کد خبر: ۱۰۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 07 May 2017
جمعیت هلال‌احمر براساس آنچه در اساسنامه قانونی آن آمده است موسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است. این جمعیت در دولت یازدهم به دستاوردهای قابل‌توجهی رسیده است.
بانكداري ايراني - روزنامه شهروند در گزارشی نوشت: جمعیت هلال‌احمر براساس آنچه در اساسنامه قانونی آن آمده است موسسه‌ای خیریه، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است. این جمعیت در دولت یازدهم به دستاوردهای قابل‌توجهی رسیده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: 
**از جمله مهمترین این دستاوردها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
«مشخص کردن جایگاه جمعیت در برنامه ششم توسعه به‌عنوان متولی ایجاد ظرفیت‌های اجتماعی در کشور.»(جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به منظور افزایش ضریب ایمنی و تاب‌آوری جامعه، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از حوادث و سوانح، ارایه خدمات بشردوستانه و منوط به تأمین اعتبار در قالب قوانین بودجه سنواتی اقدامات ذیل را انجام دهد:

الف- کمک به حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی با استفاده از توان و ظرفیت‌های مردمی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی مردم.

ب- توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور با هدف اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای پاسخگویی سریع و به موقع به حوادث و سوانح کشور.

ج- افزایش آگاهی‌های عمومی به‌ویژه آموزش‌های همگانی جهت کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری جامعه در مقابل حوادث و سوانح)

هدف برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر ایجاد جوامع ایمنی، تاب‌آور و آماده در برابر حوادث و سوانح است تا به حفظ کرامت انسانی و گسترش صلح، دوستی و خدمات داوطلبانه در ایران و سراسر جهان اهتمام ورزد. برای تحقق هدف‌های فوق، جمعیت هلال‌احمر ماموریت خود را بر اساس: ١- سازمان کارآمد و آینده‌نگر، با دانش، مهارت و ظرفیت‌های لازم ٢- توجه به توانمندسازی افراد و جامعه ٣- ترویج مشارکت اجتماعی و خدمات داوطلبانه و تقویت نقش جوانان ٤- تلاش برای دستیابی به آمادگی مطلوب، کارایی بالای عملیاتی ٥- حضور قوی و سرنوشت‌ساز در نهضت‌های بین‌المللی ازجمله نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، قرار می‌دهد.

همچنین حوزه‌های کلان اولویتی در برنامه پنج‌ساله جمعیت هلال‌احمر دربرگیرنده موضوع‌های مهمی ازجمله تاب‌آوری، مدافعه‌گری، آموزش‌های همگانی، عمومی و تخصصی، سرمایه اجتماعی، فعالیت‌های بشردوستانه، مشارکت جوانان و داوطلبان، توجه به زندگی سالم، ایمن و حفظ محیط زیست، ترویج صلح و دوستی، افزایش حضور مردم و نقش‌پذیری آنها در جمعیت هلال‌احمر است.

**در بخش‌های مختلف جمعیت هلال‌احمر نیز دستاوردهای ذیل دارای اهمیت بسیار است:
در حوزه امداد و نجات، با رشد ٥٠‌درصدی در توان ناوگان امداد هوایی هلال‌احمر، تعداد بالگردهای هلال‌احمر از ١٧ فروند به ٢٦ فروند افزایش یافت. به علاوه، افزایش پایگاه‌ها و مراکز عملیاتی ١٠‌درصد رشد داشت. گفتنی است که برای نخستین‌بار در هلال‌احمر اداره آموزش و نگهداری سگ‌های زنده‌یاب تأسیس شد.

تهیه برنامه پاسخ اضطراری در سوانح (EOP)، تشکیل کارگروه مقابله با زلزله تهران و تشکیل تیم‌های واکنش سریع از دیگر دستاوردهای حوزه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در دولت یازدهم به شمار می‌روند.

گفتنی است که نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در عملیات امدادرسانی به هموطنان آسیب‌دیده در حوادث جوی هفته آخر بهمن و هفته اول اسفند ١٣٩٥ موفق شدند به ١٧٧‌هزار و ٤٠٠ تن امدادرسانی کنند و ٣٢‌هزار و ٢٠٠ تن را اسکان اضطراری دهند.

در حوزه داوطلبان، کمک‌های مردمی به طرح‌ها و برنامه‌های بشردوستانه هلال‌احمر، در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم، با رشد ٢٤درصدی روبه‌رو بود.

نیازمندان خدمات‌گیرنده از سازمان داوطلبان ٧‌درصد افزایش یافتند و متوسط میزان بهره‌مندی نیازمندان از کمک‌های نقدی و غیرنقدی سازمان داوطلبان هلال‌احمر افزایش یافت.

**برنامه‌های مهم زیر نیز برای نخستین‌بار اجرا شد:
اجرای سفرنامه سلامت و امید و درمان رایگان بیماران نیازمند، اجرای کاروان‌های تخصصی سلامت با پشتیبانی خیرین و اجرای پزشکان متخصص و فوق تخصص در مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار، اجرای طرح سلامت‌یار(داوطلبان در بیمارستان‌ها در کنار بیمارانی که همراه ندارند حاضر می‌شوند)، آموزش ٣هزار مددکار اجتماعی درخصوص شناخت و مشاوره بیماران نیازمند، اجرای طرح کارآفرینی اجتماعی(ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد)، شبکه‌سازی تشکل‌های مردم‌نهاد و ایجاد تعامل و مشارکت با تشکل‌های مردم‌نهاد، تشکیل شورای هم‌اندیشی برای اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدا در مناطق محروم و توانمندسازی محرومان، عضو کردن بنگاه‌های اقتصادی در سازمان داوطلبان و بهره‌مندی از توان بنگاه‌های اقتصادی در راستای محرومیت‌زدایی در مناطق کم‌برخوردار.

در حوزه جوانان، سازمان جوانان هلال‌احمر درحال برگزاری طرح پیمان(پیشگیری موثر از اعتیاد با هدف نشاط اجتماعی) با هدف آموزش ٥٠‌هزار جوان عضو یا غیر عضو هلال‌احمر درخصوص عوارض اعتیاد و تاثیرات سوء مواد مخدر، شکل مواد مخدر، تولید آنها و ... است.

به‌علاوه، طرح بهرفت با هدف بهبود رفتارهای ترافیکی و با مشارکت جوانان داوطلب هلال‌احمر در تعطیلات نوروزی برگزار خواهد شد.

برگزاری کارگاه‌های ایدز و اعتیاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی، اجرای طرح دادرس در مدارس (دانش‌آموزان آماده در روزهای سخت)، مشارکت در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله پیشگیری از اعتیاد، HIV، دخانیات و ... از طریق آموزش ‏‏T.O.T (تربیت مربی برای آموزش همسالان)، جشنواره‌های قصه‌گویی مهر در حوزه غنچه‌های هلال (کودکان ٥ ساله تا ٧ ساله داوطلب سازمان جوانان)، تئاتر و سرود دانش‌آموزی از دیگر دستاوردهای سازمان جوانان هلال‌احمر محسوب می‌شود.

در حوزه پزشکی، می‌توان به تولید بیش از ٤٠ قلم دارو در شرکت داروسازی سها و تولید بیش از ٢٠ قلم انواع تجهیزات پزشکی یکبار مصرف در شرکت تجهیزات پزشکی هلال ایران سازمان تدارکات پزشکی، ترخیص و تحویل چهار قلم داروی تک‌نسخه‌ای برای بیماران خاص، تولید پنج محصول جدید در خط تولید سایت چهار باغ شامل قرص کتوتیفن، قرص مونته لوکاست، قرص نیتروگلیسیرین (در دوزهای مختلف) قرص سولامر، انجام اقدامات اولیه جهت بهره‌گیری از مجوز ترک تشریفات در زمینه فروش تجهیزات پزشکی، انجام کارهای مقدماتی برای تجهیز داروخانه کیش به سردخانه به منظور نگهداری اقلام دارویی تک‌نسخه‌ای اشاره کرد.

**در مجتمع دارویی-درمانی هلال ایران دستاوردهای ذیل حاصل شد:
راه‌اندازی و بهره‌برداری از مرکز درمان ناباروری رویش، ساخت و بهره‌برداری از هتل بیمارستان، راه‌اندازی پلی‌کلینیک سلامت خانواده با رویکرد سلامت جنسی، راه‌اندازی مرکز سلول درمانی هلال ایران، راه‌اندازی مرکز غربالگری و سلامت مادر، کودک و جنین با رویکرد بیماری‌های ژنتیکی و کروموزومی، راه‌اندازی بانک خون، افزایش و توسعه ٣٠‌درصدی درمانگاه‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، رشد ٥٠‌درصدی درمانگاه‌های چشم‌پزشکی، رشد ٤٠‌درصدی اتاق‌های عمل چشم‌پزشکی، راه‌اندازی دفتر مشاوره، تکریم و حمایت از بیماران.

به علاوه یک بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی در محل مجتمع دارویی-‌درمانی هلال ایران در تهران در حال احداث است و نیز مجوز ساخت مرکز جامع تصویربرداری شامل ام آر‌ آی و سی‌تی‌اسکن گرفته شده است.

در حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی بیش از ٥‌میلیون نفر در سه‌ سال از خدمات درمانی داخل کشور و بیش از ٣٠٠‌هزار نفر در سه‌ سال از خدمات توانبخشی بهره‌مند شدند. در سه و نیم ‌سال اخیر بیش از سه‌میلیون و هشتصد‌هزار نفر بیمار در مراکز درمانی خارج از کشور هلال‌احمر تحت پوشش درمانی قرار گرفتند.

در حوزه آموزش، معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر تأسیس شد. نقشه راه و برنامه پنج ساله تدوین شد. در راستای آموزش‌های همگانی، طرح ملی خادم(خانواده آماده در مخاطرات) تصویب و شاخص‌های آن تدوین شد و از ٢٥٠‌هزار خانوار ایرانی در کل کشور به صورت پایلوت، تاکنون ١٠٧‌هزار و ٥٤ خانوار از آموزش‌های طرح ملی خادم بهره‌مند شده‌اند. هدف کلی طرح ملی خادم این است که تا پایان ‌سال ١٤٠٠ شمسی، جمعیت هلال‌احمر با ١٢ مرتبه مراجعه به در منازلِ ٢٥‌میلیون خانوار ایرانی، شاخص آمادگی خانواده‌ها را در حوادث از 3.9درصد به ٣٠‌درصد افزایش دهد.

همچنین بیش از یک‌میلیون و ٥٠٠‌هزار نفر از شهروندان آموزش‌های امداد و کمک‌های اولیه را به صورت دوره‌های کوتاه، خصوصی و نیمه‌خصوصی گذراندند.

به علاوه راه‌اندازی سامانه آموزش تخصصی مربیان، امدادگران و نجاتگران، راه‌اندازی سامانه آموزش الکترونیک، راه‌اندازی سامانه جامع پژوهش و فناوری جمعیت، راه‌اندازی سایت یکتا‌وب و بارگذاری مقالات در سایت، راه‌اندازی وب‌سایت فصلنامه امداد‌و‌نجات به زبان انگلیسی، تصویب دو مرکز تحقیقات و اخذ مجوز از وزارت بهداشت، برگزاری دوره مدیریت پایه برای حدود‌ هزار نفر از مدیران هلال، اجرای فاز اول آمادگی کارکنان جمعیت هلال‌احمر به منظور قرارگیری در تیم‌های امداد و نجات در بحران (کد ٢) با آموزش کمک‌های اولیه، ارزیابی یکهزار مربی جمعیت هلال‌احمر در کل کشور، برگزاری دوره آموزشی ناظرین و انتخاب ٦٠٠ ناظر آموزشی از دیگر دستاوردهای حوزه آموزش و پژوهش جمعیت هلال‌احمر به شمار می‌روند.

در حوزه حج و زیارت، خدمات بهداشتی، درمانی توسط مرکز پزشکی حج در ایام تمتع، عمره، عتبات عالیات و اربعین ارایه شد. در اربعین امسال (١٣٩٥) «امداد در بحران» به ماموریت‌های هلال‌احمر افزوده و بیش از یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار ویزیت نیز ثبت شد.

در حوزه بین‌الملل، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال احمر، عضو دو کمیسیون «داوطلبان» و «کاهش خطرپذیری» است و در جلسات عادی و فوق‌العاده شرکت داشته و فعالانه در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته است.

با توجه به تغییر در سیاست‌های خارجی دولت، نگرش جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نیز نسبت به هلال‌احمر ایران بسیار تغییر کرد و بسیاری از جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر خواستار گسترش روابط دوجانبه یا چندجانبه با هلال‌احمر ایران شدند. هلال‌احمر ایران با چندین جمعیت ملی یادداشت تفاهم امضا کرد و بازدیدهای متعددی از سوی روسای این جمعیت‌ها یا مقامات ارشد آنها از هلال‌احمر ایران انجام شد. در این خصوص هلال‌احمر ایران با جمعیت‌های ملی کشورهای آلمان، انگلیس، نروژ، اتریش، اسپانیا، دانمارک، ترکیه، ژاپن، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، نیکاراگوئه، مالی و ... یادداشت‌تفاهم همکاری امضا کرد.

گفتنی است که با مشارکت جمعیت هلال‌احمر ایران، «کنفرانس بین‌المللی کاهش خطرپذیری در حوادث و سوانح شهری» اردیبهشت‌ سال ٩٤ در تهران و «کنفرانس بین‌المللی اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه» آذر ٩٥ در قم برگزار شدند.

افزایش توافقات و همکاری دوجانبه با جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر و سازمان‌های بین‌المللی در ٣١ کشور تا‌ سال ١٣٩٤ در قالب امضای ٥٦ تفاهمنامه، نمونه بارزی از تلاش‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر در جهت تقویت همکاری‌های بین‌المللی خود است. برگزاری دوره‌های آموزشی، سمینار و کنفرانس‌های بین‌المللی در ایران، شرکت در دوره‌های آموزشی و سمینارها در خارج از کشور، آموزش مدیران و کارکنان بشردوستانه کشورهای سودان، سومالی، لبنان و عراق ازجمله این اقدامات بوده است. به‌عنوان نمونه، ١٦ دوره و کارگاه آموزشی داخلی و بین‌المللی برای بیش از ٥٠‌هزار نفر در سراسر کشور برگزار شده است. تا شهریور ‌سال نود‌و‌پنج، ٣،٨٣٧،٠١٩ کیلوگرم محموله امدادی و درمانی به ارزش ٤٨٤،٣٨٨،٨٧٤،٤١٩ ریال برای کمک به مردم کشورهای آسیب‌دیده ارسال شده است.

*منبع: روزنامه شهروند، 1396.2.17
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: