کد خبر: ۱۱۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - 30 August 2017
مجموع ظرفیت آب تنظیمی سدها در دولت یازدهم از طریق ساخت، بهره برداری و آبگیری از سدها در مناطق مرزی و غیرمرزی به 36 هزار و 212 میلیون مترمکعب در سال 1395 رسید که نسبت به سال 1391 چهار هزار و 816 میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد.
مجموع ظرفیت آب تنظیمی سدها در دولت یازدهم از طریق ساخت، بهره برداری و آبگیری از سدها در مناطق مرزی و غیرمرزی به 36 هزار و 212 میلیون مترمکعب در سال 1395 رسید که نسبت به سال 1391 چهار هزار و 816 میلیون مترمکعب افزایش نشان می دهد.

به گزارش روز چهارشنبه  ایرنا، با ساخت، بهره برداری و آبگیری از سدها در مناطق مرزی و غیر مرزی، مجموع ظرفیت آب تنظیمی سدهای ایجاد شده به‌منظور مهار آب‌های مرزی از سه هزار و 874 میلیون متر مکعب در پایان سال 1391 به پنج هزار و 857 میلیون متر مکعب در پایان سال 1395 افزایش یافت.

همچنین، مجموع ظرفیت آب تنظیمی سدهای غیر مرزی از 28 هزار و 519 میلیون متر مکعب در پایان سال 1391 به 30 هزار و 355 میلیون متر مکعب در پایان سال 1395 رسید.
از ابتدای دولت یازدهم تا پانزدهم مردادماه امسال، 25 سد با حجم آب قابل تنظیم سالیانه سه هزار و 392 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید و 9 سد با حجم آب قابل تنظیم سالانه یک هزار و 53 میلیون متر مکعب آبگیری شد.
«سدسازی» که روزگاری نمود سازندگی و جزو خواسته های اولویت دار نمایندگان مجلس از دولت به شمار می رفت، در سال های اخیر مورد مناقشه فعالان زیست محیطی و حتی نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

به عنوان نمونه «نادر قاضی پور» در جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی نیرو در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با حبیب الله بیطرف گفت: شما با زدن سد به جای اینکه ایران را گلستان کنید، گورستان درست کرده اید؛ شما به جای تکنولوژی قنات، اکثر قنات های ایران را خشک کرده اید.

در این ارتباط، وزیر نیرو در دولت یازدهم اعلام کرد: مخالفان سدسازی دیدگاهی صحیح نسبت به مسایل واقعی جامعه ندارند؛ آنها دیدگاهی رمانتیک دارند، در حالی که ما در کشور با مسایلی واقعی روبرو هستیم. از کسانی که فکر می کنند سدسازی با توسعه کشور هماهنگ نیست یک سوال ساده بپرسید؛ اگر پنج سد لار، لتیان، ماملو، کرج و طالقان نبودند، آب شرب شهر تهران، شهرهای اطراف تهران و همچنین آب شرب کرج را چگونه تامین می کردیم؟

«حمید چیت چیان» با طرح این سوال که «اگر سدهای خوزستان نبود چطور ممکن بود بتوانیم کشاورزی را در این سطح در خوزستان توسعه دهیم؟» گفت: چرخ صنعت برای گردش به آب نیاز دارد؛ تولید غذای مردم به آب نیاز دارد؛ آب شرب یک نیاز حیاتی برای ادامه حیات انسان است. در فروردین ماه امسال ما شاهد سیل هایی مهیب در استان های بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس بودیم؛ آن افراد که می گویند احداث سد ضرورت ندارد، بدانند که اگر بعضی از این سدها نبود، در جریان سیل های فروردین و اردیبهشت ماه امسال تعداد زیادی از شهرهای جنوب کشور از بین رفته بودند و مردم زیادی جانشان را از دست می دادند.

بر پایه اسناد بالادستی، ساخت سدها باید با مطالعاتی همه جانبه همراه باشد تا نتایجی همچون خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها و همینطور ایجاد منابع ریزگرد در پایین دست را به دنبال نداشته باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: