کد خبر: ۱۱۴۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۷ - ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - 05 October 2017
اقلیم کردستان برای مذاکره با دولت بغداد اعلام آمادگی کرده است.
  بانكداري ايرانياقلیم کردستان برای مذاکره با دولت بغداد اعلام آمادگی کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای، آورده است: حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق اعلام کرده هرگونه مذاکره با اقلیم کردستان منوط به لغو وابطال نتایج همه پرسی و اعلام رسمی این مطلب است. مقامات اقلیم کردستان انتظار داشتند پس از برگزاری همه پرسی جدائی از عراق بتوانند با نتایج همه پرسی از دولت بغداد امتیازاتی را دریافت کنند. به همین دلیل تمامی خواسته‌ها مبنی بر لغو همه پرسی را نادیده گرفتند و با اصرار برای برگزاری همه پرسی، عملا در انزوا قرار گرفته‌اند.

تا اینجای قضیه در مقیاس بین‌الملل، تمامی کشورها از یکپارچگی و تمامیت ارضی عراق دفاع و حمایت کرده‌اند ولی تنها رژیم اشغالگر صهیونیستی از توطئه‌های تجزیه عراق و جدائی اقلیم کردستان عراق حمایت و جانبداری کرده است. در چنین شرایطی همسایگان عراق نیز با رویکردی مشترک در قبال این پدیده موضع گیری کرده‌اند، هم اینک مقامات ارشد سیاسی و نظامی ترکیه در ایران به سر می‌برند و قرار است رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز امروز به تهران سفر کند.

اردوغان در روزهای اخیر به همین مناسبت مواضع خشم‌آلود ترکیه در قبال توطئه‌های تجزیه عراق را مرتبا تکرار کرده و تصریح نموده است که تشکیل یک کشور جدید در پشت مرزهای ترکیه را تحمل نخواهد کرد. اردوغان با ذکر نقش حمایت آمیز آنکارا در قبال اقلیم کردستان خاطرنشان کرده که کافی است شیرهای نفت بسته شود. مرزها مسدود گردد و هیچگونه رفت وآمد و تبادلی انجام نشود.
جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه مواضع متین، منطقی و روشن خود را بارها اعلام کرده و هرگونه تغییر در جغرافیای سیاسی منطقه را موکدا رد کرده است.

علاوه بر این، تاکید ایران بر ضرورت حفظ یکپارچگی عراق، ابعاد جدی و عملی به خود گرفته است. ایران به درخواست عراق برای کمک و حمایت در جهت درهم کوبیدن بساط گروه‌های تروریستی به ویژه داعش، پاسخ مثبت داده و در میدان عمل از هیچگونه کمک و حمایتی دریغ نکرده است. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که حامیان تروریسم از این ابزار نفرت انگیز برای تضعیف حکومتهای منطقه سوءاستفاده کردند تا بلکه بتوانند سایر اهداف شیطانی خود را عملیاتی کنند. 

طرح‌های توطئه آمیز تجزیه عراق و سوریه از بدیهی‌ترین برنامه‌های محور شرارت غربی – عبری – عربی بوده که هنوز هم علیرغم شکست سنگین آنها در قلمرو حمایت از داعش، کاملا مایوس نشده‌اند بلکه بر شدت و دامنه توطئه‌ها افزوده‌اند تا بلکه شانس خود را در سایر موارد آزمایش کنند. مقامات اقلیم کردستان عراق تصور نکنند که وعده‌های توخالی بیگانگان و حتی کمک‌های مشروط آنها پشتوانه‌ای دائمی دارد و برای همیشه استمرار خواهد داشت.

بیگانگان از وجود کسانی که بتوانند به صورت مقطعی به اهداف و برنامه‌های شوم استعمار سیاه غرب کمک نمایند، به عنوان ابزارهای عملیاتی می‌نگرند و برای استفاده ابزاری از آنها لحظه‌ای تردید نخواهند کرد اما به محض آن که احساس کنند به آنها احتیاج چندانی ندارند، برای حذف، نابودی و به حاشیه راندن آنها، بدون تردید و درنگ وارد عمل خواهند شد.
امروز برای نصیحت و استدلال قدری دیر شده و در مقطع کنونی لازم است دولت عراق و همسایگانش مواضع روشن، موثر و فوری اتخاذ کنند. امروز، روز تصمیمات کلیدی و اتخاذ مواضع استراتژیک است و بنابراین فرصت را از دست داد.

متاسفانه مماشات برخی همسایگان در قبال تحولات پرشتاب منطقه که منجر به تضعیف حکومت‌های مرکزی عراق و سوریه شد، بیگانگان را برای توطئه چینی آشکارتر و حتی حضور نظامی گسترده‌ در منطقه بدون اطلاع و موافقت دولتهای مرکزی، وسوسه و گستاخ نمود. اکنون آمریکا و سایر ارتش‌های ناتو در عمق خاک سوریه و عراق، پایگاه نظامی دایر کرده‌اند و حتی بدون موافقت دمشق وبغداد تا اعماق خاک آنها پیشروی نظامی کرده و به داعش و سایر معارضین در مقیاس وسیعی کمکهای نظامی و مستشاری می‌رسانند.

قطعا بدون کمک و همکاری همسایگان عراق و سوریه، چنین سیاست‌های وقیحانه‌ای با چنین سهولتی قابل اجرا و دوام نیست. هرچند اکنون فرصت مناسبی برای گلایه و اعتراض به عملکرد گذشته نیست ولی می‌توان انتظار داشت که حداقل از این پس، همسایگان ما در خصوص همکاری با طرح‌های شیطانی آمریکا و متحدانش در منطقه تجدیدنظر کنند و با استفاده از توان و ظرفیت خود، اجرای توطئه‌های بیگانه را تسهیل نمایند.

اکنون که همسایگان ما به عمق توطئه به خوبی پی برده‌اند، هنوز هم چندان دیر نشده و میتوان بسیاری از توطئه‌های دشمنان را خنثی و بی‌اثر ساخت.
چه کسی باور داشت که سوریه و عراق را بتوان از حلقوم داعش و حامیانش بیرون کشید؟ البته به برکت مجاهدت ارتشهای سوریه و عراق و به ویژه با تلاش خستگی ناپذیر نیروهای جان برکف مقاومت ضدتروریستی و با پشتوانه حمایتی مرجعیت معظم شیعه، طومار حاکمیت پرننگ و نفرت داعشیان درهم پیچیده شد. اکنون هم کشورهای منطقه با فتنه‌ای بزرگتر از داعش مواجهند. اگر قرار بود داعش، سوریه و عراق را ببلعد و نتوانست، اکنون کسانی در تلاشند سوریه و عراق را تجزیه کنند و با کاشتن بذر ناامنی، بی‌ثباتی و تجزیه‌طلبی، از سایر کشورهای منطقه هم که نقشی در سقوط ننگین داعش ایفا کردند، انتقام بگیرند. حفظ انسجام و همدلی همسایگان برای عبور از این عقبه سخت و سرنوشت ساز، یک اولویت استراتژیک است.

*منبع:روزنامه جمهوری اسلامی،1396،7،12
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: