کد خبر: ۱۱۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - 15 November 2017
ناکام ماندن تلاش کاتالونیا برای اعلام استقلال از اسپانیا نشان می‌دهد که استقلال تایوان نیز محکوم به شکست است، چرا که وحدت ملی برای تمامی کشورها مهم‌ترین و برترین مساله است.

بانكداري ايراني - یکی از مقامات چین امروز چهارشنبه تاکید کرد: ناکام ماندن تلاش کاتالونیا برای اعلام استقلال از اسپانیا نشان می‌دهد که استقلال تایوان نیز محکوم به شکست است، چرا که وحدت ملی برای تمامی کشورها مهم‌ترین و برترین مساله است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین دیدگاه تاریکی نسبت به هرگونه تحرک جدایی طلبانه یا استقلال در سراسر جهان دارد و از سوی دیگر تاکید می‌کند که به سیاست عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها پایبند است. پکن پیش‌تر اعلام کرده بود که با هرگونه اقدام کاتالونیا برای جدایی از اسپانیا مخالف است.

ماه گذشته میلادی پس از آنکه نخست وزیر اسپانیا رهبر جدایی طلب دولت کاتالونیا را که به صورت یک جانبه به دنبال یک رفراندوم غیر قانونی از این کشور اعلام استقلال کرده بود، اخراج کرد، اداره این منطقه را به صورت مستقیم بر عهده گرفت.

این مساله با توجه به وضعیت تایوان خودمختار و دموکراتیک برای چین نیز بسیار حساس و مهم است، چرا که پکن، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند اما بسیاری از شهروندان این منطقه دوست دارند به طور رسمی اعلام استقلال کنند؛ مساله‌ای که خط قرمز چین محسوب می‌شود.

ما شیااوگوآنگ، سخنگوی دفتر سیاستگذاری چین در امور تایوان گفت: ناکامی تلاش کاتالونیا برای استقلال از اسپانیا یک مساله خوب بود.

وی افزود: ناکامی رفراندوم کاتالونیا نشان می‌دهد که حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مهم‌ترین منفعت ملی برای تمامی کشورهای جهان در شرق یا غرب جهان است. در نتیجه تلاش تایوان برای استقلال از چین نیز محکوم به شکست خواهد بود.

این سخنگو در ادامه گفت: تایوان شخصا مقصر وضعیت بد روابط میان تایپه و پکن و ناتوانی برای شرکت در رویدادهای جهانی از جمله مذاکرات آب و هوا است. تایوان که خود مقصر این مشکلات است، نباید تقصیر را به گردن دیگر طرفین بیندازد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: