کد خبر: ۱۲۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - 10 December 2017
بیت‌المقدس، نامی است که قلب هر مسلمان، مسیحی و یهودی را به لرزه درمی‌آورد؛ یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا که بارها و بارها فتح، تخریب و دوباره بازسازی شده است و هر تکه از خاک آن، گویای بخشی از تاریخ ادیان الهی است.
بانكداري ايراني - روزنامه جام‌جم در گفت‌و‌گو با رهبران فلسطین، نوشت: بیت‌المقدس، نامی است که قلب هر مسلمان، مسیحی و یهودی را به لرزه درمی‌آورد؛ یکی از کهن‌ترین شهرهای دنیا که بارها و بارها فتح، تخریب و دوباره بازسازی شده است و هر تکه از خاک آن، گویای بخشی از تاریخ ادیان الهی است.

در ادامه می خوانیم: هسته مرکزی شهر قدیم بیت‌المقدس به چهار منطقه مسیحی، مسلمان، یهودی و ارمنی تقسیم می‌شود که بخش مسلمان‌نشین بزرگ‌ترین منطقه و شامل مسجدالاقصی، قبله اول مسلمانان و محل عروج پیامبر (ص) به معراج است.

از زمان اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی صهیونیست‌ها، آنها کوشیده‌اند تا بر بخش مرکزی و کهن بیت‌المقدس نیز تسلط پیدا کنند و همین مساله یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در منازعه میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها و همچنین یکی از دلایل اصلی شکست طرح مورد حمایت غرب برای تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی است. اکنون رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام انتقال سفارتخانه این کشور در اسرائیل به بیت‌المقدس به‌طور رسمی، حاکمیت فلسطینیان بر این شهر را نفی کرده و زیر سوال رفتن قداست یکی از مهم‌ترین مکان‌های اسلامی موجب شده تا مسلمانان سراسر جهان به این اقدام آمریکا اعتراض کنند.

روز گذشته اعتراضات فلسطینیان شدت گرفت و در بیت‌المقدس مسلمانان بعد از برگزاری نماز جمعه در مسجدالاقصی به راهپیمایی علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداختند. همزمان در غزه نیز فلسطینی‌ها اقدام به برگزاری تظاهرات در مرز با سرزمین‌های اشغالی کردند که این اعتراض با واکنش نظامیان صهیونیست به خشونت کشیده شد. بر اساس گزارش خبرنگار جام‌جم در نوار غزه، در پی درگیری‌های جمعه میان فلسطینیان و نظامیان اشغالگر قدس، دو فلسطینی شهید و شماری دیگر زخمی شدند. بیانیه وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه حاکی از آن است که دو شهید فلسطینی در جریان تظاهرات حمایت از قدس در شرق خان‌یونس به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست زخمی شدند و پس از ساعاتی بر اثر شدت جراحات وارده به شهادت رسیدند. پیشتر نیز هلال احمر فلسطین اعلام کرده بود که تاکنون (تا لحظه تنظیم خبر) 500 نفر طی درگیری‌های روز جمعه در کرانه باختری و قدس اشغالی مجروح شده‌اند.

با شدت گرفتن اعتراضات مسلمانان به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس، مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم دارد هفته آینده به مصر و سپس سرزمین‌های اشغالی فلسطین سفر کند. در همین خصوص، خبرنگار جام جم در فلسطین از منابع خود در تشکیلات خودگردان اطلاع کسب کرد که ریاست این تشکیلات در اعتراض به اقدام آمریکا قصد دارد از دیدار با معاون ترامپ خودداری کند. خبرنگار جام‌جم در قاهره نیز خبر داد که شیخ الازهر هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که معاون رئیس‌جمهور آمریکا را به حضور نخواهد پذیرفت.

در خبری دیگر، عباس شومان قائم‌مقام الازهر و خطیب مسجد الازهر در خطبه‌های نمازجمعه اظهار کرد، دستور ترامپ شباهت زیادی به اعلامیه بالفور دارد و در هر دو مورد، مساله مربوط به اعطای سرزمین از سوی غیر مالکان آن به کسانی است که حقی در آن ندارند. او افزود: فلسطین ملک انگلیسی‌ها نبود که آن را از آبا و اجداد خود به ارث برده باشند و اعلام کنند که فلسطین متعلق به یهودیان است. همچنان که قدس نیز ارثیه آمریکایی‌ها و ملک شخصی ترامپ نیست که تصمیم بگیرد سفارت کشورش را در آن احداث کند. در همین رابطه، جام‌جم با وزیر اوقاف و امور دینی تشکیلات خودگردان و همچنین یکی از رهبران ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت‌و‌گو و به بررسی مواضع آنها در قبال تصمیم اخیر آمریکا پرداخته است.

** وزیر اوقاف تشکیلات خودگردان: اقدام ترامپ مقدمه جنگ جدید منطقه‌ای است
«یوسف دعیس»، وزیر اوقاف و امور دینی تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز در گفت‌و‌گو با جام‌جم، انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را «توهین به حدود دو میلیارد مسلمان جهان» دانست و گفت: ما این تصمیم را به رسمیت نمی شناسیم و قدس را پایتخت ابدی فلسطین می‌دانیم.

دعیس با اشاره به آن که شهر قدس بر اساس معاهدات بین‌المللی، شهری اشغال شده محسوب می‌شود، افزود: قدس مقوله ای اسلامی و فلسطینی خواهد ماند و نه تنها ملت فلسطین، بلکه همه آزادگان جهان چنین تصمیمی را نخواهند پذیرفت و در مقابل آن ساکت نخواهند نشست.

دعیس گفت: تصمیم ترامپ، از هم‌اکنون مردود و شکست‌خورده است. این تصمیمی است که ترامپ با لجبازی و با هدف توهین به مسلمانان اتخاذ کرد.

وزیر امور دینی تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت: من از همه مراجع دینی دنیای اسلام و به خصوص الازهر می‌خواهم تا در این‌باره سکوت نکنند و با اتخاذ تصمیمی قاطع، با جدیت در برابر آمریکا بایستند.

وی همچنین از تماس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با سران کشورهای مختلف جهان خبر داد و اظهارکرد: اقدام آمریکا مقدمه‌ای برای شروع یک جنگ دینی در منطقه است؛ جنگی که عاقبت خوبی نخواهد داشت.

** احمد مدلل: همکاری با آمریکا دیگر بی‌معناست
یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در گفت‌و‌گو با جام جم ازسازمان آزادی‌‌‌‌‌‌‌بخش فلسطین خواست تا روابط خود با رژیم‌صهیونیستی را قطع کند. مدلل در این خصوص گفت: سازمان آزادیبخش فلسطین باید هر چه سریع‌تر به رسمیت شناختن اسرائیل را پس بگیرد و توافقنامه اسلو را پایان یافته اعلام کند.

مدلل افزود: همچنین باید پروژه سازش و همکاری‌های امنیتی با اشغالگران به‌طور فوری متوقف شود و برای این منظور فلسطین باید با قدرت و اراده عمل کند تا توطئه‌های آمریکایی برای از میان برداشتن مساله فلسطین را خنثی کند .

وی با درخواست از فلسطینیان برای شدت دادن به اعتراضاتشان گفت: ما خواهان تشدید انتفاضه قدس و وحدت تمام گروه‌های فلسطینی هستیم . ما می خواهیم مقاومت در همه اَشکالش در سرزمین‌های اشغالی و بخصوص کرانه باختری تشدید شود . این رهبر فلسطینی در ادامه با درخواست از کشورهای عربی و اسلامی برای قطع روابطشان با آمریکا، افزود: بعد از این دشمنی آمریکا با مسلمانان، دیگر همکاری با آمریکا معنایی ندارد. آمریکایی که از تروریسم اسرائیل علیه ملت و امت اسلامی حمایت می کند و قدس را پایتخت آن می داند، نمی‌تواند دوست اعراب باشد.

احمد مدلل ادامه داد: ما از دنیای اسلام و اتحادیه عرب می خواهیم تا طرح صلح عربی را پس بگیرند و روابط آشکار یا پنهان خود با رژیم صهیونیستی را قطع کنند. 

*منبع: روزنامه جام جم؛ 1396،9،18 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: