کد خبر: ۱۱۴۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - 10 October 2017
نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس: وزیر راه و شهرسازی آمار تعداد واحدهای مسکونی موجود در کشور را ۲۵ میلیون و معاون مسکن این وزارتخانه نیز آن را ۲۷ میلیون اعلام کرده است در حالی که تعداد خانوارها ۲۴ میلیون خانواده است. اما در هر دو صورت دو میلیون واحد مسکونی خالی و دو میلیون مسکن دوم داریم.

 بانكداري ايراني - عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: کلید مشکل مسکن در ایجاد تعادل میان مباحث بالادستی مسکن مانند رشد جمعیت شهری و مهاجرت و مسائل از این دست خواهد بود.

به گزارش مهر، سید کمال الدین شهریاری در هفدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه ایران از نظر مسکن چه به لحاظ کیفی و چه کمی جزء بهترین کشورها قرار دارد گفت: قبل از انقلاب، بعد از آمریکا رتبه دوم سرانه مسکن در دنیا را داشته است ولی در حال حاضر در بخش مسکن با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر راه و شهرسازی آمار تعداد واحدهای مسکونی موجود در کشور را ۲۵ میلیون و معاون مسکن این وزارتخانه نیز آن را ۲۷ میلیون اعلام کرده است در حالی که تعداد خانوارها ۲۴ میلیون خانواده است. اما در هر دو صورت دو میلیون واحد مسکونی خالی و دو میلیون مسکن دوم داریم.

شهریاری ادامه داد: بنابراین تعداد واحد های مسکونی از خانوارها کمتر است که از عدم تناسب بین عرضه و تقاضا برمی گردد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مشکل مسکن در فیزیک ساخت و ساز در بخش مسکن نیست بلکه در اقتصاد مسکن است. برای حل این مشکل باید شهرسازی و مشکلات بالادستی مسکن را حل کرد.

وی درباره مشکلات بالادستی مسکن گفت: مباحثی همچون رشد جمعیت، جمعیت شهری، جمعیت روستایی، مهاجرت، توازن منطقه ای، اقتصاد شهری، اقتصاد روستایی، برنامه ریزی مسکن، حاشیه نشینی، جامعه هدف، تفکیک جامعه هدف و ...ازمهمترین مسائل بالادستی بخش مسکن هستند که به دلیل غفلت از آنها در برنامه ریزی مسکن در سالهای گذشته با مشکل بخش مسکن در حال حاضر مواجه شدیم.

شهریاری با اشاره به آمار اولین سرشماری نفوس و مسکن در ایران در سال ۱۳۳۵ اظهار داشت: براساس این سرشماری جمعیت ایران ۱۹ میلیون نفر بود که ۱۳ میلیون نفر جمعیت روستایی و ۶ میلیون نفر جمعیت شهری محاسبه می شد. به این معنا که تناسب جمعیت شهری به روستایی ۳۰ به ۷۰ بود. اما در سرشماری سال ۹۵، این نسبت عکس شد و تناسب جمعیت شهری به روستایی ۷۰ به ۳۰ درصد است.

عضو کمیسیون عمران ادامه داد: در سال ۱۳۳۵، تعداد شهرهای ایران ۱۹۹ شهر بود که در حال حاضر به ۱۳۰۰ شهر افزایش یافته است. چه کسی گفت که باید این اتفاق بیفتد این نسبت جمعیت شهری به روستایی را چه فرد یا دستگاهی طراحی و کنترل کرد. آیا الزامات ۱۳۰۰ شهر در کشور و تمهیدات موردنظر برای آمادگی برای رسیدن به این جمعیت اندیشیده شده بود.

وی با اشاره به قانون تعاریف شهرسازی اظهار داشت: براساس این قانون، تعداد زیادی از روستاهای کشور به شهر تبدیل شدند. اگر در حال حاضر جمعیت کشور را به تعداد شهرها تقسیم کنیم، به طور متوسط جمعیت هر شهر رقمی بین ۴۵ تا ۴۶ هزار نفر خواهد بود اما جمعیت پایتخت ۲۰۰ برابر متوسط جمعیت شهری کشور است.

شهریاری خاطرنشان کرد: شهرداران تراکم فروخته اند و با استفاده از درآمد آن اتوبان همت را ساخته اند. بعد دیدند اتوبان همت به دلیل افزایش جمعیت قفل شد، باز هم تراکم فروختند و نیایش را ساختند و این روند بارها و بارها ادامه داشت. به طوری که به جمعیت شهرها در طی سالهای گذشته اضافه واز جمعیت روستاها کاسته شد. به گونه ای که در حال حاضر نسبت جمعیت شهری ایران به روستایی آن از کشورهایی مانند سوئیس و هلند نیز بیشتر است. آیا این یک مزیت است که به آن افتخار می کنیم.

وی درپایان تأکید کرد: برای حل مشکل مسکن باید به این مسائل بالادستی پرداخته و به این پرسش ها پاسخ دهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: