کد خبر: ۱۲۰۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مثبت کردن تراز با محدودیت واردات کار مناسبی نیست و باید این تراز با صادرات مثبت شود، گفت: سیاست‌های دولت در حمایت از تولید راهگشا نیست و باید شرایطی ایجاد شود که تولید در کشور در اولویت قرار داشته باشد.
بانكداري ايراني - نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مثبت کردن تراز با محدودیت واردات کار مناسبی نیست و باید این تراز با صادرات مثبت شود، گفت: سیاست‌های دولت در حمایت از تولید راهگشا نیست و باید شرایطی ایجاد شود که تولید در کشور در اولویت قرار داشته باشد.

حسین سلاح ورزی در گفت‌وگو  میزان در پاسخ به این سئوال که دلیل کسری تراز تجاری کشور به چه دلیل است، اظهار کرد: بخش از منفی شدن تراز تجاری به این دلیل است که میزان صادرات ما کاهش پیدا کرده است و آن هم به این خاطر که عوامل مختلف شرایط رقابت پذیر بودن کالا‌ها و خدماتی که در بازار‌های هدف داشتیم کاهش پیدا کرده است.

نایب رئیس اتاق ایران افزود: به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده و مشکلاتی که تولیدکنندگان ما داشتند نتوانستند در بازار‌های که در گذشته حضور داشتند حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم اما، سهم ما از صادرات جهان با احتساب صادرات نفتی ۳۴ صدم درصد و بدون احتساب صادرات نفتی ۲۴ صدم درصد است معادل یک چهارم درصد که رقمی بسیار کم است.

سلاح ورزی تصریح کرد: دلیل اصلی اینکه سهم ما در صادرات بسیار پایین است رقابتی نبودن کالا‌ها و خدمات است که قابل رقابت با سایر کشور‌ها نیستیم.

نایب رئیس اتاق ایران گفت: بخشی از این موارد را می‌توان به دانش کم تولیدکنندگان و صادرکنندگان مانند نداشتن دانش بازاریابی و یا عدم بسته بندی مناسب و کیفیت پایین مرتبط دانست اما، بخش عمده آن به شرایط فضای کسب و کار در کشور بر می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: بستر تولید اعم از نرخ تسهیلات بانک، وضعیت تامین اجتماعی و امور مالیاتی به گونه‌ای است که قیمت تمام شده در کشور بالا است، پایین بودن بهروری موجب شده قیمت محصولات کشاورزی و صنعتی بالا باشد، همچنین نداشتن سیستم جامع حمل و نقل در کشور موجب شده هزینه حمل و نقل بالا برود و بر روی قیمت تمام شده کالا‌ها تاثیر بگذارد.

سلاح ورزی ادامه داد: واقعی نبودن قیمت ارز موجب شده صادرات برای صادرکننگان به صرفه نباشد، همچنین فضای کسب و کار فضای نامساعدی است، مجوز‌ها و مقررات دست و پا گیر هزاران مشکل را پیش روی تولید کنندگان و صادرکنندگان قرار می‌دهد.

نایب رئیس اتاق ایران درباره واردات نیز گفت: حتما در واردات به کشور، کالا‌های غیر ضرور هم وارد می‌شود اما، سیاست‌های جایگزینی واردات و ممنوعیت واردات در بلندمدت راهکار حمایت از صنایع داخلی نیست.

وی با بیان اینکه با جلوگیری از واردات نمی‌توانیم صادرات را افزایش دهیم، افزود: کشور‌های بزرگ صادرکننده در دنیا نیز حجم زیادی از واردات دارند اما، باید به گونه‌ای سازوکار‌ها را تعریف کنیم که صادرات ما افزایش یابد و بواسطه این موضوع تراز تجاری را مثبت کنیم نه بواسطه ممنوعیت واردات.

سلاح ورزی اظهار کرد: ممنوعیت واردات در دراز مدت جواب نمی‌دهد و اینکه بخواهیم کالا‌های تولیدی را در شرایط گلخانه‌ای رشد دهیم راه حل بلند مدتی نیست، باید شرایطی به وجود بیاورم که محصولات صادرات محور تولید کنیم.

نایب رئیس اتاق ایران درباره کاهش تعداد ردیف تعرفه کالا‌های وارداتی از ۵۶۰ به ۳۶۸ ردیف اظهار کرد: معتقدم این راهکار، سیاست درست و راهگشایی در بلندمدت نیست و در این مورد حتی مشورتی هم با بخش خصوصی نشده، باید شرایطی ایجاد شود که تولید در کشور در اولویت قرار داشته باشد و صرفا با ممانعت ورود کالا‌های خارجی نمی‌توانیم مسائل اقتصادی را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: مثبت کردن تراز با محدودیت واردات کار مناسبی نیست و باید این تراز با صادرات مثبت شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: