کد خبر: ۱۰۶۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ - 04 July 2017
ه چند علت اساسی انجام تغییرات در کابینه را ضروری می‌دانم؛ اولین دلیل تغییر شرایط امروز نسبت به شرایط حاکم بر سال 92 است.
 روزنامه وقایع اتفاقیه درباره ضرورت ‌های ترمیم کابینه به گفت وگو با پروانه مافی نماینده دهمین مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید پرداخت و نوشت: به چند علت اساسی انجام تغییرات در کابینه را ضروری می‌دانم؛ اولین دلیل تغییر شرایط امروز نسبت به شرایط حاکم بر سال 92 است.

در گزیده ای از این گفت وگو می خوانیم: 

** به نظر شما چقدر ضرورت دارد که کابینه دولت ترمیم شود؟ 
امروز مجلسی مسئولیت رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی را به عهده دارد که به خوبی به اهمیت احترام به رأی و نظر مردم واقف است و می‌داند که در شرایط کنونی، مهم‌ترین مسئله‌ای که برای پیشرفت کشور باید مدنظر قرار گیرد، همگرایی و همدلی است. درحالی‌که در سال 92 مجلسی از جریان مخالف دولت این مسئولیت را به عهده داشت و رئیس ‌جمهوری منتخب نیز مجبور بود به اقتضای رویکرد حاکم بر آن مجلس گزینه ‌های خود را برای وزارتخانه ‌های 18‌گانه معرفی کند. 

دوم اینکه رئیس‌ جمهوری برای تحقق وعده‌هایی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی ارائه کرده است و به‌منظور پاسخگویی متناسب در قبال مطالبات جامعه نیاز به آن دارد از نیروهایی استفاده کند که عمیقا به ارزش‌ها و تفکرات و شعارهای بیان ‌شده، اعتقاد داشته باشند. در واقع آقای روحانی کابینه‌ای می‌خواهد که در شرایط دشوار داخلی، منطقه‌ای و بین ‌المللی، یار دولت باشند، نه باری بر دوش آن. 

سومین ضرورت تغییر و ترمیم کابینه به بالابودن سن وزرا بازمی‌گردد. آقای روحانی در شرایطی دولت یازدهم را شکل داد که کشور در وضعیت خاص و بسیار حساسی قرار داشت و هر گونه ریسکی می ‌توانست کشور را با چالش‌ های وحشتناک و لاینحلی مواجه کند. 

** صحبت ‌هایی شده درباره سهم زنان و معرفی سه وزیر زن، به نظر شما استفاده از ظرفیت زنان در کابینه دوازدهم چقدر در بهبود عملکرد دولت مؤثر خواهد بود؟ 
واقعیت آن است که در جریان رقابت‌ های انتخاباتی، کاندیدایی که بیش از همه احساس مسئولیت خود را نسبت به جامعه زنان بیان می‌کرد، آقای روحانی بود. همین امر موجب شده بود تا در هر جایی که ایشان وارد می‌‌شد، حداقل نیمی از جمعیت حاضر را زنان در‌بر بگیرند. این اتفاق در نوع خود بی‌نظیر بود. حمایت زنان از آقای روحانی نه‌فقط به‌دلیل عملکرد ایشان در قبال زنان در دولت یازدهم بلکه به علت امید به بهبود وضع کنونی بود که در سخنان و برنامه‌های ایشان موج می‌زد. حالا و پس از انتخابات قطعا استفاده از این ظرفیت منحصربه‌فرد، فرصت فوق ‌العاده‌ای محسوب می‌شود. باید به‌ تدریج این فضا را تغییر دهیم که سخن‌گفتن از وزارت سه زن از میان 18 وزیر، غیر‌واقعی و عجیب تلقی شود. امروز در دنیایی قرار داریم که توانمندی ‌ها و استعداد زنان بر هیچ‌ کس پوشیده نیست.

** آیا با مجلس رایزنی ‌هایی در این خصوص صورت گرفته و زنانی برای تصدی پست وزارتخانه معرفی شده‌اند؟ 
طبیعتا پس از برگزیده‌شدن دولت منتخب، به‌تدریج بحث و بررسی پیرامون چینش کابینه آتی مورد توجه قرار می‌گیرد. اکنون نیز دولت درصدد اخذ نظرات گروه‌ها و دسته‌های مختلف و بررسی رزومه‌های افراد پیشنهاد‌شده است. در این خصوص نظر‌خواهی به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های زنان صورت گرفته و گزینه‌هایی نیز متناسب با تخصص و سوابقی که دارند برای وزارتخانه‌های مختلف مطرح هستند.

** به نظر شما اعمال تغییرات در چه حوزه ‌هایی می‌تواند به بهبود روند کار دولت منجر شود و فکر می‌کنید چند درصد کابینه تغییر خواهد کرد؟ 
با توجه به وجود مشکلات معیشتی ناشی از رکود که باوجود تلاش‌های قابل تقدیر دولت همچنان وجود دارد، تشکیل کابینه‌ای که در مباحث اقتصادی یکپارچه و هماهنگ عمل کند، ضرورتی اساسی است؛ بنابراین نیاز به تغییر و تحولاتی در حیطه وزارتخانه‌های مرتبط با حوزه اقتصاد می‌تواند منجر به بهبود عملکرد اقتصادی دولت شود. همچنین وزارتخانه‌هایی همچون علوم، نیرو و برخی دیگر از وزارتخانه ‌ها برای اینکه بتوانند همگام با خواست و اولویت ‌های کشور پیش روند، نیازمند دمیدن روح تازه‌ای هستند. 

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه، 1396.4.13
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: