کد خبر: ۱۰۹۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - 31 July 2017
تصور اشتباهی است که دولت باید همانند دهه 50 روی به اشتغال‌زایی دولتی بیاورد چراکه سطح فروش نفت و سرانه خرید مردم قابل قیاس با 40 سال گذشته نیست و دولت نمی‌تواند بودجه عمرانی را صرف ایجاد اشتغالزایی پایدار کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: تصور اشتباهی است که دولت باید همانند دهه 50 روی به اشتغال‌زایی دولتی بیاورد چراکه سطح فروش نفت و سرانه خرید مردم قابل قیاس با 40 سال گذشته نیست و دولت نمی‌تواند بودجه عمرانی را صرف ایجاد اشتغالزایی پایدار کند.

به گزارش خ آنا، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران در مراسم جشن ملی تولید شکر که در محل این اتاق برگزار شد، با ابراز خوشحالی از کسب این موفقیت عنوان کرد: این جشن حاکی از یک حرکت دسته‌جمعی و به بار رسیدن اهداف بین بخش خصوصی و دولتی است که نشان دادند می‌توان این دو بخش در کنار هم کار کنند و به یک موفقیت بزرگ نیز دست یابند.
وی ادامه داد: در برنامه‌های 5 ساله نیز باید با همکاری بخش‌خصوصی به سمت پیشبرد اهداف اقتصادی کشور حرکت کرد و بهره‌وری را از طریق بخش‌های مولد اقتصادی پیش برد. همچنین نباید دولت را همیشه در رأس پیکان اقتصاد قرار داد.
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در برنامه‌های 5ساله باید یک سوم رشد اقتصادی از طریق بهره‌وری حاصل شود، تصریح کرد: هیچ‌گاه این هدف محقق نشده، اما آمارهایی که امروز درباره میزان تولید شکر عنوان شد، حاکی از این است که می‌توان با وجود منابع داخلی و با تکیه بر توان متخصصان ایرانی، بهره‌وری را به اقتصاد اضافه کرد.
نهاوندیان افزود: افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی تنها به شکر خلاصه نشد و شاهد این قضیه بودیم که در چند ماه گذشته در تولید گندم نیز به رشد و بهره‌وری کاملی رسیدیم.
نهاوندیان تاکید کرد: باید از پول و درآمدهای نفتی که امروز اقتصاد کشور را می‌چرخاند، دوری کرد؛ زیرا معجزه بهره‌وری تاکنون به ما نشان داده که دوری از سیاست‌های نفتی امکان‌پذیر است و باید در بحث کلان اقتصادی بر اساس تعاملات با بخش‌خصوصی حرکت کرد؛ تاکنون تصورات معمول بر این پایه بنا بوده که بخش‌خصوصی تنها به دنبال کارهای خود است، اما با تاسیس مرکز مطالعات آب و کشاورزی این‌بار یک ماموریت ملی به دوش اتاق بازرگانی نهاده شد و اتاق نیز با تمام کمبودهای همکاری که وجود داشت، ایستادگی کاملی را در برابر مشکلات از خود نشان داد و به یک توفیق بزرگ نیز دست یافت.
وی ادامه داد: در سال‌های غربتی که در وزارت جهاد کشاورزی حاکم بود و هیچ‌ فردی حمایت مناسبی از کشاورزی و آب انجام نمی‌داد، بحران بی‌آبی به عنوان یک زنگ خطر در کشور توسط همین مرکز مطالعات آب به صدا درآمد و جلوی فاجعه بزرگی را گرفت. این مرکز از طریق بخش‌خصوصی و گزارش‌های آن توانست از این فاجعه ملی جلوگیری کند.
نهاوندیان با اشاره به اینکه چاره‌ای به غیر از راه‌اندازی نهضت ارتقای بهره‌وری نداریم، تاکید کرد: باید این نهضت در تمامی بخش‌های اقتصادی آغاز و بهینه‌سازی را در تمامی منابع مخصوصا منابع انسانی انجام دهیم،‌ زیرا سرمایه انسانی در فضای کسب‌وکار به عنوان مهم‌ترین شاخصه بهره‌وری نام برده می‌شود.
نهاوندیان با انتقاد از اینکه دیگر نباید اشتغالزایی را بر دوش دولت دانست، گفت: اگر همانند سال‌های گذشته تصورات حاکم بر جامعه و اقتصاد این‌گونه باشد که دولت می‌تواند برای جوانان و تحصیلکردگان شغل دولتی ایجاد کند، این ذهنیتی اشتباه است زیرا از کجا و چگونه دولت درآمدزایی داشته باشد که برای حقوق این افراد اختصاص دهد. منابع درآمد دولت از نفت است و حالا مجموع میزان آن درآمدها را در سال‌های 56 و 95 مقایسه کنید و ببینید که قیمت خرید نفت و سرانه خرید امروز کشور آیا قابل قیاس در این بازه زمانی 40 ساله بوده یا خیر. این یک توقع نابجایی است که فکر کنید دولت باید بودجه عمرانی را به بخش اشتغال دولتی اختصاص دهد تا برای عده محدودی شغل ایجاد کند، دولت باید این بودجه را صرف پروژه‌های عمرانی کند که توسط بخش‌های غیردولتی انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: از این پس اشتغالزایی باید توسط کارآفرینان انجام شود و توقع‌های نابجایی که باعث شده تا کارآفرینی دیگر نتواند اشتغالزایی کند، باید از ذهن مسئولان پاک شود، زیرا مهم‌ترین عامل ناکامی ما در اقتصاد و اشتغالزایی پایدار، همین افکار اشتباهی اقتصاد دولت‌محور است.
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری اظهار کرد: تولید و اشتغال باید بازار داشته باشد وگرنه خسارت زیان باری دامن‌گیر بنگاه‌های تولیدی می‌شود، بنابراین بنگاه‌های خصوصی، تعاونی و کشاورزی باید تولیدات را براساس نیاز بازار مصرفی تنظیم و تولید کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: