کد خبر: ۱۲۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - 19 December 2017
امروز عراق در دوره پسا داعش به عنوان فرصت تجاری- اقتصادی برای ایران به شمار می رود و بازار بزرگی برای بازسازی آن مهیاست.
  بانكداري ايراني - رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه با تاکید بر لزوم تجمیع قوا برای حضور در بازار عراق گفت: باید مهیای حضور در بازار عراق با شرایط جدید شویم.

 «ناصر کنعانی» عصر دوشنبه در پنجمین نشست از سلسله نشست های ماهیانه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: امروز عراق در دوره پسا داعش به عنوان فرصت تجاری- اقتصادی برای ایران به شمار می رود و بازار بزرگی برای بازسازی آن مهیاست.

این مسئول با اشاره به وجود بیش از 1400 کیلومتر مرز مشترک بین 2کشور و همپیمانی راهبردی در بسیاری مسائل از جمله موارد نظامی و امنیتی اضافه کرد: تاکنون برآیند اقدام ها در حوزه تجاری و اقتصادی عراق موفق بوده اما رقبای ایران در این کشور قایلند که عراق نباید عرصه حضور منحصر به فرد کشورهای خاص نظیر ایران و ترکیه باشد.

کنعانی تصریح کرد: از حدود یک سال قبل شرکت های متعددی در کشورهای همسایه عراق و همچنین لبنان با هدف کسب آمادگی برای بازسازی عراق به ثبت رسیده و در این راستا، توانمندی ها عامل اصلی برای حضور در عراق است.

وی با اشاره به انتقاد برخی که چرا ایران با وجود اینکه نخستین و مهمترین مدافع عراق بوده، اما عراقی‌ها امتیازات ویژه به ما نمی دهند تاکید کرد: عراق در حوزه اقتصادی ظرفیت‌ها و امکانات خود را در سبد کشوری خاص نمی دهد، زیرا نیازمند سرمایه گذاری است و شرایط شکننده ای دارد.
این مسئول وزارت امور خارجه ادامه داد: این کشور موازنه و تقسیم فرصت ها بین بازیگران مختلف را به منظور بازسازی کشور خود در دستور کار قرار داده است، بر این اساس باید خود را برای دوران جدید عراق مهیا کنیم و با برنامه و راهکار به پیش برویم.

کنعانی خاطرنشان کرد: عراق با تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت و صادرات سه میلیون بشکه آن می تواند کسری بودجه خود را در مدت کوتاهی جبران کند.
وی به گفته ای از «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق، اشاره کرد که میزان خرابی و خسارت وارد شده به عراق به ویژه در جنگ با داعش را 100 میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: از آنجا که عراق کالای تولیدی آنچنانی ندارد، در حوزه تجاری می‌تواند بازاری منحصر به فرد برای ایران باشد.
این مسئول، رفراندوم منطقه کردستان عراق را شوکی بزرگ و ناخواسته توصیف کرد و گفت: در فضای جدید باید به دنبال ترمیم فرصت هایی باشیم که شاید خودمان چندان در ایجاد آنها دخیل نبودیم.

وی بیان داشت: فرصت ایجاد شده در مصالحه بین اربیل و بغداد و بازسازی این مناسبات، فرصتی بی بدیل برای ایران است.

به گزارش  ایرنا،رئیس ستاد ویژه عراق وزارت امور خارجه با اشاره به وجود 18 مرز رسمی و غیررسمی و بازارچه بین 2 کشور یادآوری کرد: منطقه مرزی ما از نظر زیرساختی دچار مشکلات عدیده شده و تعدد مراکز مدیریتی در مرز بر مشکلات موجود افزوده است.
وی ادامه داد: امروز سیاست های تشویقی دولت برای توسعه روابط تجاری با عراق باید افزایش یابد و تجمیع قوا و سیاستگذاری های جدید در بازار عراق ضروری است.
کنعانی تاکید کرد: برای تقویت توان تجاری و صادراتی در منطقه کردستان عراق به طور خاص و به طور عام در این کشور باید طرف‌های عراقی و کرد را در امر تولید شریک کنیم که در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.

وی ادامه داد: امروز ایران صادر کننده محصولات خود به عراق است و این روند نامتوازن تجاری در درازمدت بر روابط دوجانبه تاثیر سوء می گذارد. بر این اساس مهمترین رویکرد باید ایجاد شرایط در روند تولید باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: