کد خبر: ۱۱۲۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - 10 September 2017
بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی را در جهان دارد و یکی از امن ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود.
 روزنامه مردم سالاری در گزارشی نوشت: بر پایه گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی را در جهان دارد و یکی از امن ترین کشورهای منطقه و جهان از لحاظ امنیت برای گردشگران خارجی محسوب می‌شود.


در ادامه این گزارش می خوانیم: ایران به عنوان کشوری با موقعیت جغرافیایی ویژه، از 4 فصل برخوردار است و زیست بوم جذابی دارد. از این رو توسعه گردشگری در ایران امری دور از انتظار نیست؛ توسعه‌ای که می‌تواند یکی از راه‌های دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی باشد.

‌توسعه گردشگری در رشد و پیشرفت اقتصادی کشورها نقش بسزایی دارد. اهمیت این نقش تا جایی است که مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد، سال 2017 میلادی را به ‌عنوان سال جهانی «گردشگری پایدار: ابزاری برای توسعه» نامگذاری کرد.

گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع درآمد بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در 50 سال اخیر بوده است. بسیاری از کشورهای دنیا از سال‌ها قبل برنامه‌های گسترده و زیربنایی را برای ارتقای این صنعت پرسود در نظر گرفته‌اند.

این صنعت به عنوان یکی از بزرگ ترین صنایع اقتصادی دنیا نزدیک به 12 درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص داده و 250 میلیون شغل در سطح جهان پدید آورده است. گردشگری می‌تواند زمینه‌های پیشرفت را در کشورهای در حال توسعه فراهم آورد زیرا با ایجاد اشتغال، افزایش درآمدهای ملی و محلی، گسترش فرصت‌های کارآفرینی، سرمایه گذاری و کاهش تنش‌های سیاسی در دنیای کنونی رهاوردهای بسیاری را به ارمغان می‌آورد. مساله ای که در دولت یازدهم به آن توجه ویژه ای شد و این صنعت رشد زیادی داشت.

اما پیش از آن به دلیل وجود تحریم‌ها موانعی وجود داشت که مانع از ورود گردشگران بود از طرفی یک ایران هراسی بوجود آمده بود و بر این اساس ورود گردشگران به کشور به حداقل رسیده بود با روی کار آمدن دولت یازدهم و فضای مثبتی که بوجود آمد شاهد افزایش ورود گردشگران به کشور بودیم. افزایش 56درصدی ورود گردشگران اروپایی به کشور و افزایش 10درصدی صدور روادید در سال 95 نسبت به سال 94 نشان از نگاه دولت به این صنعت‌ دارد.
مسوولین دولتی ایران هم بارها در صحبت‌های مختلف به اهمیت صنعت گردشگری اشاره کرده اند. اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری درباره این صنعت می‌گوید: «میراث‌فرهنگی و گردشگری یکی از عوامل مهم توسعه ایران است. اگر دنبال آمایش سرزمینی هستیم و اگر به تحقق اقتصاد مقاومتی فکر می‌کنیم، باید به گردشگری توجه کنیم. درآمد گردشگری از نفت نیز می‌تواند بیشتر باشد.» او معتقد است که «ظرفیت‌های موجود در صنعت گردشگری باید به عنوان سرمایه مشترک کشورهای جهان مورد توجه قرار گیرد».

«صنعت گردشگری با توجه به ابعاد مختلف و فراوانی که دارد، می‌تواند یکی از ‏راه‌های اشتغال‌زایی سریع برای جوانان باشد.‏» این جمله حسن روحانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری در سال 95 است.

«گردشگری حلال در ایران می‌تواند به یک برند در سطح جهانی تبدیل شود.» این را هم حسن روحانی در جلسه مناطق آزاد تجاری و صنعتی در ‏رشت در سال 96 گفته است.

در دولت یازدهم رشد گردشگری ایران بسیار زیاد بود تا جایی که رسانه‌های خارجی هم از استقبال گردشگران به ایران گزارش‌های مختلفی نوشتند.
روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی درباره رونق گردشگری در ایران نوشت: «کتاب‌های راهنمای گردشگری برای سفر به ایران پررونق شده است چراکه روحانی خواستار باز شدن درهای ایران به روی خارجی‌ها و گردشگران است. با توجه به افزایش تعداد بازدیدکنندگان در ایران و افزایش ساخت هتل‌های بهتر از قبل، ایران دوباره جایگاه خود را در جامعه بین‌المللی پیدا خواهد کرد». در ادامه گزارش گاردین آمده است: «گردشگری هم پول و هم وجهه بین‌المللی مثبت برای ایران به ارمغان می‌آورد. این نظر یک دانشجوی رشته الهیات است که مشتاقانه به افزایش سفر گردشگران خارجی به ایران نگاه می‌کند. او معتقد است که ذهنیت گردشگران پس از ورود به ایران از ذهنیتی که پیش از آن از ایران داشته‌اند متفاوت خواهد بود. حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران شهرت خود را مدیون باز کردن درهای ایران به سوی جهان پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است. او خواستار جذب سرمایه‌گذاری خارجی است. روحانی با حمایت گسترده رای‌دهندگان در انتخابات بار دیگر پیروز شد. ایرانیان شاهد سیل گردشگران خارجی هستند که به ایران سفر می‌کنند.» 

مسعود محمدیان یک راننده کامیون سابق که با پس‌انداز خود یک کافه کوچک کمی‌دورتر از میدان اصلی شهر اصفهان باز کرده است می‌گوید: «اصفهان با سفر گردشگران زنده است و زندگی می‌کند و من بسیار خوشحالم که روحانی دوباره رئیس‌جمهوری اسلامی‌شد».

گاردین با اشاره به اینکه علاوه بر میراث‌فرهنگی و تاریخی غنی از جمله بنای باستانی تخت جمشید در شیراز و دیگر بناها در اصفهان، کاشان، تبریز و... دوستداران غذا نیز می‌توانند به ایران سفر کنند تأکید کرد «علاوه بر غذا، صنایع‌دستی و فرش ایران نیز از دیگر جاذبه‌های این کشور هستند. همچنین سواحل زیبا در کنار صحراها و بیابان‌ها و کوه‌های پوشیده از برف ایران، تمام این زیبایی‌ها را در کنار هم دارند».

*منبع: روزنامه مردم سالاری؛ 1396،6،19 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: