کد خبر: ۱۰۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - 21 June 2017
عزم و اراده‌ای برای تدوین و تصویب سند کار شایسته در کشور نمی‌بینم در حالی که این موضوع باید مثل سایر مباحث اقتصادی که در رسانه‌ها و تلویزیون با آب وتاب به آن پرداخته می‌شود مورد توجه قرار بگیرد.

یک فعال کارگری می‌گوید: عزم و اراده‌ای برای تدوین و تصویب سند کار شایسته در کشور نمی‌بینم در حالی که این موضوع باید مثل سایر مباحث اقتصادی که در رسانه‌ها و تلویزیون با آب وتاب به آن پرداخته می‌شود مورد توجه قرار بگیرد.

رحمت‌اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت تدوین سند کار شایسته در کشور، اظهار کرد: تدوین سند کار شایسته نه تنها در برنامه پنجم بلکه در برنامه ششم توسعه نیز مورد تاکید قرار گرفته ولی به نظر می‌رسد که عزم و اراده‌ای برای انجام آن وجود ندارد.

وی گفت: دلیل اینکه سند کار شایسته برای کارگران اهمیت دارد به دلیل تاکیدی است که در آن بر کرامت و منزلت نیروی انسانی و توجه به وضع معاش و درآمد کارگر شده است.

پورموسی متذکر شد: این سند باید با نظر شرکای اجتماعی کارگر، کارفرما و دولت به شکل سه جانبه تدوین و تنظیم شود و سازمان جهانی کار هم در تلاش است تا این سند در همه کشورهای عضو تنظیم شود ولی متاسفانه در ایران هنوز عملیاتی نشده است، در حالی که سالهاست پیگیری می‌شود.

این فعال کارگری تنظیم سند کار شایسته را به نفع کارگر و کارفرما دانست و تصریح کرد: با تدوین سند کار شایسته همه شرکای اجتماعی از آن متنفع می‌شوند و در صورت عملیاتی شدن آن، موضوع مزد شایسته، بهره‌وری نیروی کار و افزایش قدرت معیشت نیز محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر سند کار شایسته تصویب شود و در بنگاه‌های اقتصادی به اجرا درآید، در ارزش افزوده بنگاه تاثیرگذار است چون موجب می‌شود نیروی کار بهره‌وری مناسبی از خود نشان دهد و کارفرما هم بهترین استفاده و رضایت خاطر را از او داشته باشد.

به گفته پورموسی درحال حاضر نیروی کار در بنگاه بیش از دو ساعت بهره‌وری ندارد در صورتی که بسیاری از کشورها از جمله ژاپن از هشت ساعت کار، شش ساعت بهره‌وری دارند.

این فعال کارگری در پایان بر لزوم فرهنگسازی برای اجرای کار شایسته در کشور تاکید کرد و گفت: موضوع کار شایسته باید مثل سایر مباحث اقتصادی که در صدا و سیما و رسانه‌ها با آب وتاب به آن پرداخته می‌شود مورد توجه قرار بگیرد ولی متاسفانه فرهنگسازی خوبی در این زمینه صورت نگرفته و کار شایسته نه تنها برای کارگر و کارفرما بلکه برای جامعه نیز جانیفتاده است در صورتی که معتقدم اگر کار شایسته به تصویب برسد حتی نیازی به اصلاح قانون کار نداریم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: