کد خبر: ۱۱۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - 28 August 2017
اگرچه خودروسازان و واردکنندگان خودرو طبق قانون مکلفند در صورتی‌که تعمیر خودروی تحت گارانتی آنها بیشتر از زمان استاندارد به طول انجامد نسبت به ارائه خودروی مشابه جایگزین به مشتری اقدام کنند، اما هیچ کدام از این شرکتها به این قانون عمل نمی‌کنند.

اگرچه خودروسازان و واردکنندگان خودرو طبق قانون مکلفند در صورتی‌که تعمیر خودروی تحت گارانتی آنها بیشتر از زمان استاندارد به طول انجامد نسبت به ارائه خودروی مشابه جایگزین به مشتری اقدام کنند، اما هیچ کدام از این شرکتها به این قانون عمل نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات دولت بوده و ابتدای سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رییس‌جمهوری برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت و تمام شرکتهای خودروساز و واردکننده خودرو ابلاغ شده است.

در بخشی از این قانون تصریح شده که خودروسازان و واردکنندگان خودرو موظفند در صورتی‌که خودروی عرضه شده از سوی آنها در دوره گارانتی (تضمین) معیوب شده و رفع عیب آن بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات مربوطه به طول انجامد تا زمان تعمیر و رفع عیب، خودروی مشابه جایگزین در اختیار مشتری قرار دهند.

در این زمینه در ماده ۱۷ این قانون تاکید شده است:" عرضه‌کننده خودرو موظف است چنانچه رفع عیب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو اقدام کند".

این صراحت قانونی در حالی است که خودروسازان و واردکنندگان خودرو نه تنها الزام قانونی ارائه خودروی جایگزین را رعایت نمی‌کنند بلکه از اجرای جایگزین این قانون که همان پرداخت خسارت خواب (توقف) خودرو در تعمیرگاه است نیز خودداری می‌کنند.

تخلف خودروسازان و واردکنندگان خودرو از این الزام قانونی در حالی است که ارائه خودروی جایگزین در زمان خرابی و رفع عیب خودروی تحت گارانتی، یکی از خدمات بدیهی و اولیه‌ای است که خودروساازن بین‌المللی به مشتریان خود ارائه می‌دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: