کد خبر: ۱۲۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - 08 December 2017
با اشاره به اینکه رهبران اروپا و جهان اسلام از تصمیم امریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس خشمگین شدند، نوشت: سفارتخانه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی به حالت آماده‌باش در آمدند.
 بانكداري ايراني - روزنامه ایران درگزارشی با اشاره به اینکه رهبران اروپا و جهان اسلام از تصمیم امریکا برای انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به بیت‌المقدس خشمگین شدند، نوشت: سفارتخانه‌های امریکا و رژیم صهیونیستی به حالت آماده‌باش در آمدند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: به محض اینکه دونالد ترامپ، خبر داد روز چهارشنبه (شب گذشته) به طور رسمی بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام می‌کند، طوفانی از حواشی و واکنش‌ها و تهدیدها به پاخاست. واکنش‌ها از جبهه مخالفان بین‌المللی این تصمیم به اندازه‌ای شدید بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر سه‌شنبه شب به تمام دستگاه‌های امنیتی رژیم دستور آماده‌باش صادر کرد و تمامی سفارتخانه‌های امریکا در سطح جهان ، سطح هشدار امنیتی خود را افزایش دادند. اما با وجود شدت تنش‌ها و شرایط فوق‌ امنیتی، تا شب گذشته ایالات متحده بر موضع خود ایستاده بود و می‌خواست این تصمیم مناقشه‌انگیزش را عملی کند. برخی از تحلیلگران معتقدند که این تصمیم، در راستای انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس گرفته شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، نتانیاهو در جلسه محرمانه کمیته امنیتی مجلس رژیم صهیونیستی (کنست) گفت که تمام دستگاه‌های امنیتی اسرائیل باید آماده هرگونه واکنش احتمالی از سوی مخالفان باشند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه با اشاره به پیامدهای اعلام تصمیم ترامپ گفت: «درصورت تصمیم احتمالی ترامپ مبنی بر انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس، تمامی اسرائیلی‌ها باید خود را برای احتمال وخامت اوضاع آماده کنند. دستگاه‌های امنیتی، اطلاعات دقیقی در اختیار ندارند که واکنش به تصمیم ترامپ تا چه میزان اوضاع را بهم می‌ریزد، اما پاسخ این دستگاه‌ها در برابر عوامل تشدیدکننده شرایط به بهترین شکل خواهد بود.» در همین حال گروه‌های سیاسی فلسطینی تصمیم امریکا برای انتقال سفارت این کشور به قدس را تجاوز از تمام خطوط قرمز توصیف و اعلام کردند، اجازه اجرایی شدن آن را نمی‌دهند.
در حالی که افکار عمومی جهان یکپارچه از این تصمیم انتقاد می‌کند، نگرانی از تصمیمی که ترامپ برای انتقال سفارت امریکا از تل آویو به قدس گرفته بود، نگرانی امریکایی‌ها را نیز برانگیخته است؛ به گونه‌ای که رسانه‌ها از اعزام تفنگداران امریکایی به سفارتخانه‌های واشنگتن در چند کشور در خاورمیانه خبر دادند. 
به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه تلویزیونی «اِی‌بی‌سی نیوز» از اعزام تفنگداران امریکایی به برخی از سفارتخانه‌‌ها در کشورهای حوزه خاورمیانه خبر داد. به گزارش این شبکه، مقامات ارشد امریکا اعلام کردند: چند تیم از تفنگداران دریایی امریکا قرار است تقویت امنیت برخی از سفارتخانه‌‌های این کشور در خاورمیانه را برعهده گیرند.

** واکنش‌های جهان اسلام به تصمیم ترامپ
در داخل فلسطین مصطفی البرغوثی عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «تصمیم دونالد ترامپ درباره انتقال سفارتخانه این کشور به قدس، قلدرمآبانه وغیرمسئولانه است. این امر نشان می‌دهد که تصمیم‌گیرندگان واشنگتن، تحت تأثیر لابی صهیونیستی قرار دارند و رئیس‌جمهوری امریکا تحت فشار صهیونیست‌ها قرار دارد. این اقدام موجب بی‌ثباتی کل منطقه خاورمیانه و وقوع انقلاب‌های مردمی در فلسطین می‌شود و ممکن است منجر به واکنش‌های غیرعادی در کشورهای اسلامی شود.» 
در همین حال محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و پاپ فرانسیس از آنها خواست، مانع انتقال سفارت واشنگتن به بیت‌المقدس شوند. عبدالله دوم شاه اردن نیز در تماس تلفنی با ترامپ نسبت به عواقب وخیم انتقال سفارت امریکا به بیت‌المقدس بر امنیت و ثبات در خاورمیانه هشدار داد. 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، دولت اردن خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی برای بررسی طرح دولت امریکا برای به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی شد. البته پیش‌تر سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی نشست خود در عربستان نسبت به سیاست‌های رژیم صهیونیستی علیه شهر قدس و انتقال نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورها به این شهر هشدار داده بود. 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز یکی از رهبران سیاسی است که در این مورد سکوت نکرده و عملی شدن این تصمیم را عبور از خط قرمز مسلمانان دانسته و در نشست با گروه پارلمانی خود درباره تصمیم امریکا برای اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اگر چنین اقدامی انجام گیرد در این صورت مناسبات‌ خود با اسرائیل را تا قطع روابط کاهش می‌دهیم.» 
وب سایت اینترنتی روزنامه سوزجو نیز خبر داده که ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه هم در این باره گفته: «احتمال اعلام قدس به پایتختی اسرائیل از سوی امریکا اشتباهی بزرگ و نگران‌کننده است. چنین اقدامی، روند شکننده صلح خاورمیانه را از میان برداشته و موجب بروز تنش و درگیری‌های جدیدی خواهد شد. حراست از موقعیت قدس و حرم شریف اهمیت حیاتی دارد و امیدوارم امریکا هرگز مرتکب چنین اشتباهی نشود.»

** واکنش‌های خارجی مخالفان این تصمیم
صدای اعتراض به تصمیم ترامپ، نه تنها از داخل مرزهای فلسطین به گوش جهان رسیده، بلکه از جای جای جهان نیز سیاستمداران و کشورهای مختلف صدای اعتراض شان را بلند کرده‌اند. 
به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، احتمال به رسمیت شناخته شدن قدس از سوی ترامپ به‌عنوان پایتخت اسرائیل باعث افزایش مخالفت دیپلمات‌های امریکایی و مقام‌های خارجی شده است. دو مقام امریکایی دیگر که نامشان را فاش نکردند، گفتند که تصمیم درباره اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل با مخالفت دفتر امور خاور نزدیک وزارت خارجه امریکا که مسئول امور این منطقه است، مواجه شده است.اتحادیه اروپا ضمن هشدار نسبت به پیامدهای منفی هرگونه اقدام یکجانبه در مورد تغییر اوضاع قدس بر پایبندی این اتحادیه به روند صلح در خاورمیانه تأکید کرد.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، هیأت سیاست خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفت: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس تلفنی با ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن درمورد احتمال به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی امریکا مذاکره و گفت‌و‌گو کرد. 
در این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا از زمان آغاز سال‌جاری میلادی اعلام کرده هرگونه تغییر یکجانبه در وضعیت قدس پیامدهای منفی و جدی را در افکار عمومی کشورهای مختلف به‌دنبال خواهد داشت. فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اروپا نیز در دیدارش با رکس تیلرسون وزیر خارجه امریکا، بشدت به امریکا درباره انتقال یکجانبه سفارت امریکا به بیت‌المقدس و شناسایی این شهر به‌عنوان پایتخت اسرائیل هشدار داد. اما کشورهای اروپایی به بیانیه مشترکشان هم بسنده نکردند و هر کدام جدا جدا نگرانی‌شان را اعلام کردند. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس، گفت که با نگرانی اخبار مربوط به این اقدام ترامپ را دنبال می‌کند. به‌دنبال آن سه‌شنبه زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان هم اعلام کرده بود: انتقال سفارت امریکا از تل‌آویو می‌تواند باعث ناآرامی در منطقه شود. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در گفت‌و‌گو با ترامپ درباره احتمال شناسایی یکجانبه شهر قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی کرد. 
بنابر اعلام دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه، ماکرون تصریح کرد که مسأله وضعیت قدس باید در چارچوب گفت‌و‌گوهای سازش میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی برطرف شود. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین بر لزوم راه حل دو دولت با قدس به‌عنوان پایتخت مشترک تأکید کرد. سوئد دیگر کشور اروپایی است که تصمیم دونالد ترامپ را مورد انتقاد قرار داده است. وزارت خارجه سوئد اعلام کرده: «تصمیم امریکا مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل اقدامی فاجعه‌بار است.»


*منبع: روزنامه ایران؛ 1396،9،16 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: