کد خبر: ۱۰۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - 26 July 2017
مدیرکل محصولات علوفه‌ای و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت پیاز دلائل مختلفی دارد که کاهش سطح زیرکشت باعث افزایش قیمت از مزرعه تا مصرف‌کننده است، پیش‌بینی می‌شود این قیمت تا یکی ۲ هفته آینده به حالت تعادل برسد.
مدیرکل محصولات علوفه‌ای و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی گفت: افزایش قیمت پیاز دلائل مختلفی دارد که کاهش سطح زیرکشت باعث افزایش قیمت از مزرعه تا مصرف‌کننده است، پیش‌بینی می‌شود این قیمت تا یکی ۲ هفته آینده به حالت تعادل برسد.

حسین اصغری در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این که چه تدبیری برای کاهش قیمت پیاز در بازار شده، اظهار داشت: ما هر ساله طرح استمرار کشت و میزان کشت هر محصول را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم، تا چه محصولی به چه میزانی کشت شود، اما خیلی وقت‌ها این مسئله رعایت نمی‌شود و ما هم ابزاری برای مهار یا کنترل این مسئله در دست نداریم. نمونه آن؛ بحث پیاز است که برمی‌گردد به قیمت پیاز در دو سال اخیر.

وی افزود: در دو سال گذشته قیمت این محصول بسیار پایین بوده و در نتیجه کشاورزان، دیگر علاقه‌ای به کشت آن نداشته‌اند و در نتیجه بازار به هم ریخته است و ما برای اجرایی کردن الگوی کشت، نیاز به یک سری الزامات تشویقی و تنبیهی داریم. 

اصغری همچنین به این نکته اشاره کرد که ما هر روز محصولات مهمی مانند پیاز را در سه سطح مزرعه، میدان اصلی تره‌بار و خرده‌فروشی پایش و رصد می‌کنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. 

وی در مورد روند تولید محصولی مانند پیاز در کشور گفت: با توجه به تنوع اقلیم آب و هوا، اواخر هر سال تولید پیاز از مناطقی مانند جنوب کرمان، جیرفت و به تدریج فارس وارد بازار می‌شود که دقیقاً در نیمه اردیبهشت قیمت پیاز سر زمین در جنوب کرمان کیلویی 1450 تومان بود که این عدد در میدان بارفروشان 2 هزار تومان و در خرده‌فروشی 3450 تومان قیمت خورد. 

وی با اشاره به اینکه قیمت از تولید تا مصرف به شدت تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: همین زنجیره دقیقاً حلقه مفقوده ماست، مضاف بر آنکه میزان ضایعات از مزرعه تا مصرف بسیار بالاست. 

به گفته مدیرکل محصولات علوفه‌ای و صیفی‌جات وزارت جهاد کشاورزی، قیمت پیاز در روز گذشته سر مزرعه میانگین 2600 تومان در هر کیلو بوده که در میادین تره‌بار بین 2600 تا 3100 تومان رسیده و در سطح خرده‌فروشی 3450 تومان بوده است. 

وی به این نکته هم اشاره کرد که هنگام افزایش قیمت محصولات پرمصرفی مانند پیاز، واسطه‌ها و دلالان سود خود را هم کاهش می‌دهند، تا بتوانند محصول را راحت‌تر عرضه کنند، وگرنه در مواقع دیگر قیمت هزینه واسطه‌گری بالاتر است. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: