کد خبر: ۱۱۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - 08 November 2017
بر اساس اصل 26 قانون اساسی جمهوری اسلامی، عضویت افراد در انجمن‌ها اختیاری است و هیچ ممنوعیتی مبنی بر عضویت در این انجمن وجود ندارد، مگر اینکه این تشکل‌های مردمی برهم زننده نظم و آرامش در جامعه باشند.
انجمن صنفی کارفرمایی مشاوران املاک نیز بر اساس ماده 131 قانون کار، در راستای منافع مشروع و به‌حق صنف مشاوران املاک کار خود را آغاز کرد.

انجمن مشاوران املاک با این هدف که قرار است دوشادوش اتحادیه حرکت کند، فعالیت خود را آغاز کرد، اما متاسفانه در عمل چنین اتحادی بین انجمن و اتحادیه در ادوار گذشته شکل گرفت و اتحادیه مشاوران املاک همواره در ادوار گذشته تلاش کرد که انجمن را نادیده بگیرد.

اگر این اتحاد بین این دو نهاد شکل می‌گرفت، می‌توانستیم مشکل نحوه دریافت مالیات ارزش افزوده از مشاوران املاک را حل کنیم. درحال‌حاضر دریافت مالیات ارزش افزوده برای مشاوران املاک و مستاجران به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. چرا باید از یک مستاجر مالیاتی دریافت شود که در ازای آن چیزی را به‌دست نیاروده است.

سوالی که همواره پیش روی اعضای انجمن قرار دارد، این است که چرا کارگروهی حقوقی تشکیل نشد که از منافع اعضای مشاوران املاک و خریداران دفاع کند؟ بسیاری از خریداران و فروشندگان ملک به هر حل شکلی که شده است تلاش دارند از پرداخت حق کمیسیون به مشاوران املاک طفره بروند، پس چگونه آنها راضی می‌شوند مالیاتی را پرداخت کنند که هیچ‌گونه منافعی از آن کسب نکرده‌اند.

حدود 10 هزار واحد صنفی در تهران فعالیت دارند. بیشتر این اعضا از پرداخت مالیات ارزش افزوده رضایت ندارند، پس لازم است شرایطی را ایجاد کنیم که اعضا از پرداخت این مالیات معاف شوند، زیرا ادامه این روند باعث خواهد شد بسیاری از کسبه انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند.

یکی دیگر از مشکلات اعضای صنف مشاوران املاک، به نحوه دریافت کد رهگیری بازمی‌گردد؛ کد رهگیری از طریق کد پستی. معایب زیادی که من برای برون‌رفت از این معایب توصیه می‌کنم فروشندگان محترم با تاییدیه کد پستی واحد مربوط از اداره پست اقدام به فروش و دریافت کد کنند و به هیچ عنوان به کد پستی‌های ثبت شده در قبوض تلفن و برق و... اعتماد نکنند.

همچنین همکاران باید در این زمینه فروشندگان را راهنمایی کنند، زیرا احتمال تغییر کد پستی واحد با توجه به ساخت‌وسازهای ساختمان‌های قدیمی نیاز به دریافت کد پستی‌های جدید است و نباید به کد پستی قدیمی ساختمان اکتفا کرد. در صورت رعایت نکردن موارد ذکرشده احتمال اینکه کد پستی شخص دیگری در سامانه مدیریت اطلاعات املاک و مستغلات کشور ثبت شود، وجود دارد که باعث ایجاد مشکلات زیادی در آینده خواهد شد.
مجتبی جوادی - عضو انجمن مشاورین املاک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: