کد خبر: ۱۱۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۱ - ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - 06 November 2017
مطمئناً کسی نمی‌تواند برجام را پاره کند یا بلایی سر آن بیاورد. ترامپ باوجود صحبت‌های تندی که می‌کند جرئت چنین کاری را نخواهد داشت. آمریکا را شخص اداره نمی‌کند، سیستم اداره می‌کند.
 روزنامه ستاره صبح در گفت‌ وگویی با محمد سبزعلی‌پور رییس مرکز تجارت جهانی ایران، نوشت: مطمئناً کسی نمی‌تواند برجام را پاره کند یا بلایی سر آن بیاورد. ترامپ باوجود صحبت‌های تندی که می‌کند جرئت چنین کاری را نخواهد داشت. آمریکا را شخص اداره نمی‌کند، سیستم اداره می‌کند.

در گزیده ای از این گفت ‌وگو آمده است: توسعه صادرات و گسترش تعامل با کشورهای دنیا یکی از موضوعات مهم اقتصاد دنیاست. در ایران نیز بعد از اجرای برجام تأکید زیادی بر این موضوع شد و همچنان یکی از موضوعات مهم محافل اقتصادی است. 

با این‌حال ما در این مدت نتوانسته‌ایم به عضویت سازمان مهم تجاری درآییم و به نظر می‌رسد هنوز آمادگی لازم برای پیوستن به سازمان‌هایی نظیر WTO را نداریم. حتی در پسابرجام ما نتوانسته‌ایم از فرصت‌های منطقه‌ای استفاده کنیم. در این زمینه ستاره صبح گفت‌وگویی با محمدرضا سبزعلی‌پور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران انجام داده که در پی می‌خوانید.

**وظیفه مرکز تجارت جهانی ایران چیست و چه تأثیری بر روند تجاری ایران داشته است؟
مرکز تجارت جهانی سازمان بین‌المللی اقتصادی است و مقر آن در نیویورک قرار دارد. کار این مرکز ارائه خدمات بازرگانی به تجار و فعالان اقتصادی است و حدود 350 مرکز در 110 کشور دنیا دارد و در حال ارائه خدمات به بیش از 750 هزار عضو در دنیاست. مرکز تجارت جهانی اختصاراً WTC نامیده می‌شود و با سازمان تجارت جهانی که WTO است، تفاوت دارد. WTO سازمانی دولتی است که مقر آن در ژنو است و ما عضو آن نیستیم. 

ولی مرکز تجارت جهانی سازمانی غیردولتی است و مقر آن در نیویورک است و ایران از 25 سال پیش در این سازمان عضویت دارد. در پاسخ به بخش دوم سؤال باید بگویم که عضویت در هر سازمان بین‌المللی طبیعتاً باعث بهبود روابط تجاری می‌شود، اما باید یادآور شد که حدود یک دهه اقتصاد ایران دچار تحریم‌ همه‌جانبه غرب شد و نتوانست به‌طور نامحدود به مراوده تجاری بپردازد. در آن سال‌ها همه‌چیز محدود بود و ما آن‌گونه که باید و شاید فعالیت‌های اقتصادی قابل قبولی نداشتیم. بعد از این هم باوجود امضای برجام همچنان موانعی، ازجمله تحریم بانکی وجود دارد. 

**ادعاهای ترامپ تا چه حد می‌تواند بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد؟
مطمئناً کسی نمی‌تواند برجام را پاره کند یا بلایی سر آن بیاورد. ترامپ باوجود صحبت‌های تندی که می‌کند جرئت چنین کاری را نخواهد داشت. آمریکا را شخص اداره نمی‌کند، سیستم اداره می‌کند و آن سیستم به آقای ترامپ اجازه نمی‌دهد که پای خود را فراتر بگذارد و با چنین کاری به حیثیت آمریکا لطمه بزند. در اروپا نیز چنین کاری را انجام نخواهند داد و آمریکا به دنبال ایجاد تنش‌هایی است که توپ را به زمین ایران بیندازد. آن‌ها می‌خواهند ایران را وادار به اقدامی هیجانی کنند، اما مسئولان ما آگاه هستند و تا امروز صبورانه و معقولانه با ماجرا برخورد کرده‌اند. به‌این‌ترتیب درست است که برجام بر جای باقی خواهد ماند، ولی ما باید اقدامات دیگری نیز انجام دهیم. 

**امروزه ما در صادرات محصول به کشورهایی نظیر سوریه و عراق عقب مانده‌ایم. چرا در پسابرجام ما نتوانسته‌ایم از فرصت‌های منطقه‌ای در حوزه تجارت استفاده کنیم؟ 
به نظر می‌رسد پس‌ازاین هم موفق نمی‌شویم. دو دلیل عمده برای این موضوع می‌توان ذکر کرد، یکی اینکه کشور ما عاشق واردات است و پایه و اساس تجارتی ما با واردات ریخته شده است. به واردکنندگان یارانه می‌دهند، اما صادرکنندگان سودی نمی‌برند. درواقع واردات شیرین است و زحمتی ندارد و برای واردکننده‌های ما فرش قرمز پهن می‌کنند و حساب بانکی آن‌ها را می‌گیرند و پول را به حسابشان واریز می‌کنند، ولی در صادرات باید مالیات بپردازند. ما به صورتی اصولی و با برندسازی کار نمی‌کنیم و به دنبال این هستیم که یک‌شبه ره 100ساله برویم. بخش دیگر این است که دولت از صادرات استقبال نمی‌کند و هرکسی که بخواهد وارد کار صادرات شود با پیچ‌وخم فراوان مواجهش می‌کنند. من کسی هستم که 44 مرکز صادراتی ایران را از زمان دولت اصلاحات در کشورهای هدف آماده کرده‌ام. بارها گفته‌ام که منتظر چراغ سبز دولت هستیم و پولی نمی‌خواهیم و پول هم می‌دهیم. ولی اجازه نمی‌دهند و دست من را قطع می‌کنند. وقتی دیدگاه این است که با صادرات مخالفت کنند به همین دلیل ما راه به‌جایی نخواهیم برد و بازارها از آن کشورهایی نظیر ترکیه و روسیه است.

*منبع: روزنامه ستاره صبح؛ 1396،8،14
برچسب ها: صادرات ، توسعه صادرات ، WTO
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: