معاون اول رئیس جمهور به همراه وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و جمعی از مقامات کشوری و استانی با حضور در استان گیلان از پروژه راه آهن رشت قزوین بازدید کردند.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در جریان بازدید از راهآهن قزوین- رشت گفت: ما علاقمند بودیم راه آهن رشت سریعتر به بهره برداری برسد اما محدودیتهای بودجه دولت گاهی طرحهای مهم كشور را با تاخیر مواجه میكند.
وی با بیان اینکه با پیشرفت ۸۰ درصدی ریلگذاری، عملیات ریلگذاری در ۱۲۳ كیلومتر از مسیر به پایان رسیده است گفت: این درحالی است كه این رقم تا قبل از سال ۱۳۹۲، ۱۲ درصد بوده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود : عملیات ریلگذاری مستقیم ۴۱ كیلومتر از مسیر ۱۶۴ كیلومتری این محور باقیمانده است كه با احتساب خطوط ایستگاهی تا كنون ۱۴۲ كیلومتر عملیات ریلگذاری انجام شده است.
وی به پیشرفت فیزیكی ۹۴ درصدی عملیات زیرسازی این پروژه اشاره کرد و گفت: این رقم تا شهریورماه سال ۱۳۹۲، ۵۲ درصد بوده است که تا خرداد ماه سالجاری به ۹۴ درصد رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: این پروژه دارای ٥٧ دستگاه تونل، پنج دستگاه گالری به طول ۲۵ كیلومتر و ۵۰ دستگاه پل بزرگ به طول ۹ كیلومتر است كه پل حاشیه سد منجیل به طول هزار و ۴۳۱ متر، بزرگترین پل راهآهن در كشور محسوب میشود و به تازگی عملیات ریلگذاری آن آغاز شده است.
اخوندی اضافه کرد: سرعت این خط آهن ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار های مسافری و ۱۲۰ كیلومتر بر ساعت برای قطارهای باری است و با اتمام این پروژه سالانه ۲.۸ میلیون نفرظرفیت مسافر و ۷ میلیون تن سالانه به ظرفیت حمل بار كشور افزوده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: این راه آهن باید به انزلی و آستارا و سپس به آذربایجان متصل شود و به این ترتیب گیلان می تواند از یك سو نقش منطقه ای و فراملی ایفا كند و از سوی دیگر استان های كشور را به یكدیگر متصل نماید.
پس از بازدید از راه آهن معاون اول رئیس جمهور و هیئت همراه از آزاد راه رشت قزوین بازدید بعمل آوردند که در جریان این بازدید وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن تکمیل آزاد راه رشت- قزوین خبر داد و گفت: در این سفر موانع موجود بر سر راه تکمیل این آزاد راه را بررسی خواهیم کرد تا این طرح به صورت کامل در اختیار مردم قرار گیرد.