کد خبر: ۱۱۰۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۶ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 22 August 2017
رئیس اسبق بانک مرکزی با انتقاد از اینکه برخی سرمایه‌های خارجی را که به عنوان پولشویی وارد اقتصاد کشور می‌شود تحت عنوان سرمایه‌گذاری خارجی بدون اشکال می‌دانند، گفت: این تفکر اشتباهی است، چراکه اثرات تخریبی برای اقتصاد کشور دارد.

رئیس اسبق بانک مرکزی با انتقاد از اینکه برخی سرمایه‌های خارجی را که به عنوان پولشویی وارد اقتصاد کشور می‌شود تحت عنوان سرمایه‌گذاری خارجی بدون اشکال می‌دانند، گفت: این تفکر اشتباهی است، چراکه اثرات تخریبی برای اقتصاد کشور دارد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران پویا، طهماسب مظاهری درباره معنی اصطلاح پولشویی گفت:‌وقتی یک فردی، سازمان یا شرکتی به صورت فعالیت غیر قانونی درآمدی را کسب ‌کند و شخص برای اینکه  منشأ و مسیری که فرد کسب درآمد کرده است شناسایی نشود چرا که  دولت آن  درامد را محترم نمی‌شمارند  و در این هنگام فردی که از طریق غیر قانونی همچون قاچاق، مواد مخدر، فرار مالیاتی و ... به درآمدی دست پیدا می‌کند ترجیح می‌دهد که آن فعالیت غیر قانونی خود را در قالب یک فرایند یک فعالیت قانونی بخشی از پول خود را دریافت کند؛ به این فعالیتی که فرد پول نا سالم را خود را می‌خواهد در یک فرایندی تبدیل به پول سالم کند پولشویی گفته می‌شود.

وی راهکار مقابله دولتها با بحث پولشویی را این دانست که دولتها از ابتدا با ایجاد نظارت دقیق و استاندارد سازی امکان فعالیت غیر قانونی را برای متخلفان محدود کنند و هزینه انجام فعالیتهای غیر قانونی را در کشور بالا ببرد تا افراد جامعه ریسک صرف هوش و استعدادشان را برای انجام فعالیتهای غیر قانونی نپذیرند.

مظاهری با بیان اینکه وقتی درآمدهای غیر قانونی کاهش پیدا کند به طور طبیعی آمار پولشویی نیز پایین خواهد آمد گفت: آمار جهانی نیز این نکته را تصدیق می کند که کشورهایی از استانداردهای صحیح و منضبط در فعالیتهای خود استفاده می‌کنند و دولت بر فعالیت آنها نظارت دارد و کشورهای پاک و تمیزی هستند به تبع نظارت دولت و کار فرهنگی که صورت گرفته است کمتر به سراغ فعالیت غیر قانونی می‌روند که احتیاج به پولشویی داشته باشند.

وی در مورد وضعیت کشورمان در مورد مبارزه پولشویی گفت: یکی از مشکلات کشور در این زمینه را منظقه‌ای دانست که ایران در آن قرار دارد چرا که اطراف ایران کشورهایی است که فعالیت غیر قانونی همچون مواد مخدر، فرار مالیاتی و خرید اسلحه و مواردی از این دست زیاد است که بخشی از این پول را صاحبانش به ایران می‌آورند که زمینه فعایت اقتصادی بیشتری و به تبع آن پولشویی وجود دارد.

رئیس سابق بانک مرکزی با بیان اینکه قانون مبارزه با پولشویی که در کشور وجود دارد  یکی از قانونهای خوب، دقیق و منظم است گفت:‌این قانون به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اجازه می‌دهد بدون اینکه اختلالی در فعالیت اقتصادی ایجاد کنند بر آن نظارت کنند و نگذارند پول غیر قانونی وارد اقتصاد کشور شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی سرمایه خارجی که به عنوان پولشویی وارد اقتصاد کشور می‌شود تحت عنوان سرمایه‌گذاری خارجی بدون اشکال می‌دانند گفت: این تفکر اشتباهی است چرا اثرات تخریبی برای اقتصاد کشور دارد.

وی در مورد اثرات تخریبی آن گفت: وقتی شخصی برای پولشویی صد تومان سرمایه‌گذاری کند با بازگشت 70 تومان راضی است اما شخصی که حلال وار صد تومان سرمایه‌گذاری کرده است حداقل سودی را می‌خواهد بنابراین در رقابت این دو گروه گروه دوم حذف می‌شود و طرف اول نیز به فکر سرمایه‌گذاری نیست و به محض روی دادن پولشویی برای پول خود فکر دیگری خواهد کرد و اینگونه اقتصاد کشور صدمه خواهد دید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: