رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی از خودداری سازمان هواپیمایی کشوری برای ورود به موضوع مقابله با دفاتر بدون مجوز فروش بلیت هواپیما انتقاد کرد.
محمدحسن کرمانی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره فروش بلیت های غیر واقعی برای پروازهایی که وجود خارجی ندارند از سوی برخی آژانس های مسافرتی اظهار کرد: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که داریم این است که تعداد زیادی از دفاتر فروش بلیت پروازهای داخلی و خارجی، مجوز بند «الف» از سازمان هواپیمایی ندارند و با مجوزهای بند «ب» (متعلق به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) و یا بند «ج» (متعلق به سازمان حج و زیارت) اقدام به فروش بلیت انواع پروازهای داخلی، خارجی، تور، برنامه ای و چارتری می کنند و هیچ کسی هم نیست که برآنها نظارت داشته باشد.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت های هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه بدتر از این موضوع، وجود آژانس هایی است که هیچ گونه مجوزی از دستگاه های صادرکننده انواع مجوزهای مربوطه نداشته ولی دفاتر فروش بلیت هواپیما راه اندازی کرده اند، گفت: وقتی به سازمان هواپیمایی برای مقابله با این دفاتر مراجعه می کنیم، آنها می گویند ما ضابط قضایی نیستیم تا این دفاتر را پلمب کنیم؛ وقتی به نیروی انتظامی مراجعه می کنیم و می گوییم شما که ضابط قضایی هستید و بدون حکم دادگاه می توانید این دفاتر را جمع آوری کنید، اقدامی انجام دهید، آنها نیز می گویند ما بدون درخواست سازمان هواپیمایی کشوری اجازه انجام این کار را نداریم؛ درنتیجه دارندگان دفاتر خدمات مسافرت هواییِ بدون مجوز همچنان به راحتی در حال فروش بلیت چارتر و تورهای خارجی هستند.
وی با بیان اینکه در دوره ای که بلیت کاغذی صادر می شد، امکان جعل آن وجود نداشت، ادامه داد: اما در حال حاضر برخی سایت های غیر مجاز فروش بلیت یا آژانس های بدون مجوز می توانند بلیت الکترونیکی جعلی صادر کرده و مشتری نیز با در دست داشتن پرینت آن به فرودگاه مراجعه می کند؛ در حالی که نه بلیتی صادر شده نه پروازی وجود داشته است. ما با سازمان هواپیمایی کشور بر سر این موضوع بارها مذاکره کردیم که چگونه می توان با این بلیت فروشی های جعلی مقابله کرد؛ سازمان هواپیمایی می گوید جز هشدار دادن به مردم و آگاه کردن آنها نسبت به وجود دفاتر، آژانس ها و سایت های بدون مجوز و نخریدن بلیت ازآنها، هیچ راه دیگری وجود ندارد.
کرمانی از مردم خواست تا از آژانس ها و سایت های مجوزدار بلیت تهیه کنند و از مراجعه به سایت هایی که ادعای فروش بلیت ارزان تر را دارند، خودداری کنند.
این فعال صنفی حمل و نقل ادامه داد: «جوان» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در دولت دهم به من گفت طی برآوردی که داشته ایم، ۴۰۰ آژانس خدمات گردشگری در تهران شناسایی شده اند که بدون هیچ مجوزی در حال فروش بلیت های چارتری و تورهای گردشگری داخلی و خارجی هستند. این رقم مربوط به ۸ سال قبل است و در حال حاضر آژانس های غیر مجازی که اقدام به بلیت فروشی می کنند، خیلی بیشتر از این رقم است.
کرمانی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به راه اندازی دفاتر فروش بلیت از سوی ماهان و هما اظهار داشت: اگرچه ایجاد این دفاتر غیر قانونی نیست، اما به دلیل آنکه به خاطر داشتن رانت های دولتی می توانند بلیت ارزان تر به مردم بفروشند و حق کمیسیون را از قیمت بلیت حذف کنند، نوعی رقابت مضرّه با آژانس های فروش بلیت بخش خصوصی را آغاز کرده اند که بر اساس قانون، سازمان هواپیمایی موظف است با رقابت مضرّه و رانتی برخورد کند. حتی در یک نظام اقتصادی توسعه یافته از رشد بیش از حد بخش خصوصی واقعی هم جلوگیری می شود؛ چه برسد به بخش دولتی که امکاناتی مانند نداشتن هزینه اجاره دفتر، راحتی در پرداخت حقوق نیروها، بودجه کافی برای هزینه های جاری و ... در اختیار دارد؛ امکانات رانتی ای که بخش خصوصی از آن بی بهره است. به نظر من باید دفاتر فروش بلیتی که شرکت های هما و ماهان تأسیس کرده اند، بسته شود.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ادامه داد: الآن هما علی رغم آنکه بخش دولتی است، می تواند به راحتی از صندوق توسعه ملی وام خرید هواپیما بگیرد و خودش هم بلیت سفرهای داخلی و خارجی هواپیماهایش را به فروش برساند؛ با این حساب بخش خصوصی چه کار می تواند انجام بدهد؟ وضع مالی بسیاری از دفاتر به خاطر این اقدام ایران ایر بسیار خراب شده و تا آنجا که می دانم هر هفته به من می گویند که برخی آژانس های خدمات مسافرت هوایی دفاتر خود را تعطیل کرده و تعدادی کارمند نیز بیکار شده اند.