کد خبر: ۱۱۹۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - 03 December 2017
خبر اول، تصمیم پارلمان اروپا درباره منع فروش تسلیحات به عربستان و لغو کامل محاصره یمن از سوی دولت سعودی است. خبر این است «پارلمان اروپا طرح منع فروش تسلیحات نظامی به عربستان را با 539 رأی مثبت، 13 رأی مخالف و 81 رأی ممتنع به تصویب رساند.
بانكداري ايراني - خبر اول، تصمیم پارلمان اروپا درباره منع فروش تسلیحات به عربستان و لغو کامل محاصره یمن از سوی دولت سعودی است. خبر این است «پارلمان اروپا طرح منع فروش تسلیحات نظامی به عربستان را با 539 رأی مثبت، 13 رأی مخالف و 81 رأی ممتنع به تصویب رساند.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده، آورده است: براساس این طرح، از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواسته شده تا کشورهای اروپایی را به اجرای یک راهبرد مشخص در قبال یمن دعوت کند. این طرح همچنین خواستار ارسال کمک‌های فوری به مردم یمن و نیز ایجاد یک راه حل سیاسی برای پایان درگیری‌ها در این کشور است.»

همزمان با این طرح مصوب پارلمان اروپا، نخست‌وزیر انگلیس به ریاض رفت و گفت، حامل پیام جدی برای دولت سعودی در خصوص یمن است. ترزامی نخست‌وزیر انگلیس در جریان سفر غیرمنتظره‌اش به بغداد و پیش از ورودش به ریاض گفت: «من شدیداً در مورد بحران انسانی یمن نگرانم و حامل پیام‌ جدی برای عربستان هستم مبنی بر اینکه می‌خواهیم بندر الحدیده را به روی عملیات بشردوستانه و تجاری بگشاییم. باید امدادرسانی‌ها به مردم یمن برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی انجام پذیرد...» سازمان ملل و نماینده ویژه دبیرکل آن در یمن، چند بار از بحران در یمن و فاجعه انسانی بزرگ در این کشور هشدار داده است. این سازمان از همه دولت‌ها تقاضا کرده است تا برای شکستن محاصره یمن توسط دولت سعودی هرچه سریع‌تر اقدام کند. 

گرسنگی، نبود آب آشامیدنی، بیماری‌های وبا و تیفوس، کشتار فجیع کودکان یمنی در بمب‌باران‌ها، ویرانی منازل، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، یمن را به نابودی سوق می‌دهد. اگرچه از سوی صهیونیست‌‌ها و دلارهای نفتی سعودی‌ها سانسور شدید خبری در رسانه‌های بین‌المللی و برخی از رسانه‌های عربی منطقه درباره یمن انجام می‌پذیرد، اما وسعت فاجعه چنان است که دیگر سانسور خبری جواب نمی‌دهد. هزاران کودک یمنی جان باخته‌اند و بخش وسیعی از کشور یمن نابود شده است. یمن اگرچه کشوری فراموش شده نامیده می‌شود، اما با هواپیماهای نظامی و بمب افکن‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی همچنان بمباران می‌شود. اکنون اتحادیه اروپا دریافته است که فاجعه انسانی به مراتب بزرگ‌تر از آنچه در «بوسنی» رخ داد در یمن شکل گرفته است.

اما این مصوبه اتحادیه اروپا با فروش تسلیحات نظامی آمریکا و چند کشور اروپایی که میلیاردها دلار است را چگونه می‌توان نقد و بررسی کرد؟ سعودی‌ها همراه دولت امارات، دلارهای نفتی را خرج خرید انواع و اقسام ادوات نظامی از کشورهای اروپایی و آمریکا کرده‌اند تا در منطقه، مسلمان‌کشی هرچه وسیع‌تر و سریع‌تر انجام پذیرد. این معادله را رژیم صهیونیستی هدایت می‌کند و آنچه که در یمن می‌گذرد در راستای سیاست راهبردی این رژیم قرار دارد که بحران‌آفرینی پیرامونی برای حفظ امنیت درونی اسرائیل نام گرفته است. 

اکنون در خاورمیانه با سیاست‌های آمریکا ـ اسرائیل، جابجایی تضادی تحقق پیدا کرده است که به جای جهت‌گیری تخاصم با رژیم صهیونیستی، دولت‌های عربی در اختلاف درونی به مرحله تقابل با یکدیگر دچار شده‌اند که نمونه آن را در روابط عربستان و قطر تا مرز اقدام نظامی می‌توان مشاهده کرد.
لابی صهیونیستی بستر تبلیغاتی گسترده‌ای را به راه انداخته‌اند که جابجایی تضاد اعراب با اسرائیل به دشمنی دولت‌های عربی منطقه با جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

تهران و ریاض بر سر یمن اختلاف دارند، عبارتی که تقریباً هر روز چند بار از رسانه‌های اسرائیلی و در اروپا و آمریکا تکرار می‌شود. در حالیکه روحانی رئیس‌جمهوری ایران چندین و چند بار به صورت علنی و رسمی اعلام کرد «ما حاضریم برای پایان دادن به بحران یمن اقدام و کمک کنیم به شرط آنکه سعودی‌ها بمباران مداوم خود را علیه مردم یمن قطع کنند!» اکنون نخست‌وزیر انگلیس که بعد از قرارداد صد میلیاردی نظامی ترامپ با سعودی‌ها، بالاترین رقم قرارداد نظامی را با ریاض دارد می‌گوید از کشتار و محاصره یمن به خاطر فاجعه انسانی نگران است و حامل پیام جدی برای دولت سعودی در خصوص یمن است! در یک کلام، ایرانی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گوید «دم خروس را قبول کنیم یا قسم حضرت عباس را!»
***
ـ خبر دوم، آزمایش دوربردترین موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی است که چند روز صحنه خبری را در فضای بین‌المللی به خصوص در آمریکا و اروپا به خود اختصاص داده است. موشک «هاوسانگ15» پس از شلیک از سواحل شرقی کره‌شمالی و پس از رسیدن به ارتفاع 4 هزار کیلومتری زمین در آب‌های جنوبی ژاپن فرود آمد. به گزارش خبرگزاری‌ها، رهبر کره‌شمالی مستقیماً دستور آزمایش و شلیک این موشک قدرتمند و پیشرفته را صادر کرده است. 

اولین واکنش از سوی کاخ سفید بود که ضمن محکوم کردن این اقدام کره‌شمالی بار دیگر با ادبیات تهدید دولت کره‌شمالی را مخاطب قرار داد. اما ترامپ با همه شعارهای پرسروصدایش درباره کره شمالی برای هرگونه اقدام عملی از نظامی تا سیاسی با مشکلات گوناگون مواجه است. از نظر نظامی، رهبران آمریکا دریافته‌اند که کره‌شمالی اکنون سلاح اتمی دارد و اقدام به هر جنگی به معنای فاجعه بزرگ اتمی خواهد بود که هیچ دولت و کشوری خواهان آن نیست.

همچنین آمریکا (ترامپ) در این ماجرا تنها است. روسیه، چین، ژاپن و حتی کره‌جنوبی خواهان حل سیاسی و مسالمت‌آمیز این بحرانند و تهدید نظامی‌گری ترامپ را نه تنها راه‌حل نمی‌دانند بلکه تشدیدکننده بحران می‌خوانند. از سوی دیگر مشکلات داخلی ترامپ در آمریکا، قدرت مانور سیاسی او در فضای بین‌المللی و بخصوص درباره بحران کره را ضعیف کرده است که ناچار در شعاع سردادن شعارهای تند و پرخاشگرانه می‌چرخد.

روسیه و چین با شناخت از ترامپ و فضای بین‌المللی با رئیس‌جمهور آمریکا بازی سیاسی می‌کنند و مرز همکاری آنها تا صدور اطلاعیه‌ها در محکومیت آزمایش‌های موشکی کره شمالی است در حالیکه در شورای امنیت سازمان ملل با ابزار چنین محکومیت لفظی مانور می‌دهند. روسیه و چین دست ترامپ را برای کلیدزدن به جنگی خطرناک در شبه‌جزیره کره بسته‌اند. در این شرایط، رهبر کره شمالی آزمایش‌های موشکی خود با کلاهک هسته‌ای را قدرت بازدارنده در مقابل تهدیدهای آمریکا می‌‌شمارد. این آخرین آزمایش موشکی کره شمالی و فضای سیاسی که در شورای امنیت سازمان ملل دیده شد، نشان می‌دهد ماجرا ادامه دارد و باید در انتظار آزمایش‌های موشکی سنگین‌تر از سوی دولت کره شمالی باشیم.

*منبع:روزنامه اطلاعات،1396،9،12
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: