کد خبر: ۱۱۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - 05 November 2017
بانكداري ايراني - بانک تجارت که یکی از بزرگترین بانک و شرکت بورسی است با تشکیل کمیته هایی مانند کمیته حسابرسی ، کمیته کنترل ریسک و غیره اقدام به کنترل های داخلی بر اساس چهارچوبهای سازمان بورس انجام داده است .
 بانكداري ايراني - در راستای اجرای ماده 9 دستور العمل موسسسات حسابرسی معتمد ، شرکت های  سهامی عام موظفند چک لیستی را تکمیل کنند که در 72 بند از سوی سازمان بورس و اوراق بهادارا ایران  تنظیم شده و به تمامی موارد  کنترل های داخلی  حاکم بر گزارشگری مالی شرکتها  نظارت  دارد. 

به گزارش  بانكداري ايراني  ، مسولیت تهیه و امضای این چک لیست ها و همچنین استقرار و بکار گیری کنترل های داخلی مناسب و اثر بخش به منظور دستیابی به اطمنیان معقول نسبت به قابل  اتکا بودن گزارشگری مالی،  افشای مناسب و کامل اطلاعات اشخاص وابسته ، پیشگیری و کشف به موقع تقلب ها وسایر تحریف های با اهمیت گزارش گری ، نگهداری مستندات مناسب در خصوص معاملا و رویدادها ، منطقی بودن اطلاعات مالی پیش بینی شده ، مقایسه عملکرد واقعی با بودجه و افشای کامل دلایل  مغایرت  با اهمیت و فوری   با اهمیت هیات مدیره  شرکت بوده و در صورت مشاهده تخلف هیات مدیره شرکت باید پاسخگو باشد .  

بر همین اساس شرکتهای سهامی عام هر رخداد با اهمیتی را به اطلاع سهامداران خود می رسانند تا آنها در جریان هر رویدادی بوده و هرگز در بی اطلاعی به سر نبرند تا با اطلاع کافی به سرمایه گذاری در شرکتها به پردازند. برای این هدف شرکتها هیاتی را تشکیل داده و کمیته هایی را نیز در نظر می گیرد تا این رخدادها را برسی و چک لیست ها را تکمیل کند . 

بر  اساس  این گزارش ، بانک تجارت  که یکی از بزرگترین بانک و شرکت بورسی  است با تشکیل  کمیته هایی مانند کمیته حسابرسی ، کمیته کنترل ریسک و غیره اقدام به کنترل های داخلی بر اساس چهارچوبهای سازمان بورس انجام داده است . 

بر اساس این ارزیابی ها که همه ساله  در 72 مورد انجام می شود ، اعلام شده است که هیات مدیره بانک تجارت معتقد است که کنترلهای داخلی حاکم بر گزارشگری مالی شرکت در 30 اسفند 1395 اطمنیان معقولی داشته و شرکت به اهداف از پیش تعیین شده رسیده  و این کنترل ها اثر بخش بوده است . و عدم  توافق با همیتی بین کمیته حسابرسی و هیات مدیره بانک تجارت در خصوص کنترل های داخلی حاکم بر گزارش گری مالی وجود نداشته است . 

این گزارش که به امضای  محمد ابراهیم مقدم نودهی ، عضو هیات مدیره و مدیر عامل بانک ، هیبت اله سمیع ، رییس هیات مدیره بانک ، غلام حسین  مظفری ،  رییس کمیته حسابرسی  ، امیر مسعود رزازان ، بالا ترین مقام مالی بانک و علی رضا حاجعلی عضو هیات مدیره بانک امضا شده است ، نشان می دهد که بانک تجارت  مدیریت ریسک و کنترل داخلی را در فرآیند کسب و کار خود یکپارچه و منظم اجرا نموده و اجزای چارچوب داخلی کنترل داخلی شامل محیط کنترلی ، ارزیابی ریسک ، فعالیت های کنترلی ، اطلاعات ، ارتباطاات و نظارت را مطابق با دستورالعمل کنترل داخلی مصوب سازما بورس  طراحی ، مستقر و اجرا کرده است . 

شایان ذکر است که ذیل گزارش صورتهای مالی سال 1395 هیات مدیره شرکت با استناد به همین کنترل های داخلی به سازمان حسابرسی گزارش کرده و آن سازمان نیز کلیه کنتراهای داخلی شرکت را پذیرفته است . 

گفتنی است که بانک تجارت در گزارش  سال 95 خود اعلام کرده است که جمع درآمدهای بانک در سال 95 بالغ بر 40 درصد نسبت به سال 94 فزایش داشته و از مبلغ 37 هزار میلیارد ریال به 52 هزار و 483 میلیارد ریال رسیده است  و بدهی بانک به سایر بانکها در این دوره  یکساله با کاهش 45 درصدی از رم 33 هزار میلیارد ریال به 18 هزار  میلیارد ریال رسیده است  و در نهایت اینکه سپرده های سرمایه گذاری مدت بانک که به نوعی جذب منابع بانک است با رشد 25 درصدی از رقم 611 هزار میلیارد ریال در سال 94 به رقم 766 هزار و 196 میلیارد ریال در سال 95 رسیده است .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: