شدن دستورالعمل مرتبط با توقف و بازگشایی نمادها با راه اندازی سامانه جدید معاملات خبر داد و گفت انتظار می‌رود تا دو هفته آینده این دستور العمل عملیاتی شود، بنابراین تا 10 روز دیگر نمادها با دستور العمل جدید، توقف و بازگشایی می‌شود، اما با این وجود راهکاری برای نمادهای بانکی ارائه نشده است . رییس سازمان بورس مدعی شده است که هیچ نماد بانکی وجود ندارد که صورت های مالی آن ارائه شده باشد ولی نماد متوقف باشد . نماد بانک‌ها می‌تواند بازگشایی شود، اما متاسفانه صورت‌های مالی جدید هنوز به ما نداده‌اند، امیدوارم با تشکیل مجامع آنها نماد بانک‌ها نیز بازگشایی شود.

 قدیمی ترین نماد متوقف دربورس تهران نماد بانک ایران زمین است که از تاریخ 23 اردیبهشت 94 و بعد از آن بانک صادارت است که از تاریخ  29 تیرماه سال گذشته بود که نماد بانک صادرات در تالار شیشه ای متوقف هستند . نماد بانک صادرات بورسی به منظور برگزاری مجمع عمومی سالیانه بسته شد تا پس از برگزاری مجمع و تصویب صورت های مالی بازگشایی شود.

این اظهار نظر رییس سازمان بورس درحالی مطرح می شود که رییس کل بانک مرکزی معتقد است که سخت گیری های سازمان بورس سبب بروز مشکلاتی شده است در این زمینه نیز رییس سازمان بورس مشکلات را به گردن سازمان حسابرسی  می اندازد و خلاصه اینکه سهامداران این بانکها در کلاف سردرگم مسولین بازار پول و سرمایه گیر کرده اند و فعلا امیدی به بازگشایی نماد خود ندارند . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: