کد خبر: ۱۰۷۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۱۸ تير ۱۳۹۶ - 09 July 2017
حسن روحانی در انتخاب کابینه دوازدهم هم کار سختی پیش ‌رو دارد و هم اینکه فرصتی است تا دست به چینشی استراتژیک بزند.
 روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت: حسن روحانی در انتخاب کابینه دوازدهم هم کار سختی پیش ‌رو دارد و هم اینکه فرصتی است تا دست به چینشی استراتژیک بزند.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: کار سخت روحانی از جایی است که در انتخابات اخیر با رای 24 میلیونی اقبال گسترده‌ای از شهروندان را به خود جلب کرد و بدون تردید در انتخاب کابینه باید مطالبات این اقشار را در امر انتخاب وزراء دخالت دهد. از سوی دیگر، در انتخاب کابینه بحث حول محور طیف‌ها، آراء و جریان‌های متکثر سیاسی است که به نوعی آنها را در برابر مطالباتشان اقناع کند. یکی از این کانون‌ها پارلمان است که تکثر سیاسی در آن نمایان است؛ البته در میان این طیف‌ها بازوی حمایتی دولت بیش از پیش عیان است. اکنون شرایط برای تعامل و لابی‌های موازی با دولت برای انتخاب وزراء فراهم است. بررسی این لایه‌ها بیشتر می‌تواند فضای حاکم بر مجلس و نقش لابی‌های درون پارلمانی را در انتخاب وزیران روحانی تبیین کند.

** اصل و فرع انتخاب کابینه
اکنون زمان زیادی به انتخاب نهایی و معرفی وزیران باقی نمانده است. حالا حسن روحانی به عنوان تصمیم‌گیر نهایی درباره کابینه دوازدهم گرچه اظهارنظر خاصی درباره چگونگی چینش کابینه جدیدش نکرده، اما به خوبی می‌داند در این فاصله زمان باقی مانده باید روز به روز فشار بیشتری را درباره به کارگیری افراد کابینه متحمل شود. 

او که در کابینه اولش نیز مشی اعتدالی در چینش وزرا برگزید در حال حاضر نیز در ادامه همین مشی، به دنبال چهره‎های معتدل است. روحانی پیش از این هم نشان داده است که فارغ از فشارهای جانبی، شخصا برای این منظور تصمیم می‌گیرد و با فشارهای بیرونی عقب‌نشینی نمی‌کند.

** تشکیل کمیته تعامل برای رایزنی با مسوولان دولتی
بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید مجلس از برگزاری جلسه مجمع عمومی این فراکسیون به‌ منظور دریافت نظرات اعضاء درمورد نحوه تعامل با دولت و چگونگی تشکیل کابینه دوازدهم خبر داده است. از سوی دیگر رئیس مجلس هم در مورد تعامل بین مجلس و دولت برای انتخاب کابینه تلویحاً اشاره‌ای به آن داشته است. 

** روحانی در انتخاب کابینه با فراکسیون امید مشاوره کند
احمد مازنی، عضو فراکسیون امید مجلس شورای در مورد رایزنی‌ها دولت با فراکسیون متبوعش برای تشکیل کابینه دوازدهم به گفت: فعلا کار دو سویه‌ای بین فراکسیون و دولت در مورد کابینه شکل نگرفته است، شاید هنوز زمان آن فرا نرسیده است. کار در فراکسیون امید به صورت شفاف در حال انجام است و اولین قدم نیز این بوده است که پرسشنامه‌ای تهیه شده است و اعضاء فراکسیون نیز در مورد وزراء موجود اظهار نظر می‌کنند. 

** لابی‌های درون پارلمانی و انتخاب کابینه
محمدرضا عارف این بار آزمون دشوارتری دارد؛ از یک سو اصلاح‌طلبان خارج از پارلمان هستند که انتظار دارند فراکسیون امید مجلس همراه با تصمیمات برون پارلمانی با کابینه روحانی هماهنگی‌های لازم را اتخاذ کند. خاصه آنکه اصلاح‌طلبان این بار انتظار بیشتری از روحانی دارند و سهم‌خواهی بیشتری هم کرده‌اند. اصلاح‌طلبان انتظار دارند موضع‌گیری کلان این جریان درباره هر وزیر پیشنهادی در صحن مجلس هم انعکاس پیدا کند. آنجایی که پیوند خوردن رای فراکسیون امید و مستقلین می‌تواند خواست اصلاح‌طلبان را به کرسی بنشاند. پیوندی که بدون شک نیازمند لابی‌های پشت پرده خاصه در سطح کلان آن و از سوی عارف است. دولتی‌ها نیز یک چشم امیدشان به عارف مجلس است، در جریان رای اعتماد به کابینه بدون شک نیاز آنها به عارف بیش از گذشته خواهد شد.

*منبع: روزنامه ابتکار، 1396.4.18
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: