براساس دستورالعمل وزارت صنعت معدن و تجارت، بازرگانان از ۳۱ خرداد ۹۶ باید شناسه کالای وارداتی و تولیدی را در سامانههای مربوطه ثبت کنند.
به گزارش فارس، وزیر صنعت در دستورالعملی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا برای گروه کالاهایی داروی انسانی، مواد مخدر و مواد تحتکنترل، مکملهای دارویی و غذایی، ملزومات و تجهیزات پزشکی، فرآوردههای آرایشی و بهداشتی، مواد خوراکی و آشامیدنی، فرآوردههای زیستی انسانی و فرآوردههای طبیعی، سنتی و گیاهی که مصارف انسانی دارند، را به دستگاههای ذیربط ابلاغ کرد.
بر این اساس این دستورالعمل بر اساس ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تهیه شده که واردکنندگان و تولیدکنندگان نیز مشمول آن میشوند. طبق دستورالعمل یادشده سه هدف ارائه ساختار شناسه کالا، راهکار ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا و در نهایت تعریف فرایند اجرایی و تعیین اولویتها ملاک قرار گرفته است. کالاهای وارداتی و تولیدی طبق قانون مبارزه با قاچاق باید شناسه کالا و کد رهگیری داشته باشند.
در تبصره این آییننامه ذکر شده محصولات کشاورزی (خام و فرآورینشده، کنجاله، دانههای روغنی، روغن خام، جو دامی، ذرت دامی، انواع گندم، شکر خام، چای، برنج، انواع خوراک دام و طیور، کود شیمیایی، سموم و بذرها) در دستورالعمل تعیینتکلیف میشوند.
به گزارش فارس، برای هر شناسنامه کالا یک شناسه کالای یکتا تخصیص مییابد و کد IRC به کالاهای مشمول توسط سامانه صدور پروانه ثبت سازمان غذا و دارو اختصاص دارد. همچنین برای شناسه کالاها، تأیید الکترونیکی در سامانه جامع تجارت پیشبینی شده که به استعلام الکترونیکی شناسه کالا توسط گمرک منوط خواهد بود.
علاوهبر کدهای داخلی کالاهای مدنظر شناسه جهانی بنام GTIN تخصیص داده میشود که ساختار 8، 12، 13 و 14 رقمی دارد. همچنین برای شناسه کالا، سامانهای پیشبینی شده که فرایند درخواست صدور را دربرگرفته و امکان استعلام را برای سامانهها و افراد فراهم میکند. در حقیقت مدیریت شناسه کالا در طول زنجیره تجاری برعهده این سامانه است.
طبق ماده 3 دستورالعمل تکمیل شناسنامه کالا و دریافت شناسه باید بهازای هر قلم کالای تولیدشده داخلی توسط تولیدکننده و هر قلم کالای وارداتی توسط واردکننده برای اولین سری تولید یا واردات (بعد از الزام شناسه) بر اساس اولویتها و زمانبندی مقرر انجام گیرد. طبق زمانبندی از 31 خرداد 96 ثبت شناسنامه و اخذ شناسه کالا برای کالاهای وارداتی الزام دارد.
گمرک نیز نسبت به دریافت و ثبت گواهیها و شماره شناسه کالا از سامانه جامع تجارت در تاریخ 31 تیر 96 باید اقدام کند. تاریخ الزام ثبت شناسنامه و اخذ شناسه برای کالاهای تولید داخل نیز 31 خرداد 96 طبق فرایند درحالاجرای سازمان غذا و دارو خواهد بود.
بر اساس ماده 5 دستورالعمل، گمرک موظف است به هنگام اجرای فرایند ترخیص کالا از صحت شناسه کالا از طریق تبادل اطلاعات و دریافت گواهی شناسه مذکور اطمینان حاصل نماید. انجام این فرایند به منزله دریافت گواهی الکترونیکی شناسه کالا از سوی گمرک است.
به گزارش فارس طبق ماده 11 آییننامه وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است فرایند ثبت سفارش را بهگونهای تنظیم نماید که از تاریخ الزام ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا طبق جدول گفتهشده از ثبت سفارش این کالاها بدون شناسه کالا جلوگیری کند.
همچنین آییننامهای جداگانه برای ثبت شناسنامه اخذ و نصب شناسه کالا در بخش کشاورزی که مصارف حیوانی دارند، تهیه شده است.
بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن، تجارت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی باید نسبت به تأمین زیرساختهای موردنظر تضمین عملیاتی نمودن سامانه شناسه کالا و سادهسازی سامانه به صورت پویا و ارائه خدمات پشتیبانی از طریق مرکز پاسخگویی تلفنی به بازرگانان اقدام کند.
وظیفه اطلاعرسانی و آموزش نیز بر عهده مرکز روابط عمومی و معاونت اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت گذاشته شده است.