کد خبر: ۱۰۹۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - 07 August 2017
رئیس سازمان شیلات از فراهم شدن زیرساخت های لازم برای تولید پرورش ماهی در قفس خبر می دهد در حالیکه مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش معتقد است که به سبب نبود تأمین اعتبارات، این امر امکان پذیر نیست.
رئیس سازمان شیلات از فراهم شدن زیرساخت های لازم برای تولید پرورش ماهی در قفس خبر می دهد در حالیکه مدیرعامل اتحادیه تکثیر و پرورش معتقد است که به سبب نبود تأمین اعتبارات، این امر امکان پذیر نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به محدودیت فراوان در بهره برداری از منابع آبی، توسعه پرورش ماهی در قفس و جایگزینی آن با فعالیت های صیادی در ده گذشته به سرعت در جهان رشد و توسعه یافته است.

وجود سه هزار و 300 کیلومتر نواحی ساحلی در شمال و جنوب کشورمان فرصت مناسبی برای پرورش ماهی در قفس فراهم کرده تا با استفاده حداکثری از امکانات خدادادی بهره مند شویم.

حال برای اطلاع از آخرین وضعیت تولید پرورش ماهی در قفس و موانع پیش رو به سراغ مسئولان مربوطه می رویم:

 حسن صالحی رئیس سازمان شیلات در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به آخرین وضعیت پرورش ماهی در قفس اظهار داشت: علی رغم فراهم شدن زیرساخت های لازم برای تولید 20 هزارتن پروش ماهی در قفس تنها حدود 14 هزارتن تولید صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت های لازم برای تولید 50 هزارتن ماهی در قفس برای سال جاری فراهم شده، افزود: براین اساس 350 قفس در دریا مستقر شد و بخشی در حال آماده سازی برای استقرار است، از این رو باید منتظر ماند و دید که تولید به کدام سمت و سو می رود.

صالحی درباره وضعیت صادرات تولیدات پرورش ماهی در قفس بیان کرد: حدود 50 درصد از تولید حاصل از پرورش ماهی در قفس به آسیای جنوب شرقی و اوراسیا صادر شد و مابقی در فروشگاه های زنجیره ای تهران و شهرستان ها عرضه شده است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که امکان فراهم نمودن زیرساخت های پرورش ماهی در داخل امکان پذیر است، عنوان کرد: در حال حاضر بخشی از شرکت ها اقدام به تولید ابزار و زیرساخت های لازم نظیر لوله های قفس و غیره پرداختند و همواره قرار است که بخش خصوصی با شیلات برای انتقال تکنولوژی و دانش به مذاکرات بپردازند.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: طی یک پروسه چهارساله پیش بینی می شود که 90 درصد تجهیزات در داخل تولید شود.

افزایش تولید پرورش ماهی در قفس منوط به تأمین اعتبارات

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر ،پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: اگرچه تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده که میزان تولید به 420 هزارتن برسد، اما به سبب نبود زیرساخت های لازم و جوابگو نبودن شرکت های تولیدکننده قفس، به این رقم نخواهیم رسید.

وی درباه اینکه پرورش ماهی در قفس تنها طرح اقتصاد مقاومتی شیلات است، افزود: با توجه به آنکه استقاده حداکثری از سواحل امری ضروری است اما تا فراهم نشدن زیرساخت های لازم، امکان پذیر نیست.

قاسمی ادامه داد: برای تحقق تولید برنامه ششم توسعه باید در جهت رفع مسائل تولیدکنندگان، افزایش بهره وری و برنامه ریزی مناسب جهت افزایش تولید پرورش ماهی در قفس اقدام نماییم.

به گفته این مقام مسئول افزایش تولید پرورش ماهی در قفس منوط به فراهم شدن زیرساخت ها و تأمین اعتبارات مورد نیاز است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: