شکایتهای کاربران در چهار بخش تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده، سرعت کمتر از قرارداد، تعرفه و گرانفروشی در سامانه ۱۹۵ ثبت شده که از میان آنها موضوع تحویل حجم ترافیک کمتر از میزان فروخته شده درصورت اثبات مصداق کمفروشی است که درصد کمی از شکایتهای ثبت شده در سامانه ۱۹۵ در پنج ماهه اول سال ۹۶ در حوزه خدمات اینترنت به آن اختصاص دارد.
به گزارش ایسنا، حسین فلاح جوشقانی سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات اعلام کرد: با بیان اینکه ثبت شکایت به معنای انجام تخلف نیست، گفت: در بیشتر موارد پس از بررسی شکایت و رسیدگی به آن مشخص شده تخلفی انجام نشده است. این موضوع یک بار دیگر نیز در سال گذشته به طور ویژه به شکل میدانی بررسی شده که موردی مبنی بر تخلف کمفروشی در هیچکدام از اپراتورها مشاهده نشده است.
وی افزود: موضوع مربوط به سرعت کمتر از قرارداد، بیشترین سهم را در میان شکایتهای ثبت شده دارد اما این موارد به محدودیتهای فنی شبکه و موضوعاتی مانند ضریب به اشتراکگذاری خط و استفاده اشتراکی چند کاربر از یک خط اشتراک مربوط است که ارائهکنندگان خدمات براساس مقررات برای مشترکین اعمال میکنند.
فلاح با تاکید بر اینکه صیانت از حقوق مشترکان و شفافسازی در این خصوص از اولویتهای اصلی رگولاتوری است و حتی یک مورد شکایت در این حوزه حائز اهمیت است و باید رسیدگی شود، تصریح کرد: رگولاتوری در پی تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیته ویژه حمایت از حقوق کاربران حوزه ICT، به طور دقیق موضوعات مربوط به نحوه ارائه خدمات اینترنت و چارچوب آن را نه فقط در تهران بلکه در استانها نیز بررسی میکند اما اپراتورها نیز وظیفه دارند در مورد سوء استفادههای احتمالی از سرویسها مانند استفاده بدافزارها از حجم ترافیک کاربران، به مشترکان آموزش و اطلاعرسانی کافی را انجام دهند.
وضعیت شکایتهای درج شده از اپراتورهای ارائهدهنده اینترنت در چهار مورد ذکر شده در پنج ماهه اول سال ۹۶، در جدول وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی آمده است.