کد خبر: ۱۲۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - 14 December 2017
معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای کشور برند تعریف شود.

بانكداري ايراني - معاون سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای کشور برند تعریف شود.

 محمدرضا مودودی در جمع خبرنگاران با اشاره به آمار صادرات غیرنفتی هشت ماهه سال جاری اظهار کرد: تاکنون صادرات غیرنفتی از مرز ۲۸ میلیارد دلار گذشته است و البته نسبت به پارسال هنوز عقب هستیم.

وی با بیان اینکه وقتی به صورت نقطه به نقطه نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که از ابتدای امسال ۱۵ درصد منفی بودیم و به یک درصد رسیده است، افزود: امیدواریم در ماه‌های آینده این موضوع را جبران کنیم.

مودودی با بیان اینکه آبان جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند مطلوبی را داشته‌ایم، گفت: به طور مجموع در این چهار ماه اخیر نسبت به گذشته در صادرات غیرنفتی رشد داشته‌ایم.

معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در سازمان دو هدف اصلی را دنبال می‌کنیم که یکی جای دادن مشوق‌های پایدار در بودجه سالانه کشور است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم برنامه‌ریزی لازم را در راستای صادرات بر اساس این مشوق‌های صادراتی داشته باشیم.

مودودی ادامه داد: همچنین منابع پایداری را تعریف کرده‌ایم که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد؛ بحث همگرایی بین شرکت‌ها و ظرفیت سازی تولید نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که آن را تعقیب می‌کنیم.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: علت افت صادرات ما در چند ماهه اول امسال بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ایم به طور مثال در مورد کاتد مس یا کنسانتره مس اساساً نداشتن تولید بوده و اگر سال گذشته صادرات بیشتری داشتیم ناشی از انبار بودن کالا طی سال‌های قبل از برجام بوده که بعد از آن، این فرصت ایجاد شد و ما صادر کردیم.

وی با بیان اینکه در این بخش ۳۴۰ میلیون دلار کسری داشته‌ایم، افزود: علت آن نبود موجودی بوده است؛ در رابطه با پسته نیز ۷۰ میلیون کسری صادرات نسبت به سال گذشته داشتیم که به خاطر نبود این محصول بوده است و باید صبر کنیم که محصول جدید تولید شود.

مودودی خاطرنشان کرد: ظرفیت سازی یکی از ضروریات کشور است و باید با نگاه به صادرات تولید کنیم چرا که طی چند دهه اخیر که واحدهای صنعتی ما شکل گرفته‌اند بیشتر با توجه به نیاز محلی ولایت و منطقه‌ای بوده است.

این مسئول بحث برند را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: اگر شما را نشناسند هیچ وقت محصولتان را هم مصرف نمی‌کنند ما درسطح بین‌المللی ابتدا باید برند ایران را معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری ایران را بلک باکس دانسته و کشوری در سطح افغانستان و عراق می‌بینند، افزود: آنان تصوری از دانش فنی، تکنولوژی و ذخایری که در کشور نهفته شده است و ظرفیت‌های تولیدی که ایجاد کرده‌ایم ندارند، بنابراین هیئت‌های تجاری وقتی که می‌آیند و ظرفیت‌های داخل کشور را می‌بینند تعجب می‌کنند.

مودودی با اشاره به اینکه در بسیاری از صنایع می‌توانیم در دنیا رقابت کنیم، افزود: صنایعی مانند های‌تک جای رقابت زیاد دارد و اگر تا به حال نتوانسته‌ایم بازارهای خودمان را به راحتی توسعه بدهیم به خاطر موضوع برند بوده و اینکه ما را نمی‌شناسند.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: باید خودمان را از این زاویه تاریک خارج و به بیرون عرضه کنیم تا بتوانیم ثروت را به داخل کشور بیاوریم.

وی از تعیین بسته‌های تشویقی در دو حوزه مختلف خبر داد و گفت: یکی از آنها استفاده از منابع صندوق توسعه ملی بود که ۲۳۰۰ میلیارد تومان با نرخ ۱۱ درصد در اختیار صادرکنندگان قرار دادند و مقرر شد که بانک‌های عامل نیز ۲۳۰۰ میلیارد تومان دیگر با نرخ ۱۳.۵ درصد در اختیار آنان بگذارند که مجموعاً ۴۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش ایسنا، مودودی خاطرنشان کرد: دو ردیف بودجه نیز در نظر گرفته شده که یکی از آنان ۱۰۰ میلیارد تومان برای واحدهای تولیدی صادراتی بوده و ۱۲۰ میلیارد تومان دیگر به صورت مشوق‌های غیرمستقیم اعم از بحث حمل و نقل، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، ثبت برند، آموزش، تبلیغات و مراکز تجاری بوده است که تا به حال علی‌رغم تخصیص، تامین منابع نشده‌اند و امیدواریم در این چند ماه پایانی سال منابع آنها تامین شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: