کد خبر: ۱۰۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - 11 June 2017
درحالی‌ که نتایج شگفت ‌انگیز انتخابات پارلمانی انگلیس نشان داد که این کشور به سمت یک پارلمان معلق می ‌رود، جریم کوربین نیز در این میان با افزایش بخت و اقبال برای تبدیل ‌شدن به نخست‌ وزیر بعدی انگلیس مواجه شده است.
روزنامه همدلی در گزارشی نوشت: درحالی‌ که نتایج شگفت ‌انگیز انتخابات پارلمانی انگلیس نشان داد که این کشور به سمت یک پارلمان معلق می ‌رود، جریم کوربین نیز در این میان با افزایش بخت و اقبال برای تبدیل ‌شدن به نخست‌ وزیر بعدی انگلیس مواجه شده است.

در گزیده ای از این گزارش می خوانیم: انتخابات پیش از موعد بریتانیا به پیشنهاد ترزا می برگزار شد ولی نتیجه آن چیزی نبود که حزب محافظه ‌کار در پی آن بود و عملاً تشکیل دولت مستقل منتفی است. چرا که حزب محافظه‌کار ٣١٨ کرسی را در اختیار دارند و این تعداد کمتر از نصف به‌علاوه یک در پارلمان 65٠ کرسی بریتانیا به‌ حساب می ‌آید. اگر محافظه‌ کاران بخواهند ائتلافی با یک یا دو کرسی بالای 5٠ درصد تشکیل دهند، این دولت دارای یک اکثریت شکننده خواهد بود که مدام با دردسر مواجه ‌اند و به نظر می ‌رسد اکثریت این‌چنینی در پارلمان بریتانیا قابل‌اعتماد نیست. حزب محافظ ه‌کار با این شرایط دوران سختی را خواهد داشت. یا باید تعداد بیشتری از احزاب راست‌ گرا و میانه ‌رو را با خود همراه کنند یا اینکه دیر یا زود طی یک سال آینده مجدد انتخابات برگزار کنند. در این شرایط به نظر نمی‌ رسد یک ائتلاف حداقلی بتواند قابل ‌اعتنا باشد.

با توجه به اینکه هیچ حزبی نتوانست پیروز حداکثری انتخابات بریتانیا شود، حزب اول مجبور است با یک حزب برای کسب اکثریت بالای پنجاه ‌درصد کرسی‌ های پارلمان دست به ائتلاف بزند. از همین رو آرای احزاب کوچک ‌تر در این رقابت بسیار تعیین‌کننده می‌ شود. در این ‌بین حزب ملی اسکاتلند توانست ٣5کرسی کسب کند و ١٩ کرسی خود را نسبت به قبل از دست داد که یک شکست جدی برای حزب محسوب می ‌شود.

اما در خصوص ائتلاف این حزب با توجه به اینکه رویکردی استقلال ‌طلبانه را از بریتانیا دنبال می ‌کند، نمی ‌تواند با محافظه ‌کاران وارد ائتلاف شود. همچنین در جایگاه بعدی حزب لیبرال دموکرات با ١٢کرسی قرار دارد که پس از شکست تحقیرآمیز در سال ٢٠١5 توانست با بازسازی خود ٣ کرسی اضافه ‌تر کسب کند.

انتخابات بریتانیا چند بازنده بزرگ داشت. به‌ جز حزب کارگر به رهبری ترزا می ‌که بازنده بزرگ این انتخابات محسوب می ‌شود، بازندگان بزرگ دیگر هم داشت که می‌ توان مهم ‌ترین این بازندگان را حزب ملی اسکاتلند دانست. حزبی که در انتخابات گذشته توانست در حدود 6٠ کرسی مجلس را کسب کند و با اقتدار پس از جدایی بریتانیا از اتحادیه به دنبال جدایی از این کشور بود و قصد داشت یک رفراندوم مجدد برگزار کند، به ناگاه با یک شکست اساسی از سوی رای ‌دهندگان مواجه شد. نیکولا استورجن، دبیر کل این حزب که در طول این انتخابات ساز جدایی را بیش از هر زمان دیگری کوک کرده بود به ناگاه با یک ریزش ١٩کرسی مواجه شد که برای این حزب یک شکست جدی محسوب می ‌شود. شکستی که بخش زیادی از کرسی ‌های خود را به حزب کارگر و محافظه ‌کار واگذار کرد تا مردم اسکاتلند نشان دهند که دیگر تمایل چندان به بحث جدایی ندارند.

با توجه به آرایی که حزب ملی اسکاتلند در انتخابات آوردند نشان داد که هیچ بختی برای استقلال حداقل تا حدود ١٠ سال آینده نخواهند داشت. مردم اسکاتلند با این رای نشان دادند که برنامه خانم استورجن، دبیر کل حزب که همه انرژی خود را روی تاکید بر استقلال گذاشته بود را قبول ندارند و پروژه ایشان عملاً شکست خورد و حتی شرایط به ‌گونه‌ای شد که آقای الکس سالموند، دبیر کل سابق حزب نیز نتوانست در این انتخابات پیروز شود و شکست آقای سالموند به‌اندازه شکست حزب در انتخابات تاثیرگذار بود. البته از تاثیر شخصی رهبر محلی محافظه ‌کاران در اسکاتلند در احیای آرای این حزب در اسکاتلند نیز نباید گذشت. به همین دلیل حزب محافظه ‌کار حتی از حزب کارگر هم در اسکاتلند موفق‌تر عمل کرد. با این نتیجه اگر بحث جدایی اسکاتلند را نگوییم مرده اما حداقل یک دهه به تعویق افتاده است.

** ترزا می و تشکیل دولت
ترزا می ‌پس از انتخابات با وجود تمام هجمه‌ ها سعی کرد تا خود را حفظ کند و اعلام کرد در سمت نخست ‌وزیری باقی می ‌ماند. او به کاخ باکینگهام رفت و با ملکه بریتانیا دیدار کرد تا ملکه او را مامور تشکیل کابینه کند. او نیز پس از خروج از کاخ باکینگهام گفت با حزب DUP ائتلاف خواهد کرد و ظرف ١٠ روز آینده مذاکرات را با اتحادیه اروپا آغاز می ‌کند. او خطاب به خبرنگاران گفت که این واضع است که تنها حزب محافظه‌ کار و حزب اتحادیه دموکراتیک هستند که می‌توانند اکثریت مجلس عوام را داشته باشند و به دولت مشروعیت ببخشند. 

** مذاکراتی سخت با اتحادیه اروپا
ترزا می ‌حالا باید در شرایطی وارد مذاکره دشوار با اتحادیه اروپا شود که از قدرت کافی در داخل برخوردار نیست. او اکنون نه‌ تنها در خارج بلکه با یک چالش داخلی جدی مواجه شده است. مشروعیت او بیش از هر زمان دیگری زیر سوال است. هدف می‌ از این انتخابات افزایش قدرت مانور برای مذاکره با اتحادیه اروپا بود اما حالا این اهرم از او گرفته ‌شده است. 

** احتمال نخست ‌وزیری کوربین
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس در پی از دست رفتن اکثریت حزب محافظه ‌کار در پارلمان، گفت، حزب وی توانسته در این انتخابات چهره سیاست بریتانیا را تغییر دهد. درحالی‌که نتایج شگفت ‌انگیز انتخابات پارلمانی انگلیس نشان داد که این کشور به سمت یک پارلمان معلق می ‌رود، رهبر حزب کارگر نیز در این میان با افزایش بخت و اقبال برای تبدیل ‌شدن به نخست‌ وزیر بعدی انگلیس مواجه شده است.

*منبع: روزنامه همدلی، 1396.3.21
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: